در ادامه سیاست وعده به آینده و البته توجیه وضعیت بحرانی صنعت خودروی کشور، مدیرعامل سایپا گفت: خودرو به یک کالای سیاسی تبدیل شده، زیرا به واقعیتهای صنعت خودرو توجه نمیشود و تنها با فشار، تولید کننده را به تولید یا عدم تولید ملزم میکنند.
آقای محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا در همایش "زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱" گفت: بازار پر التهاب خودرو، نتیجه فشارهای بیرونی است که باعث شده خودرو از کالای اقتصادی به کالای سیاسی تبدیل شود.مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه به ازای تولید هر خودروی تیبا ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ضرر میدهیم گفت: از سال آینده تولید خودروی تیبا حذف و فقط به اندازه تعداد ثبت نامهای امسال تولید خواهد شد ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱ خودروی آریا بجای تیبا عرضه میشود.به گفته تیموری کیفیت خودروهای سایپا تا اردیبهشت سال آینده ارتقا مییابد. وی سرمایه در گردش برای تولید خودروی آریا را ۱۵ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: سالهای گذشته پولی که باید صرف طراحی و تولید خودرو میشد صرف سهام درون گروهی شد، اما سال ۱۴۰۱ از طریق عرضه دارایی هایمان، هزینه تولید خودروی آریا را تامین میکنیم.تیموری با اشاره به موفقیت سازندگان در صنعت صنایع موشکی نیز گفت: سازندگان صنایع موشکی جانشان را در این صنعت میگذارند، اما در خودرو سازی چنین روحیهای وجود ندارد. مدیرعامل سایپا گفت: قطعه ساز هیچ وقت نمیتوانست مواد اولیه خودروی ال ۹۰ را تقلبی تولید کند، زیرا ظرف ۵۹ روز دستمزدش را دریافت میکرد، اما امروز تعهد سایپا برای پرداخت دستمزد به ۱۸۰ روز رسیده بر این اساس، قطعه ساز از مواد اولیه بی کیفیت استفاده میکند.
بر این اساس سال ۱۴۰۱ را می توان سال تکرار وعده درمانیهای خودروسازان و استمرار روند گذشته دانست چنانکه اخیرا نیز خودروسازان پس از دیدار رئیس جمهور از ایران خودرو و گلایهایشان از روند کاری خودروسازان، وعده بهبود کیفیت و تولیدات جدید برای ۵ سال آینده را دادهاند. وعدههایی که تجربه نشان داده تماما به سال آخر حواله داده میشوند و مانند خودروهایی که بعضا هرگز به مشتری تحویل داده نمیشوند و در پس از سالها از مشتری می خواهند که خودروی دیگری را انتخاب کند، این طرحها نیز با طرحهای جدید حواله داده می شوند تا این چرخه همچنان ادامه داشته باشد. صدا و سیما
آقای محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا در همایش "زنجیره خودروسازی در افق ۱۴۰۱" گفت: بازار پر التهاب خودرو، نتیجه فشارهای بیرونی است که باعث شده خودرو از کالای اقتصادی به کالای سیاسی تبدیل شود.مدیرعامل سایپا با اشاره به اینکه به ازای تولید هر خودروی تیبا ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ضرر میدهیم گفت: از سال آینده تولید خودروی تیبا حذف و فقط به اندازه تعداد ثبت نامهای امسال تولید خواهد شد ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱ خودروی آریا بجای تیبا عرضه میشود.به گفته تیموری کیفیت خودروهای سایپا تا اردیبهشت سال آینده ارتقا مییابد. وی سرمایه در گردش برای تولید خودروی آریا را ۱۵ هزار میلیارد تومان بیان کرد و گفت: سالهای گذشته پولی که باید صرف طراحی و تولید خودرو میشد صرف سهام درون گروهی شد، اما سال ۱۴۰۱ از طریق عرضه دارایی هایمان، هزینه تولید خودروی آریا را تامین میکنیم.تیموری با اشاره به موفقیت سازندگان در صنعت صنایع موشکی نیز گفت: سازندگان صنایع موشکی جانشان را در این صنعت میگذارند، اما در خودرو سازی چنین روحیهای وجود ندارد. مدیرعامل سایپا گفت: قطعه ساز هیچ وقت نمیتوانست مواد اولیه خودروی ال ۹۰ را تقلبی تولید کند، زیرا ظرف ۵۹ روز دستمزدش را دریافت میکرد، اما امروز تعهد سایپا برای پرداخت دستمزد به ۱۸۰ روز رسیده بر این اساس، قطعه ساز از مواد اولیه بی کیفیت استفاده میکند.
بر این اساس سال ۱۴۰۱ را می توان سال تکرار وعده درمانیهای خودروسازان و استمرار روند گذشته دانست چنانکه اخیرا نیز خودروسازان پس از دیدار رئیس جمهور از ایران خودرو و گلایهایشان از روند کاری خودروسازان، وعده بهبود کیفیت و تولیدات جدید برای ۵ سال آینده را دادهاند. وعدههایی که تجربه نشان داده تماما به سال آخر حواله داده میشوند و مانند خودروهایی که بعضا هرگز به مشتری تحویل داده نمیشوند و در پس از سالها از مشتری می خواهند که خودروی دیگری را انتخاب کند، این طرحها نیز با طرحهای جدید حواله داده می شوند تا این چرخه همچنان ادامه داشته باشد. صدا و سیما