میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۵۳
 
 
جزئیاتی از آیین‌نامه واردات خودرو
تعیین عوارض ۱۰ تا ۷۵ درصدی برای واردات
تعیین عوارض ۱۰ تا ۷۵ درصدی برای واردات
 
جلیل رشیدی کوچی نماینده مرودشت در مجلس شورای اسلامی، درباره آیین‌نامه و نحوه واردات خودرو، گفت: تدوین آیین‌نامه برای واردات خودرو موضوع مهمی است چرا که طبق آیین نامه مشخص می‌شود، که چه خودروهایی با چه شرایطی و توسط چه کسانی وارد شود و ما در مجلس از بعد نظارتی این موضوع را پیگیری خواهیم کرد. وی افزود: طبق اطلاعاتی که به ما رسیده، کف و سقف قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار، مالیات، عوارض و گمرکی خودروهای وارداتی هم بر اساس نوع خودرو از ۱۰ تا ۷۵ درصد در نظر گرفته شده است.
به گزارش تسنیم نماینده مرودشت با بیان اینکه حجم خودرو هم تا سقف ۲۵۰۰ سیسی در نظر گرتفه شده است، ادامه داد: رویکرد مجلس این است که برای قیمت و حجم موتر خودرو سقفی تعیین نشود بلکه دولت این موضوع را با تعرفه کنترل کند یعنی خودروهایی که قیمت پایین‌تری دارند با تعرفه کمتر و خودروهای گران قیمت و لوکس با تعرفه بیشتر وارد شود. رشیدی اظهار کرد: ما نگاه مجلس در این باره را از طریق کمیسیون صنایع به دولت منتقل کریدم که بهتر از دولت با تعرفه موضوع واردات خودرو را مدیریت کند ؛ البته منتظر هستیم ببینیم که خروجی قطعی و نهایی آیین‌نامه واردات خودرو چه خواهد بود.
حجت الاسلام سید جواد حسینی‌کیا نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه دولت در حال تدوین آئین‌نامه واردات خودرو است، گفت:سقفی برای واردات خودرو به کشور تعیین نشده است و دولت می‌تواند به هر میزان که نیاز کشور باشد خودرو وارد کند.وی افزود: دولت می‌تواند در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو ، صنایع و خدمات فنی و ارزی که منشا آن مشخص باشد اقدام به واردات خودرو کند؛ البته این واردات نباید به‌گونه‌ای انجام شود که به منابع ارزی کشور نیز لطمه وارد کند.نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد:در حال حاضر بحث بر روی واردات خودروهای با قیمت ۷ تا ۲۰ هزار دلار است که هنوز نهایی نشده است.حجت الاسلام حسینی‌کیا بیان کرد: خدمات پس از فروش نیز یکی از اولویت‌های است که باید در بحث واردات خودرو در نظر گرفته شود. در این میان خودروسازان داخلی در هفته‌های اخیر تلاش دارند تا عملکرد خود را در تحقق وعدهایشان مثبت نشان دهند تا شاید زمینه ساز ممنوعیت واردات شوند.
در همین چارچوب فارس آورده است، اگر سال گذشته فقط در گروه صنعتی ایران خودرو به جای تولید خودروهای ناقص، روی تکمیل و تجاری‌سازی و عبور مستقیم خودروها از خط تولید تمرکز می شد شاید فقط کاهش ۱۵ هزار عددی تیراژ ثبت می شد اما از زیان چهار هزار میلیارد تومانی جلوگیری می‌شد.
انباشت ده‌ها هزار خودرو دارای کسری قطعه در سال گذشته موجب مشکلات متعددی در بازار خودرو شده بود که در نهایت با دستور فوری رییس جمهور مبنی بر تکمیل و تجاری سازی این خودروها به یکی از اصلی ترین برنامه های خودروسازان بدل شد و مدیران صنعت خودرو وعده اصلاح این موضوع در سریع ترین زمان ممکن را دادند اما آیا با گذشت حدود ۳ ماه از این دستورات نتیجه‌ای حاصل شده است؟
تکمیل و تجاری سازی خودروهای ناقص شاید صورت مساله را کمرنگ کند اما ارایه راهکاری برای عدم تولید خودرو دارای کسری قطعه جدید، راهکاری بنیادین است که پرونده این خودروها و مشکلاتی که برای صنعت و بازار خودرو به‌وجود آورده اند را به طور کامل خواهد بست و بررسی های نشان می دهد که ایران خودرو در این زمینه عملکرد موفقی داشته و از روز پایان اردیبهشت ماه و در زمان زودتر از موعد ابتدای خرداد، تولید خودرو ناقص به طور کامل از دستور کار این خودروساز حذف شده است و خودروها به صورت مستقیم از خط تولید آماده تحویل به مشتریان می شود.
بررسی ها نشان دهنده آن است که اگر سال گذشته تنها در گروه صنعتی ایران خودرو به جای تولید خودروهای ناقص، روی تکمیل و تجاری سازی و عبور مستقیم خودروها از خط تولید تمرکز می شد شاید تنها کاهش ۱۵هزار عددی تیراژ ثبت می شد اما از زیان چهار هزار میلیارد تومانی جلوگیری می‌شد.
رشد تولید، افزایش عرضه روزانه و جلوگیری از انباشت خودروهای ناقص می تواند به آرامش بازار خودرو در سال جاری کمک کند و همچنین برای رشد ۵۰ درصدی تولید در سال ۱۴۰۱؛ دستیابی به آمار تولید روزانه ۲۵۰۰ دستگاهی در شر کتی مانند ایران خودرو ضروری است.پیگیری ها در این زمینه نشان دهنده آن است که این گروه خودروساز برنامه تولید را بر اساس روزانه بیش از ۲۵۰۰ دستگاه پیش می برد و حتی در ۳۱ اردیبهشت ماه مجموعا ۲۷۹۲ دستگاه انواع خودرو سواری و تجاری به صورت مستقیم و بدون تولید خودرو ناقص روانه بازار شده است و به طور کلی با پیش‌روی پنج درصدی جلوتر از برنامه تولید، امکان دستیابی به آمار تولید ۷۲۵ هزار دستگاه خودرو سواری در سال ۱۴۰۱ امکان پذیر خواهد بود.
از سوی دیگر سایپا در دو ماه ابتدایی سال جاری توانسته در فروردین ماه، روزانه ۱۳۰۳ دستگاه خودرو و در اردیبهشت ماه ۱۵۲۳ دستگاه خودرو تولید کند و در هفته پایانی اردیبهشت ماه تولید به صورت روزانه به ۱۷۳۰ دستگاه خودرو رسیده است.گروه خودروسازی سایپا در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با تقویت تولید دانش بنیان و بر اساس یکی از بندهای فرمان ۸ ماده‌ای رئیس جمهور به منظور افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت، این مهم را در دستور کار خود قرار داده و توانسته در بهمن و اسفند ماه سال گذشته به ترتیب ۱۰۶۰ و ۱۱۲۳ دستگاه خودرو به صورت روزانه تولید و روانه بازار کند و روند افزایشی تولید را داشته باشد.در خصوص خودروهای ناقص در دی ماه ۱۴۰۰، تعداد ۷۹۲۶۴ دستگاه در پارکینگ این شرکت موجود بوده که شمار این خودروها در اسفند ماه سال گذشته به حدود ۴۳۰۰۰ دستگاه کاهش یافته تا شاهد تحقق ۱۰۰ درصدی هدف تعیین شده در رابطه با کاهش تعداد این خودروها طی سال ۱۴۰۰ باشیم.
همچنین تعداد خودروهای ناقص در اردیبهشت ماه سال جاری از حدود ۳۱ هزار دستگاه به حدود ۲۵ هزار دستگاه کاهش یافته (کاهش حدود ۶۰۰۰ دستگاه) تا شاهد کاهش حدود ۱۸۰۰۰ دستگاه خودروی ناقص در پارکینگ‌های گروه خودروسازی سایپا تا پایان اردیبهشت سال جاری نسبت به اسفند ۱۴۰۰، باشیم و به زودی تعداد خودروهای مذکور به ۲۰ هزار دستگاه خواهد رسید.تعهدات کلی گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۹۴ هزار و ۹۱۳ دستگاه خودرو و تعهدات معوق آن معادل ۶ هزار و ۱۹۰ دستگاه خودرو است که نشان از کاهش قابل توجه تعهدات معوق این شرکت را دارد.در رابطه با تولید تجمیعی گروه خودروسازی سایپا طی سال ۱۴۰۱ نیز حدود ۵۶ هزار دستگاه خودرو تولید شده است که بر اساس برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در این بخش تاکنون ۹۹ درصد برنامه محقق شده که از این تعداد تولید حدود ۵۰ هزار دستگاه بر اساس تولید به صورت نرخ «عبور مستقیم» حدود ۹۰ درصدی انجام شده است.
کد مطلب: 122679
 
Share/Save/Bookmark