میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۸
 
 
تاکید وزارت صمت بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی مشابه داخلی
آیا تولید‌کنندگان قدردان این فرصت خواهند بود؟
مسئولان وزارت صمت در حالی از ممنوعیت واردات لوازم خانگی دارای مشابه داخلی می‌گویند که همچنان پایین بودن کیفیت پایین و البته افزایش قیمت‌های چند باره لوازم خانگی تولید داخل، این سوال را ایجاد کرده است که آیا تولید کنندگان قدردان این فرصت بوده و خواهند بود؟ و یا اینکه بار دیگر وادارت باید به چرخه بازار باز گردد.
چند ماه پیش بود که رهبر انقلاب در جمع فعالان اقتصادی نسبت به سوء استفاده تولید کنندگان لوازم خانگی و اعتماد سوزی این بخش در برابر ممنوعیت واردات سخن گفتند. آمارها و وگزارش‌ها از بازار لوازم خانگی حکایت از آن دارد که از یک سو تولید کنندگان همچنان بر مدار کیفیت پایین محصولاتشان می‌چرند و از سوی دیگر قیمت‌ها نیز به بهانه و در زمان های مختلف افزایش می یابد. نبود نقدینگی و قیمت گذاری دستوری بهانه تولید کنندگان شده است چنانکه همین رویه در خودروسازان نیز تکرار می‌شود. ادعاهایی که یک سوال را به ذهن می‌آورد و آن اینکه جایگاه وجدان کاری انسانیت در میان این تولید کنندگان کجاست که معیار همه چیز بر اساس ارزش پول سنجیده می شود و اخلاق و اصل مشتری مداری در آن جایگاهی ندارد.
با این وجود در حالی که ممنوعیت واردات انحصار طلبی غیر سازنده و بی منطقی را برای تولید کنندگان لوازم خانگی به همراه داشته است که معاون وزیر صمت گفت: در محصولاتی که مشابه داخلی دارد و سطح رضایت مشتری بالا باشد واردات نخواهیم داشت، اما در محصولاتی که تولید نداشته باشیم، از ظرفیت‌های مختلف استفاده خواهیم کرد.
محمد مهدی برادران در گفت‌وگو با فارس و در پاسخ به این سوال که آیا واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود، گفت: وقتی بازار رقابتی باشد و محصولات داخلی بتواند نیاز کشور را تامین کند، دلیلی برای واردات محصولات مشابه نداریم. معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: البته در برخی از حوزه ها مانند موبایل و یا کمپرسور آمادگی و تمایل برای سرمایه‌گذاری مشترک در کشور را داریم.
وی بیان داشت: به دنبل این هستیم که در عرصه‌های بین‌المللی در حوزه لوازم خانگی به یک صادرکننده تبدیل شویم و با توجه به اقدامات انجام شده طی سال‌های اخیر این پتانسیل وجود دارد. برادران با بیان اینکه مشکل در زمینه تولید لوازم خانگی وجود ندارد، گفت: دغدغه اصلی ما کیفیت و ضمانت و خدمات پس از فروش است. معاون صنایع عمومی وزارت صمت اظهار داشت: از سال آینده رویکرد معاونت صنایع عمومی وزارت صمت در حوزه لوازم خانگی که تکمیل زنجیره تولید و تامین محصولات لوازم خانگی بود به ارتقا کیفیت تغییر خواهد کرد و در حوزه لوازم خانگی بیشتر به کیفیت، ضمانت و خدمات پس از فروش فکر خواهیم کرد. وی درباره واردات لوازم خانگی بیان داشت: در محصولاتی که مشابه داخلی دارد و سطح رضایت مشتری بالا باشد به هیچ وجه واردات نخواهیم داشت، اما در محصولاتی که تولید نداشته باشیم و یا تولیداتمان کفایت نکند و یا رضایت مشتری از نظر قیمت و کیفیت فراهم نشود، از ظرفیت‌های مختلف استفاده خواهیم کرد. وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه برخی از محصولات لوازم خانگی از جمله ماشین ظرف شویی پاسخگوی نیاز داخلی نیست و آیا ممکن است در این محصولات واردات انجام شود گفت: با توجه به پروژه هایی که افتتاح خواهیم کرد، نیاز به این بخش نیز تامین می‌شود.
برادران در پاسخ به این سوال که چه برخوردی با فروشندگان لوازم خانگی که محصولات خود را به علت کمبود در بازار پیش فروش می‌کنند و به این روش از وضعیت سوء استفاده می‌کنند، صورت می‌گیرد، گفت: ما نمی توانیم در حوزه شرکت‌ها دخالت کنیم، پیش فروش لوازم خانگی توسط شرکت‌ها یکی از روش های عرضه تولیدکنندگان است.
وی افزود: بنابراین در بازار رقابتی تولید کنندگان می‌توانند از روش های مختلف برای عرضه استفاده کنند و با توجه به اینکه این اقدام یک روش فروش و عرضه است و ادامه این روند نیز بستگی به استقبال مشتریان و خریداران دارد، بنابراین ما نمی‌توانیم دخالتی داشته باشیم. معاون وزیر صمت بیان داشت: هیچ کمبودی در حوزه محصولات لوازم خانگی وجود ندارد و اتفاقا شرکت تولید کننده‌ای که اقدام به پیش فروش کرده است، با توجه به آماری که از موجودی انبارها در دست داریم، انبارهایش مملو از کالا است.این سخنان در حالی مطرح می شود که برخی فروشگاه‌ها با تعمیر لوازم خانگی کهنه و دست‌دوم و نصب نشان تجاری تقلبی، آن را به عنوان کالای نو به فروش می‌رسانند.
به گزارش صدا و سیما، برخی از فروشندگان متقلب، لوازم خانگی دست‌دوم ایرانی و خارجی را خریداری می‌کنند و با تغییر کابینت، رنگ زدن و نصب نشان تجاری مثلا نشان‌های تجاری معروف لوازم خانگی کره‌ای آن را به عنوان لوازم خانگی اصل می‌فروشند.خریداران و مصرف‌کنندگان کالا‌های لوازم خانگی می‌توانند، پیش از خرید کالای مورد نظر خود با ارسال شناسه کالا به سامانه #۷۷۷۷ *۴*، از اصالت و سلامت محصول، مطمئن شوند. در این شرایط این سوال مطرح است که آیا حفظ انحصار تولید کنندگان لوازم خانگی در حالی که آنها در آزمون های گذشته مردود شده‌اند امری صحیح و در چارچوب منافع کشور و مردم است یا باید تغییری در این رویه صورت گیرد؟

نویسنده: سمیه ملکی
کد مطلب: 123768
 
Share/Save/Bookmark