۱۷۸ هزار دستگاه خودرو به دلیل کمبود قطعه ECU در پارکینگ خودروسازان دپو شدهاند در حالی که این دپو سوال برانگیز زمینه ساز افزایش قیمت خودرو در کارخانه وبازار شده است.
"۱۷۸ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان"؛ آماری که بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور آن را اعلام کرد و گفت: دلیل دپوی این حجم از خودرو، نبود یک قطعه است. داستان خودروهای ناقص و عدم افزایش عرضه خودرو به بازار از طرف خودروسازان مسئله ساز شده و پای ارگانهای قضایی و حقوقی را به این ماجرا باز کرده است.
جعفر منتظری گفت: خودروسازان تعهد لازم برای بهبود کیفیت کالا را ندارند به همین دلیل ما در صنعت خودرو مشکلات زیادی داریم. امیدواریم در دولت جدید این مشکلات مطرح و حل شود البته که خودروسازها هم حرفهایی دارند که باید به آنها هم توجه شود.
طبق مشاهدات میدانی خودروهایی که کف پارکینگ ایران خودرو مانده از نظر ظاهری سالم بودند اما طبق گفته معاون تولید ایران خودرو این محصولات به دلیل نبود ریزتراشه ها کف پارکینگ متوقف شده اند.
معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا نیز گفت: با تامین ۳۰ هزار دستگاه از قطعات مورد نیاز برای تکمیل حدود ۷۰ هزار دستگاه ناقص موجود در سایپا، این خودروها در حال تکمیل، تجاریسازی و ورود به بازار هستند.
به گفته پروین با وجود مشکلات ناشی از محدودیتهای بین المللی، شرایط کرونایی و اختلال جهانی در تولید برخی قطعات با تکنولوژی بالا نظیر چیپست و IC، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، اقدامات لازم برای تامین بیش از ۱۵۰ هزار قطعه از کسری قطعهسازان توسط شرکت سایپا به عمل آمده و برنامهریزی برای ادامه این روند و تکمیل محصولات باقیمانده اتجام شده است.
بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: بررسیهای انجام شده نشان میدهد از ۹۵ هزار دستگاه خودروی ناقص ایرانخودرو بیش از ۹۱ هزار دستگاه به دلیل ریزتراشه ها در پارکینگ این خودروساز دپو شده است؛ بنابراین بیش از ۹۶ درصد محصولات ناقص ایرانخودرو به دلیل نبود ECU امکان تجاری شدن نداشتند.به گفته میرمحمدی از دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا نیز خبر میرسد که از مجموع ۴۵ هزار خودروی ناقص، بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حدود ۸۵ درصد خودروهای دپویی این شرکت به دلیل کمبود ECU در پارکینگ این خودروساز معطل ماندهاند.
از آنجا که ریزتراشهها در قطعات الکترونیکی خودرو مانند ECU مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر بیش از ۱۲۹ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود این قطعه زمینگیر شده اند، بنابراین بحران ریزتراشهها به نوعی تبدیل به چالش اصلی شرکتهای خودروساز داخلی در خطوط تولید شده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: همکاران ما مدعی هستند اگر این خودروها به دلیل نقص قطعات خودرو توقف دارند، چرا وقتی قیمت خودروها افزایش مییابد تعداد این خودروها کاهش پیدا میکند؟
در این میان نماینده ایران خودرو مدعی است حدود ۹۵ هزار خودرو در کف پارکینگ ایران خودرو وجود دارند که منتظر یک یا چند قطعه برای تجاری سازی و تحویل به مشتری هستند. تمام این خودروها یک قطعه الکترونیکی خاص (ACU) و تعدادی (ECU) ندارند که این قطعات وابسته به مشکل جهانی چیپ ست هستند، شرایط خاص ما به واسطه تحریمها نیز کار را دشوارتر کرده است.این مشکل با تامین قطعات توسط تولیدکنندگان داخلی به مرور رفع می شود.
نماینده ایران خودرو: نگه داشتن خودرو در کف کارخانه برای خودروساز هیچ سودی ندارد، بلکه ضرر هم دارد چرا که هزینه های زیادی برای این نگه داری باید پرداخت کند.نماینده سایپا نیز مدعی است خودروسازان هیچ انگیزهای برای نگه داشتن خودرو کف پارکینگ ها ندارند. همانطور که کرونا در دنیا وجود داشت. تیراژ تولید خودرو در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش چشمگیری داشته است. شرکتهایی که این ریزتراشهها را تولید میکنند از تکنولوژی فوق العادهای برخوردار هستند و نیاز به سرمایه چند صد میلیون دلاری دارند.
نماینده سایپا گفته در سایپا ۷۲ هزار خودرو ناقص وجود داشت که اکنون پس از دریافت این ریزتراشه ها آن را عرضه خواهیم کرد. هفته گذشته ۴۵ هزار از این چیپ ستها را دریافت کردیم و تا پایان دی ۴۵ هزار خودرو جدید به بازار عرضه خواهیم کرد.
در ادامه توجیه افزایش قیمتها، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: ۴۵ هزار میلیارد تومان از شرکتهای خودروساز طلب داریم که ۱۲ هزار میلیارد از این رقم حدود سه ماه است که وصول نشده است.
نجفی منش اضافه کرد: احتکار ایرانخودرو و سایپا سودی برای ما ندارد، چون همه خودروها بصورت نقدی پیش فروش شده است. این ادعا در حالی مطرح میشود که خودروسازان با این احتکار افزایش قیمت را در بازار رقم زده و سپس با ادعای فاصله قیمت، به افزایش قیمت خودرو اقدام میکنند. /باشگاه خبرنگاران
"۱۷۸ هزار خودرو ناقص کف پارکینگ خودروسازان"؛ آماری که بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور آن را اعلام کرد و گفت: دلیل دپوی این حجم از خودرو، نبود یک قطعه است. داستان خودروهای ناقص و عدم افزایش عرضه خودرو به بازار از طرف خودروسازان مسئله ساز شده و پای ارگانهای قضایی و حقوقی را به این ماجرا باز کرده است.
جعفر منتظری گفت: خودروسازان تعهد لازم برای بهبود کیفیت کالا را ندارند به همین دلیل ما در صنعت خودرو مشکلات زیادی داریم. امیدواریم در دولت جدید این مشکلات مطرح و حل شود البته که خودروسازها هم حرفهایی دارند که باید به آنها هم توجه شود.
طبق مشاهدات میدانی خودروهایی که کف پارکینگ ایران خودرو مانده از نظر ظاهری سالم بودند اما طبق گفته معاون تولید ایران خودرو این محصولات به دلیل نبود ریزتراشه ها کف پارکینگ متوقف شده اند.
معاون برنامه ریزی جامع تولید سایپا نیز گفت: با تامین ۳۰ هزار دستگاه از قطعات مورد نیاز برای تکمیل حدود ۷۰ هزار دستگاه ناقص موجود در سایپا، این خودروها در حال تکمیل، تجاریسازی و ورود به بازار هستند.
به گفته پروین با وجود مشکلات ناشی از محدودیتهای بین المللی، شرایط کرونایی و اختلال جهانی در تولید برخی قطعات با تکنولوژی بالا نظیر چیپست و IC، از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون، اقدامات لازم برای تامین بیش از ۱۵۰ هزار قطعه از کسری قطعهسازان توسط شرکت سایپا به عمل آمده و برنامهریزی برای ادامه این روند و تکمیل محصولات باقیمانده اتجام شده است.
بازرس کل امور صنعت، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور گفت: بررسیهای انجام شده نشان میدهد از ۹۵ هزار دستگاه خودروی ناقص ایرانخودرو بیش از ۹۱ هزار دستگاه به دلیل ریزتراشه ها در پارکینگ این خودروساز دپو شده است؛ بنابراین بیش از ۹۶ درصد محصولات ناقص ایرانخودرو به دلیل نبود ECU امکان تجاری شدن نداشتند.به گفته میرمحمدی از دیگر خودروساز کشور یعنی سایپا نیز خبر میرسد که از مجموع ۴۵ هزار خودروی ناقص، بیش از ۳۸ هزار دستگاه خودرو یا به عبارت دیگر حدود ۸۵ درصد خودروهای دپویی این شرکت به دلیل کمبود ECU در پارکینگ این خودروساز معطل ماندهاند.
از آنجا که ریزتراشهها در قطعات الکترونیکی خودرو مانند ECU مورد استفاده قرار میگیرد و در حال حاضر بیش از ۱۲۹ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان به دلیل نبود این قطعه زمینگیر شده اند، بنابراین بحران ریزتراشهها به نوعی تبدیل به چالش اصلی شرکتهای خودروساز داخلی در خطوط تولید شده است.
سخنگوی قوه قضائیه گفت: همکاران ما مدعی هستند اگر این خودروها به دلیل نقص قطعات خودرو توقف دارند، چرا وقتی قیمت خودروها افزایش مییابد تعداد این خودروها کاهش پیدا میکند؟
در این میان نماینده ایران خودرو مدعی است حدود ۹۵ هزار خودرو در کف پارکینگ ایران خودرو وجود دارند که منتظر یک یا چند قطعه برای تجاری سازی و تحویل به مشتری هستند. تمام این خودروها یک قطعه الکترونیکی خاص (ACU) و تعدادی (ECU) ندارند که این قطعات وابسته به مشکل جهانی چیپ ست هستند، شرایط خاص ما به واسطه تحریمها نیز کار را دشوارتر کرده است.این مشکل با تامین قطعات توسط تولیدکنندگان داخلی به مرور رفع می شود.
نماینده ایران خودرو: نگه داشتن خودرو در کف کارخانه برای خودروساز هیچ سودی ندارد، بلکه ضرر هم دارد چرا که هزینه های زیادی برای این نگه داری باید پرداخت کند.نماینده سایپا نیز مدعی است خودروسازان هیچ انگیزهای برای نگه داشتن خودرو کف پارکینگ ها ندارند. همانطور که کرونا در دنیا وجود داشت. تیراژ تولید خودرو در سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش چشمگیری داشته است. شرکتهایی که این ریزتراشهها را تولید میکنند از تکنولوژی فوق العادهای برخوردار هستند و نیاز به سرمایه چند صد میلیون دلاری دارند.
نماینده سایپا گفته در سایپا ۷۲ هزار خودرو ناقص وجود داشت که اکنون پس از دریافت این ریزتراشه ها آن را عرضه خواهیم کرد. هفته گذشته ۴۵ هزار از این چیپ ستها را دریافت کردیم و تا پایان دی ۴۵ هزار خودرو جدید به بازار عرضه خواهیم کرد.
در ادامه توجیه افزایش قیمتها، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: ۴۵ هزار میلیارد تومان از شرکتهای خودروساز طلب داریم که ۱۲ هزار میلیارد از این رقم حدود سه ماه است که وصول نشده است.
نجفی منش اضافه کرد: احتکار ایرانخودرو و سایپا سودی برای ما ندارد، چون همه خودروها بصورت نقدی پیش فروش شده است. این ادعا در حالی مطرح میشود که خودروسازان با این احتکار افزایش قیمت را در بازار رقم زده و سپس با ادعای فاصله قیمت، به افزایش قیمت خودرو اقدام میکنند. /باشگاه خبرنگاران