میزان آمادگی برای مدیریت بحران در کشور...
به اندازه کافی وجود دارد.
پیشرفت داشته اما با مطلوب فاصله دارد.
در حد صفر است و عقب گرد هم داشته است.
 
داخلی فرهنگ گزارش
تاریخ انتشار : يکشنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۹
 
 
زنگ خطر ریزش مخاطب رسانه ملی
زنگ خطر ریزش مخاطب رسانه ملی
 
جذب مخاطب برای هر رسانه‌ای مهم است، رسانه بدون مخاطب معنا و مفهوم ندارد،‌ در واقع رسانه بدون مخاطب مرده است. رسانه‌ها در دنیا برای جذب مخاطب دست به کارهای زیادی می‌زنند که این روش در همه کشورهای دنیا با فرهنگ‌های گوناگون وجود ندارد.
در ایران به خاطر شرایط فرهنگی،‌دینی و اخلاقی، ساخت برنامه‌های جذاب پر مخاطب دشوار است با توجه به این که عرصه رسانه نیز گسترش یافته و صدا و سیما اکنون یک رسانه تک نیست که وظیفه داشته باشد افکار عمومی را تغذیه کند بلکه دیگر رسانه‌ها نیز جای خود را در میدان رقابت باز کرده‌اند.
این که رئیس رسانه ملی خود اعتراف به کاهش مخاطب صدا و سیما می‌کند اتفاق خوبی است، پذیرش یک تقصیر خود مسیر را برای اصلاح باید باز کند در غیر این صورت ادامه روند باعث می‌شود که ریزش مخاطب افزایش یابد.صدا و سیما نیز مانند دیگر نهادها دارای ریزش‌ها و رویش‌هایی بوده است که هر یک در جای خود نقد پذیر است.
در همین چند روز گذشته صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران چند مجری خود را کنار گذاشت. یکی از مجریان خبری که به خاطر نوشتن توئیتی ممنوع الکار شد خانم المیرا شریفی از گویدگان و مجریان با سابقه رسانه ملی است که از این پس دیگر نخواهد بود.
در شبکه‌ ۴ نیز یک برنامه فرهنگی ادبی پر مخاطب نیز مجری خود را از دست داد بدون آن که توضیح قانع کننده‌ای برای چنین تغییری ارائه شود.
سروش صحت چند سال بود که برنامه کتاب باز را اجرا می‌کرد و اجرای او هم خوب و مخاطب پسند بود. برنامه کتاب باز هم چند زمانی است که تعطیل شده و سروش صحت نیز از اجرای برنامه احتمالی آینده کتاب باز کنار گذاشته شد.
نمونه‌های دیگری را هم می‌توان از گذشته مثال زد، حتی در عرصه همکاری با کارگردانان و نویسندگان نیز چنین اتفاقی افتاده و آنها برای آن که از عرصه فعالیت‌های خود دور نمانند به سوی تولیدات شبکه خانگی روی آورده‌اند.شبکه خانگی اکنون یکی از رقبای جدی صدا و سیما است تا جایی که رسانه ملی در صدد است آن را محدود یا زیرنظر خود آورد.
تعدد شبکه های تلویزیونی نیز می‌تواند یکی از دلایل مهم ریزش مخاطب باشد چرا که تولید و تهیه برنامه‌های جذاب با توجه به ذائقه‌های گوناگون کار دشواری است به همین خاطر برنامه‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیست. در هر صورت سازمان صدا و سیما برای بهبود شرایط خود باید یک بازنگری در شرایط داخلی خود داشته باشد تا بتواند در عرصه هماوردی رسانه‌ها در دنیا باقی بماند.
پیمان جبلی رئیس رسانه ملی با جمعی از هنرمندان دیدار افطاری داشت. او در این دیدار گفت: باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟
به گزارش سیاست روز به نقل از روابط عمومی رسانه ملی، پیمان جبلی با ابراز خرسندی از میزبانی هنرمندان، آن را جلسه‌ای در خانواده صداوسیما خواند و گفت: همه ما، چه شما به عنوان هنرمند، چه ما به عنوان مسئولین صدا و سیما، باید از خودمان بپرسیم چرا احساس علاقه‌ای که مخاطب به هنرمندان و آثارشان داشت، کاهش یافته است؟ چرا بعضی آثاری که در گذشته با هزینه‌های کمتر ساخته می‌شد، ماندگارترند؟ همه مان مقصریم و نمی‌توانیم خودمان را تبرئه کنیم. رئیس سازمان صداوسیما با پرسیدن این سئوال که در اصالت دادن به ذائقه مخاطب و مرجعیت و محتوای رسانه کدام را ارجح دانسته‌ایم، گفت: به عنوان یک مخاطب، همکار و فردی که ۳۰ سال در رسانه کار کرده معتقدم ما توالی و ترتیب بین مرجعیت و جذابیت و محتوا را فراموش کرده‌ایم. دغدغه برخی سازندگان، صرفاً درصد مخاطب بوده و درباره محتوا، دغدغه‌ای نداشته‌اند. اما می‌خواهم بر این نکته تاکید کنم که در دوران جدید، محتوا هم اولویت دارد. چه قدر توانسته‌ایم در یک شبانه روز، خوراک خوب به مخاطب بدهیم.
وی تکرار آثار بدون محتوا را به دادن پی در پی آب شور دریا به فردی تشنه تشبیه کرد و گفت: متاسفانه برخی‌ها این نگاه را توقف تولیدات تعبیر کرده‌اند و گفته‌اند جبلی دستور توقف ساخت سریال‌ها را داده است تا بین ما و شما که صاحب اصلی آنتن هستید، اختلاف بیاندازند. چنین چیزی نیست و من بارها با حضور در پشت صحنه سریال‌ها، بر این نکته تاکید کردم که قصد ما اصلاح محتوا و فرآیند تولید است و نه متوقف کردن آنها.
جبلی با اشاره به شعار تحول در دوران مدیریت جدید سازمان، اولویت این تحول را محتوا، رویکرد، فرآیند و در صورت لزوم، ساختار دانست و گفت: ما در کشوری هستیم که به اذعان جهانیان بر قله فرهنگ و هنر و تمدن است و همین باید محور تولید محتوای سالم براساس داشته‌های هویتی باشد. پس از خودمان بپرسیم ما چقدر از این ظرفیت‌ها و نقاط اقتدارمان رادر قالب‌های مختلف، رسانه‌ای کرده‌ایم؟
جبلی، هنرمندان را صاحب واقعی آنتن خواند و گفت: در سازمان به روی شما باز است. من سال پیش به دوستان گفتم به همه شما اطلاع بدهند ما از الان برای سال آینده با همه شما کار داریم.
رئیس رسانه ملی تاکید کرد: تولیدات باید با پژوهش به جزئیات قصه و به فیلمنامه برسد و فشار آنتن نباید ما را از اهمیت فیلمنامه غافل کند. ما و شما باید به نقاط مشترک برسیم چون هیچکدام به تنهایی نمی‌توانیم این راه را طی کنیم.
جبلی از تهیه کنندگان خواست با کشف استعدادهای جوان، مومن و انقلابی، آنها را پای تجربیات پیشکسوتان بنشانند. وی ساخت کار پرهزینه را الزاماً دلیل موفقیت یک اثر ندانست و گفت: چه بسا کارهای ارزانی که به واسطه محتوا و قصه مناسب، تاثیر بیشتری می‌گذارند.
رئیس رسانه ملی با اشاره به ادبیات داستانی قوی کشور آن را پشتوانه‌ای قوی برای اقتباس دانست و گفت: با همین پشتوانه می‌توان استخوان بندی فیلمنامه‌ها را محکم کرد. وی خواهان شناسایی افتخارات و معرفی آنها به مخاطب در قالب‌های متنوع شد و گفت: در برهه‌ای که مردم ما با مشکلاتی معیشتی مواجه هستند، باید امید بدهیم.
وی در پایان با ابراز امیدواری برای استمرار جلسات با هنرمندان، از ساخت شهرک سینمایی ویژه شهری، تجهیز و آماده سازی شهرک سینمایی غزالی و نظم و نسق نظام برآورد و پرداخت به برنامه سازان، خبر داد.
در ابتدای این نشست که وحید جلیلی قائم مقام رئیس سازمان در امور فرهنگی، شاه آبادی معاون سیما و رمضان نژاد رئیس مرکز سیما فیلم هم حضور داشتند، هنرمندان به بیان نکات خود پرداختند.
داوود میرباقری کارگردان، به اهمیت کار بر روی محتوا برای تولید جذاب اشاره کرد و گفت: اگر استانداردهای فنی و محتوایی مان را با همان دقت اولیه ادامه می‌دادیم، تولیداتمان درجه یک می‌شد.
محمدرضا شفیعی تهیه کننده، خواهان شفافیت در مدیریت و تصمیم گیری‌های سازمان برای رهایی برنامه سازان از سردرگمی‌شد.
مهدی فرجی تهیه‌کننده، از محاسن بومی‌کردن تلویزیون مانند ساخت «پایتخت»، «نون خ» و «نجلا» گفت و خواهان ساماندهی دستمزد بازیگران شد.
مسعود ده نمکی تهیه کننده و کارگردان، با اشاره به حجم بالای تولیدات سریالی که حدوداً برابر با ۱۰۸۰ فیلم سینمایی در سال است، خواهان ایجاد نظام جزا و پاداش و حقوق معنوی سازنده شد.
هادی مقدم دوست کارگردان، به اهمیت اقتباس اشاره کرد و محسن علی اکبری تهیه کننده، از محاسن همکاری‌های بین‌المللی گفت. همچنین مرجان اشرفی زاده کارگردان، خواهان خوانش درست متن‌ها در سازمان و دفاع از حقوق معنوی کارگردان شد و سیروس مقدم نیز از سازمان خواست حواسش به هنرمندان و ویژندهایی مانند «پایتخت» باشد.
هادی حجازی فر کارگردان، نیز با انتقاد از تعدد مراکز تصمیم‌گیری، برخی دلسوزی‌های بی مورد را باعث حذف جذابیت‌ها دانست. جواد شمقدری کارگردان، از اهمیت ساخت شهرک انقلاب و تولید و پژوهش در این زمینه گفت. احمد میرعلایی تهیه کننده به بازمهندسی آثار مناسبتی برای تاثیر بیشتر اشاره کرد.
محمدرضا شفاه تهیه کننده، گفت: امیدوارم فشارها، شما را از مسیر جذب منطقی استعدادهای جوانان خارج نکند. ابوالفضل صفری تهیه‌کننده، خواهان ایجاد نظم نرخ برنامه‌سازی و سریال سازی با توجه به وجود اسپانسرها شد.
کد مطلب: 122357
 
Share/Save/Bookmark