نزدیک به ۴ ماه از افتتاح اکسپو ۲۰۲۰ در دبی میگذرد و عملکرد نامطلوب غرفه ایران در این رویداد جهانی موجب شده هنوز به یک میلیون بازدیدکننده نرسد. این در حالی است که عربستان ۴۰ روز قبل به این آمار دست یافت!
غرفه ایران در اکسپو دبی روز دهم مهرماه توسط وزیر صمت افتتاح شد. اگر روز افتتاحیه را به حساب نیاوریم و امروز را هم در نظر نگیریم، ۱۱۱ روز از حضور ایران در غرفه دبی میگذرد. اما در این مدت نزدیک به ۴ ماه، ایران چه عملکردی در اکسپو داشته است؟
در یک کلام میتوان گفت فعالیتهایی که داشته، مطلوب نبوده است و همین موجب تغییر مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر صمت شد. (+) ضمن اینکه به شهادت بسیاری از بازدیدکنندگان اکسپو دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیفتر است.
اما اگر بخواهیم نگاهی دقیقتر برای ارزیابی عملکرد غرفه ایران در اکسپو دبی داشته باشیم، چه ابزارهایی داریم؟ طبیعتاً نخستین محل رجوع، تارنمای اکسپو ایران www.iran۲۰۲۰expo.ir است که انعکاس برآیند فعالیتهای غرفه کشورمان در این رویداد بزرگ جهانی باید باشد. اما همان نگاه اولیه به سایت، مخاطب را ناامید میکند!
عملکرد اکسپو ایران در اینستاگرام بهتر از سایت است، هر چند آنجا هم بیبرنامگی به چشم میخورد و گویا هدف فقط جذب مخاطب با هر محتوایی است. همچنین برای موجه جلوهدادن عملکرد غرفه ایران، از تأیید ۲ دختر بلاگر استفاده شده است!
استفاده از طراحی و گرافیک بصری ضعیف نخستین عاملی است که کاربر سایت رسمی ایران در اکسپو دبی را دلزده میکند. اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود. حتی بخشهای مختلف سایت هم از استاندارد لازم برخوردار نیست. به عنوان نمونه، کافی است سری به بخش «گالری» بزنید؛ فقط ۲۰ عکس دفرمه و کوچک (کمتر از ۶۰۰ پیکسل) از غرفه ایران خواهید یافت!
محتوای سایت هم نکته قابل توجهی ندارد. به عنوان نمونه، جدیدترین مطلب بخش اخبار، گزارش تصویری از برگزاری مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در غرفه ایران است که برای دیدن همین ویدئوکلیپ هم باید حتماً از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید!
از نظر سئو هم نیازی به توضیح واضحات نیست، چرا که همین مطلب پس از گذشت ۱۵ ساعت از انتشار، فقط ۱۵ بازدیدکننده داشته است.
دومین مطلب هم از استقبال بازدیدکنندگان غرفه ایران، خبر میدهد و در آن عنوان شده است: «طبق گزارشات ارسالی، بازدیدکنندگان زیادی طی چند روز اخیر از پاویون کشورمان در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی بازدید نمودند.» این در حالی است که آخرین آمار رسمی اعلام شده از میزان بازدیدکنندگان غرفه ایران به تاریخ ۱۸ آذر باز میگردد که ۶۵۰ هزار نفر بوده است.
در همین حال، غرفه کشوری همچون عربستان سعودی ـ که از لحاظ پیشینه فرهنگی و علمی قابل قیاس با ایران نیست ـ هفته آخر آذرماه به آمار یک میلیون بازدیدکننده رسید. شاید عنوان شود دلیل بازدید بالای غرفه این کشور، همجواری با امارات و همزبانی با آنهاست.
وحید قبادیان، معمار و نویسنده کتاب مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب پیرامون این دیدگاه نمایشگاهی گفته بود: «به نظر میرسد که هدف مدیریت این پاویون بیشتر جنبه کسب درآمد از ارگانها و سازمانهای شرکتکننده بود. درواقع به جای اینکه پاویون ایران نمایانگر فرهنگ و دستاوردهای کشورمان باشد، نمایانگر این بود که بخواهد با دریافت پول کاسبی کرده باشد.»
اکسپو به بزرگترین و مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان گفته میشود که برای نمایش بهترین دستاورهای کشورهای مختلف بهخصوص در زمینه فناوری، نوآوری و معماری به کار میرود. در این دوره، کشورمان با روایتی از شهرزاد قصهگو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملتها» حضور دارد. ایدهای که البته اجرای درستی نداشته است.
این نخستین بار است که اکسپو در منطقه خاورمیانه برگزار میشود و فرصت طلایی برای ایران است که بتواند در کنار فرهنگ غنی خود، توانمندیهای علمیاش را به رخ جهانیان بکشد. اکسپو دوره بعدی در سال ۲۰۲۵ و در ژاپن برگزار خواهد شد؛ این رویداد سال ۲۰۰۵ هم در ژاپن برپا شده بود.فارس
غرفه ایران در اکسپو دبی روز دهم مهرماه توسط وزیر صمت افتتاح شد. اگر روز افتتاحیه را به حساب نیاوریم و امروز را هم در نظر نگیریم، ۱۱۱ روز از حضور ایران در غرفه دبی میگذرد. اما در این مدت نزدیک به ۴ ماه، ایران چه عملکردی در اکسپو داشته است؟
در یک کلام میتوان گفت فعالیتهایی که داشته، مطلوب نبوده است و همین موجب تغییر مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی جمهوری اسلامی ایران توسط وزیر صمت شد. (+) ضمن اینکه به شهادت بسیاری از بازدیدکنندگان اکسپو دبی، طراحی و خلاقیت غرفه کشورهای قطر، تاجیکستان و ایران نسبت به دیگر کشورها ضعیفتر است.
اما اگر بخواهیم نگاهی دقیقتر برای ارزیابی عملکرد غرفه ایران در اکسپو دبی داشته باشیم، چه ابزارهایی داریم؟ طبیعتاً نخستین محل رجوع، تارنمای اکسپو ایران www.iran۲۰۲۰expo.ir است که انعکاس برآیند فعالیتهای غرفه کشورمان در این رویداد بزرگ جهانی باید باشد. اما همان نگاه اولیه به سایت، مخاطب را ناامید میکند!
عملکرد اکسپو ایران در اینستاگرام بهتر از سایت است، هر چند آنجا هم بیبرنامگی به چشم میخورد و گویا هدف فقط جذب مخاطب با هر محتوایی است. همچنین برای موجه جلوهدادن عملکرد غرفه ایران، از تأیید ۲ دختر بلاگر استفاده شده است!
استفاده از طراحی و گرافیک بصری ضعیف نخستین عاملی است که کاربر سایت رسمی ایران در اکسپو دبی را دلزده میکند. اما ماجرا به همینجا ختم نمیشود. حتی بخشهای مختلف سایت هم از استاندارد لازم برخوردار نیست. به عنوان نمونه، کافی است سری به بخش «گالری» بزنید؛ فقط ۲۰ عکس دفرمه و کوچک (کمتر از ۶۰۰ پیکسل) از غرفه ایران خواهید یافت!
محتوای سایت هم نکته قابل توجهی ندارد. به عنوان نمونه، جدیدترین مطلب بخش اخبار، گزارش تصویری از برگزاری مراسم جشن میلاد با سعادت حضرت فاطمه زهرا(س) در غرفه ایران است که برای دیدن همین ویدئوکلیپ هم باید حتماً از مرورگر فایرفاکس استفاده کنید!
از نظر سئو هم نیازی به توضیح واضحات نیست، چرا که همین مطلب پس از گذشت ۱۵ ساعت از انتشار، فقط ۱۵ بازدیدکننده داشته است.
دومین مطلب هم از استقبال بازدیدکنندگان غرفه ایران، خبر میدهد و در آن عنوان شده است: «طبق گزارشات ارسالی، بازدیدکنندگان زیادی طی چند روز اخیر از پاویون کشورمان در اکسپوی ۲۰۲۰ دوبی بازدید نمودند.» این در حالی است که آخرین آمار رسمی اعلام شده از میزان بازدیدکنندگان غرفه ایران به تاریخ ۱۸ آذر باز میگردد که ۶۵۰ هزار نفر بوده است.
در همین حال، غرفه کشوری همچون عربستان سعودی ـ که از لحاظ پیشینه فرهنگی و علمی قابل قیاس با ایران نیست ـ هفته آخر آذرماه به آمار یک میلیون بازدیدکننده رسید. شاید عنوان شود دلیل بازدید بالای غرفه این کشور، همجواری با امارات و همزبانی با آنهاست.
وحید قبادیان، معمار و نویسنده کتاب مبانی و مفاهیم در معماری معاصر غرب پیرامون این دیدگاه نمایشگاهی گفته بود: «به نظر میرسد که هدف مدیریت این پاویون بیشتر جنبه کسب درآمد از ارگانها و سازمانهای شرکتکننده بود. درواقع به جای اینکه پاویون ایران نمایانگر فرهنگ و دستاوردهای کشورمان باشد، نمایانگر این بود که بخواهد با دریافت پول کاسبی کرده باشد.»
اکسپو به بزرگترین و مهمترین رویداد نمایشگاهی جهان گفته میشود که برای نمایش بهترین دستاورهای کشورهای مختلف بهخصوص در زمینه فناوری، نوآوری و معماری به کار میرود. در این دوره، کشورمان با روایتی از شهرزاد قصهگو و با شعار «ایران؛ تمدن کهن و استوار تنوع اقوام و میزبان ملتها» حضور دارد. ایدهای که البته اجرای درستی نداشته است.
این نخستین بار است که اکسپو در منطقه خاورمیانه برگزار میشود و فرصت طلایی برای ایران است که بتواند در کنار فرهنگ غنی خود، توانمندیهای علمیاش را به رخ جهانیان بکشد. اکسپو دوره بعدی در سال ۲۰۲۵ و در ژاپن برگزار خواهد شد؛ این رویداد سال ۲۰۰۵ هم در ژاپن برپا شده بود.فارس