شرایط جمهوری اسلامی ایران آنگونه که از سوی دشمنان تبلیغ میشود، نیست، دشمن با جنگ رسانهای و روانی خود، شرایط را وارونه جلوه میدهد، هر چند نمیتوان وجود مشکلات را کتمان کرد یا نادیده گرفت.
تصویرسازی غلط از جمهوری اسلامی ایران یکی از برنامههایی است که در دستور کار آمریکا با همراهی رسانههای نظام سلطه قرار گرفته است و به شدت در حال مسموم کردن ذهن افکار عمومی داخلی است.
کافی است نگاهی به عملکرد رسانههای آمریکایی، اروپایی و عربی بیندازیم به این نتیجه خواهیم رسید که آنها در تلاش هستند با وجود پیشرفتهای بزرگی که حتی سازمانهای بینالمللی نیز به آن معترف هستند، سعی میکنند تصویری از جمهوری اسلامی ایران را به مخاطب خود القاء کنند که گویی شرایط ایران یک وضعیت وخیم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، تصویری که از ایران مخابره میشود با دروغپردازیهای بزرگ و غلوآمیز سعی دارد حتی دل مردم ایران را نیز خالی کند، دشمن با چنین روشی سعی دارد تا یأس و ناامیدی را در میان ایرانیان تقویت کند و اعتماد مردم را نسبت به نظام اسلامی را از بین ببرد.
القای شرایط بسیار سخت اقتصادی، انتشار تصاویر و گزارشهایی که نشان دهنده وضعیت بدمعیشتی مردم است، حتی انتشار عکسهایی که برخی زباله گردها از زبالهها درپی چیزی هستند، انتشار اخبار دروغی که سعی دارد القاء کند همه ایران در وضعیت اعتصاب و اعتراض به سر میبرد و بسیاری مسائل دیگر در همین زمینه است. در حالی واقعیت اینگونه که از ایران تصویرسازی میشود نیست، منکر وجود افرادی که کارتن خواب هستند یا زباله گردی میکنند، نیستیم، چنین افرادی در همه کشورها و جوامع وجود دارند، حتی شدیدتر از ایران در کشورهای اروپایی و آمریکایی دیده میشوند، اما تمرکز رسانههای غربی و عربی منطقه بر موضوعات و مسائل اینگونه، بیشتر و شدیدتر است و با فراوانی رسانههایی که سعی دارند شرایط ایران را بحرانی و غیرعادی جلوه دهند، بزرگنمایی غلوآمیزی روی آنها صورت میگیرد.
اینگونه تصویرسازی از ایران اسلامی، پس از خروج آمریکا از توافق هستهای و با آغاز تحریمهای اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، با شدت بیشتری دنبال شد، حتی شخص ترامپ رئیسجمهور آمریکا با بهرهگیری از فضای مجازی و باز نشر آن در رسانههای بزرگ آمریکایی، سعی دارد دروغهای بزرگ خود را به باور برساند.
فاکسنیوز یکی از رسانههای آمریکایی است که علاوه بر بهرهگیری از شبکههای تلویزیونی در فضای مجازی و کانالهای خبری بسیار فعال است و شبکههای فارسیزبان بسیاری را فعال کرده و در آنها با انتشار اخبار و گزارشهای دروغ سعی میکند به تصویرسازی غلط و سیاهنمایی از ایران دامن بزند.
قطعاً در این شبکههای مجازی برخی از ایرانیان عضو هستند و اخبار و گزارشهای دروغ آنها را میبینند و میخوانند، شاید برخی از افراد تحت تأثیر اخبار و القائاتی قرار بگیرند که این شبکهها منتشر میکنند و شاید با دیدن واقعیت و حقایق موجود کشور به دروغهای بزرگ آنها پی ببرند. اما واکنشها و رفتارهایی که ممکن است به اینگونه اخبار به وجود بیاید بستگی به نوع رفتار و کردار مسئولین کشور، رسانهها و نخبگان دارد. مهمترین عاملی که میتواند جنگ روانی و رسانهای علیه کشور را خنثی کند و یا حتی از تبعات آن بکاهد، رسانههای کشور هستند، اگر رسانههایی هر چند انگشت شمار چه در حوزه رسانههای مکتوب و چه در رسانههای اینترنتی و فضای مجازی در راستای همان جنگ رسانهای و روانی دشمن در تصویرسازی غلط از کشور همراه شوند، تأثیری که دشمن خواهان آن است، قطعاً بیشتر هم میشود.
رسانههای کشور باید در این شرایط مقابل تصویرسازی غلط دشمن از ایران عمل کنند و ظرفیتها، قابلیتها و توانمندیهای موجود کشور را که میتواند مقابل همه تحریمهایی که آمریکا علیه ایران تدارک دیده است به مردم بشناساند، اکنون اگر رسانهای برخلاف چنین سیاستی عمل کند، خائن به کشور و مردم است چراکه با دشمنان همراهی کرده است.
از سوی دیگر مسئولین نیز وظیفه سنگینتری برعهده دارند، آنها باید کار و تلاش خود را برای مهار فشارهای اقتصادی، سیاسی و جنگ روانی دشمن افزایش دهند و کارآمدی خود را بالا ببرند. در این صورت است که مردم نیز امیدوارتر از گذشته با اعتمادی که به انقلاب خود دارند، میتوانند بمباران سنگین رسانهای دشمن را تحمل کنند، دشمن در صدد زدودن اعتماد مردم به نظام اسلامی و انقلاب است، نباید اجازه داد این اعتماد ضعیف شود.
اعتماد مردم سرمایه بزرگی است که مسئولین باید ار آن حراست کنند و اجازه ندهند برخی رفتارها و عملکردهای ضعیف مسئولین و مدیران این اعتماد را تضعیف کند. باید مسئولین با مردم به درستی و صداقت سخن بگویند، سخنان نادرست و تصمیمات اشتباه آنها باعث میشود، مردم به رسانههای خارجی و تحلیلها و پیشبینیهایی که میکنند توجه کنند، کافی است، در کنار هم قرار دادن دروغهای رسانههای غربی و آمریکایی و حقایق و واقعیتهای موجود و عملکردهای درست مسئولین، مردم را از دروغهای بزرگ و جنگ رسانهای دشمن آگاه کنیم. نخبگان کشور در این زمینه میتوانند نقش مهمیداشته باشند، هر ایرانی فارغ از گرایشهای سیاسی که دارد باید در راستای اعتلای ایران اسلامی گام بردارد و تلاش کند دلسوزانه وارد عمل شود.
شرایط نه از لحاظ اقتصادی، بلکه از لحاظ جنگ روانی و رسانهای است که باعث بروز برخی از مشکلات کنونی شده است. دشمن نا امید از جنگ نظامی با جمهوری اسلامی است، میداند که هزینه چنین جنگی برای آنها بسیار سنگین خواهد بود، بهترین راه جنگ اقتصادی و جنگ روانی رسانهای است که اکنون با شدت هرچه تمامتر دیده میشود. برای مقابله با آن نیازمند انسجام، برنامه، تدبیر و راهکارهای لازم هستیم که باید دلسوزان ایران و انقلاب برای مقابله با آن وارد عمل شوند.
نویسنده: محمد صفری