يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
کد مطلب : 129137

هراس دبیر‌کل ناتو از همگرایی ایران، روسیه و چین

هراس دبیر‌کل ناتو از همگرایی ایران، روسیه و چین
دبیرکل ناتو در گفت‌وگویی بر تعمیق همکاری‌ها میان روسیه، ایران، چین و کره شمالی با توجه به پیامدهای آن برای غرب اشاره کرده و بر ضرورت تقویت همکاری‌های اعضای ناتو برای تداوم حمایت‌ها از اوکراین تاکید کرد، اگرچه به گفته او، اوکراین باید در بحران پیش روی خود، در مواردی مصالحه را بپذیرد.
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو معتقد است که جهان در حال حاضر، نسبت به ۱۰ سال پیش که به این سمت رسید، «خطرناک‌تر، غیرقابل‌پیش‌بینی‌تر و خشونت‌بارتر شده است.»
نشریه آمریکایی فایننشال ورلد با اشاره به این گفته از استولتنبرگ نوشت: در چشم‌انداز پیچیده ژئوپولیتیکی امروز، رویه تعامل رژیم‌های خودکامه و دموکراسی‌های غربی مشمول تغییرات قابل توجهی شده است. همکاری رو به افزایش میان کشورهای خودکامه در تلاش برای مقابله با نفوذ دموکراسی‌های غربی یک نمونه بارز آن است. این روندی که دبیرکل ناتو به آن اشاره کرده است، به گسترش چالش‌های پیش روی جامعه بین‌المللی اشاره دارد و سوالات مهمی را درباره آینده امنیت جهانی مطرح می‌کند. کشورهایی از جمله روسیه، چین، ایران و کره شمالی که اقدامات هماهنگشان چالشی قابل‌توجه برای نظم موجود جهانی محسوب می‌شود، در اول صف قرار دارند.
اظهارات اخیر استولتنبرگ توجه‌ها را به اتحاد تقویت‌شونده میان این کشورها جلب کرده است که نشانگر تغییری در موازنه قدرت در عرصه جهانی است. یکی از حوزه‌های اصلی این همکاری در روابط دفاعی آن‌ها و همکاری‌های نظامی‌شان مشهود است.استولتنبرگ همچنین اشاره کرد که حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه و انتقال فناوری روسی به ایران و کره شمالی نشان‌دهنده اتحاد استراتژیک آن‌ها با هدف تقویت توانمندی‌های نظامی‌شان است.
در ادامه این مطلب آمده است: این گونه همسان‌سازی منافع نه‌تنها قدرت نظامی این کشورها را افزایش می‌دهد، بلکه تلاش‌ها برای پیشبرد صلح و ثبات در مناطق مهم استراتژیک مانند اوکراین را پیچیده‌تر می‌کند. با این وجود، اولین مقام ناتو درباره حمایت از اوکراین ابراز خوش‌بینی کرد.
نگرانی دبیر کل ناتو از همگرایی ایران، روسیه و چین در حالی مطرح می‌شود که تهران رویکرد تعاملی با کشورهای تاثیرگذار در معادلات منطقه‌ای را تشدید کرده است. در همین راستا رسانه پاکستانی «دی نیوز» به نقل از منابع آگاه مدعی شد که سفر رسمی رئیس جمهوری ایران به پاکستان روز سوم اردیبهشت (۲۲ آوریل) انجام خواهد شد و اسلام‌آباد بنا دارد عملیات احداث خط لوله گاز از بندر گوادر تا مرز ایران را به زودی آغاز کند.
روزنامه انگلیسی زبان دی نیوز در گزارش خود به نقل از یک منبع ارشد در وزارت نیرو پاکستان نوشت: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران قرار است روز ۲۲ آوریل (سوم اردیبهشت) سفر رسمی به پاکستان انجام دهد لذا پاکستان تصمیم به انجام مجدد فرآیند نقشه برداری و طراحی مهندسی مرتبط با احداث ۸۰ کیلومتری خط لوله گاز تا مرز ایران گرفته است.در این‌ گزارش آمده است: احداث بخش ۸۰ کیلومتری این خط لوله برای جلوگیری از هرگونه شکایت طرف ایرانی از پاکستان دادگاه بین المللی که ممکن است منجر به اعمال مجازات فوق برای پاکستان شود، ضروری است.دی نیوز افزود: با توجه به اینکه پروژه احداث خط لوله در خاک پاکستان نیازمند ۴۴ میلیارد روپیه بودجه است و ظرف ۲ سال آینده تکمیل خواهد شد
خبر دیگر در حوزه سیاست خارجی آنکه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان و "محمد عبدالسلام"، سخنگو و رئیس هیات مذاکره‌ کننده دولت نجات ملی یمن امروز یکشنبه در مسقط با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.در این دیدار در خصوص آخرین تحولات منطقه و همچنین تحولات یمن بحث و تبادل نظر شد.وزیر امور خارجه کشورمان ساعاتی پیش به منظور دیدار و رایزنی با مقامات عمان وارد مسقط شد.گفتگو و تبادل نظر در خصوص ابعاد مختلف همکاری‌های دوجانبه و توسعه روزافزون این روابط بویژه اجرای توافقات امضا شده در دیدارهای سران دو کشور در تهران و مسقط، موضوعات منطقه‌ای از جمله مسئله فلسطین و تحولات غزه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک دو کشور در حوزه بین‌المللی در دیدار امیرعبداللهیان با همتای عمانی مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.در این سفر جلال زاده رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی نیز حضور دارد.14 فروردین ماه حسین امیرعبداللهیان و سید بدر بن حمد البوسعیدی وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در یک تماس تلفنی، در مورد حمله تروریستی رژیم اسراییل علیه کنسولگری ایران در دمشق گفتگو و رایزنی کردند.
https://siasatrooz.ir/vdcaeon6049nu61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی