شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۸
کد مطلب : 128952

هزینه یک شب چهارشنبه‌سوری برای مردم سیل‌زده

هزینه یک شب چهارشنبه‌سوری برای مردم سیل‌زده
مردم استان سیستان و بلوچستان نیازمند کمک رسانی هستند، دستگاه‌های مرتبط با کمک رسانی مشغول شده‌اند، ارتش و سپاه در میدان حضور دارند و یاری مردم سیل زده در جریان است.
وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان که از خشک سالی هم رنج می‌برد، نعمتی است اما همین بارندگی‌های شدید در شهرها و روستاهای فقیر این استان زیان به بار می‌آورد. سالانه میلیاردها تومان هزینه جبران خسارات سیل در این استان و دیگر استان‌های کشور می‌شود که البته اگر برای جلوگیری از سیل سرمایه گذاری شود، یکبار برای همیشه این سیلابها تبدیل به فرصت شده و می‌تواند جبران کمبود آب باشد. همه اکنون سیل در استان سیستان و بلوچستان باعث ویرانی‌های زیادی شده و خوشبختانه تلفات جانی نداشته است.
سال نو نزدیک است و پیش از آن چهارشنبه آخر سال در پیش است. هزینه‌های چنین روزی در سراسر کشور بسیار بالا است. اگر ۱۰ میلیون خانوار ایرانی از ۲۶ میلیون خانوار، هر کدام فقط برای چهارشنبه سوری 100 هزار تومان هزینه کنند، به دود شدن هزار میلیارد تومان در یک شب خواهیم رسید. رقم 1000 میلیارد تومان رقم بالایی است که تنها برای خرید و آتش زدن محصولات چهارشنبه سوری هزینه می‌شود.
در کنار این هزینه‌ها، هزینه‌های دیگر هم وجود دارد، مانند آماده باش همه تیم‌های امدادی از اورژانس کشور گرفته تا آتشنشانی، هلال احمر و پلیس که برای این شب آماده هستند و اگر اتفاقی هم بیفتد، بهداشت و درمان کشور هم زیاد زیادی را متقبل می‌شود و بار سنگین مالی، روحی روانی آن به خانواده‌هایی که از اتفاقات چهارشنبه سوری صدمه دیده‌اند نیز تحمیل می‌شود.
حال اگر پول‌هایی که در چهارشنبه سوری دود می‌شود صرف کمک به مردم سیل زده استان سیستان و بلوچستان شود، چه اتفاقی می‌افتد؟
قطعاً اگر هزینه آتشبازی و انفجار آن  شب به هموطنان سیل زده اهدا شود می‌تواند بخش زیادی از مشکلات آنها را حل کند و باری از دوش مردم سیل زده سیستان و بلوجستان بردارد. و البته که از تلفات دردناک در شب چهارشنبه سوری نیز جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود تا خانواده‌های زیادی از گزند داغدار شدن دور شوند.
تا سه شنبه شب چیز باقی نمانده است، اکثر مواد محترقه موجود در بازار نیز خارجی و بیشتر چینی است که برای واردت آنها هر چند قاچاق دلار و ارز از کشور خارج شده است، کافی است اندکی تفکر کنیم نسبت به این مسئله پیشنهادی آنگاه تصمیم بگیریم.
در همین زمینه رییس جمعیت هلال احمر ایران هم از فرارسیدن چهارشنبه سوری ابراز نگرانی کرده و هم از امدادرسانی به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان خبر داده است.
پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر در رزمایش آمادگی نیروهای عملیاتی هلال احمر که در جوار مرقد مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار داشت: تشکر ویژه از حضور همه امدادگران، داوطلبان و نجاتگران در تمام مناسبت‌ها جهت ارائه خدمت به مردم دارم. وی به خدمت خالصانه به مردم در جهت رضای خدا توسط نیروهای هلال احمر اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات به زائران در ایام حج و اربعین، حوادث و… همه از همین جنس خدمات بوده است.
رئیس جمعیت هلال احمر ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از امدادگران و داوطلبان هلال احمر در سیستان و بلوچستان مشغول خدمت رسانی هستند اگرچه بیش از یک هفته از این حادثه گذشته ولی خدمت رسانی همچنان ادامه دارد تا شرایط پایدار شود، تداوم دارد. وی گفت: خبرهای جدید از بارش‌های دوباره در این محدوده داریم ولی آماده باش کامل وجود دارد تا خدمت رسانی مؤثر صورت گیرد.
کولیوند به موضوع چهارشنبه آخر سال اشاره کرد و گفت: برنامه‌های مؤثری در جهت فرهنگ‌سازی و امدادرسانی در نظر گرفته شده به طوری که شادی باشد ولی کمترین خسارت به مردم وارد شود. وی بیان داشت: با شروع سال جدید مسافرت‌ها نیز آغاز خواهد شد و ما با توان بیشتر وارد کار خواهیم شد. تعداد نیروی انسانی، خودروهای لجستیک دوبرابر شده است و پایگاه‌ها نیز چند برابر شده تا خدمات بهتری به مسافران و روزه داران ارائه شود.
در زمینه کمک رسانی به مردم سیستان و بلوچستان سازمان بسیج سازندگی کشور نحوه دریافت کمک‌های نقدی و غیرنقدی عموم مردم نوع‌دوست کشورمان برای کمک به مردم سیل‌زده سیستان‌و‌بلوچستان را اعلام کرد. اقلام مورد نیاز برای هموطنان سیل‌زده در سیستان و بلوچستان "چادر، پتو، کفش، کنسرو، لباس گرم، شیرخشک، فرش، موکت" است و مردم نوع‌دوست کشورمان می‌توانند این اقلام را به نواحی مقاومت بسیج در سرایر کشور تحویل دهند.
همچنین هموطنان‌ می‌توانند با شماره کارت مجازی قرارگاه مرکزی عملیات جهادی استان سیستان و بلوچستان 5892107045853895 و شماره شبا قرارگاه 020150000003101093698619 کمک‌های نقدی خود را نیز اهدا کنند.
https://siasatrooz.ir/vdcenv8zwjh8woi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی