جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۵
کد مطلب : 129022

خیز برای ریاست مجلس دوازدهم

خیز برای ریاست مجلس دوازدهم
در حالی که انتخابات مجلس شورای اسلامی به دور دوم کشیده شده و مجلس دوازدهم برخی از نمایندگان خود را نشناخته است،‌ گمانه زنی‌ها برای ریاست آینده مجلس شورای اسلامی آغاز شده و برخی از مدعیان که خود را لایق صندلی ریاست می‌دانند مشغول رایزنی هستند.
با توجه به این که اکثریت مجلس آینده در دست اصولگرایان است، پیش بینی هم لازم نیست که کدام جریان سیاسی در مجلس دوازدهم اکثریت را دارد، جریان سیاسی اصلاح طلب در اقلیت است و امیدی به آن نیست که بتواند ریاست مجلس را یکی از نمایندگن این طیف در دست بگیرد.
با وجود چند جریان از طیف سیاسی اصولگرا، رقابت برای به دست آوردن صندلی ریاست مجلس دوازدهم بین این گروه سیاسی است. از میان آنهایی که برای جایگاه ریاست مجلس مطرح هسنتند، می‌توان به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس کنونی، منوچهر متکی که سابقه حضور در مجلس را دارد و یک دیپلمات است که در دوره احمدی نژاد وزیر خارجه بوده،‌ آقا تهرانی از جبهه پایداری و حمید رسایی،‌ اشاره کرد. آنهایی که در تهران بیشترین نماینده را دارند، جبهه پایداری است، که با قالیباف نیز زواویه دارند و نمتقد او هستند، البته ظرفیت آنها به اندازه‌ای نیست که بتواننند رئیس مجلس تعیین کنند و باید با یک جریان حاضر در مجلس ائتلاف کنند.
جریان قالیباف هم توانسته کرسی‌هایی به دس بیاورد اما آنقدر نیست که مستقل به هدف خود برسد.
منوچره متکی نیز چنین وضعیتی دارد و آقا تهرانی که از جبهه پایداری است چنین است. در واقع گزینه‌های مطرخ برای ریاست مجلس همگی از یک شرایط مشابه برخوردار هستند و در صورتی که بخواهند پیروز شوند باید با دیگران ائتلاف کنند.
جریانی که در مجلس باقی می‌ماند که امیدی برای به دست آوردن ریاست مجلس را ندارد چریان اصلاحات است که به نظر نمی‌رسد با رقیب خود ائتلاف کند البته بستگی به شرایطی دارد،‌در میان نمایندگانی که برای مجلس آینده رأی آورده‌اند گروه مستقل نیز وجود دارد که هر یک از جریان‌ها می‌تواند روی این قشر از نمایندگان حساب باز کند.
با این وجود باز هم می‌توان با توجهبه وضعیت و ترکیب مجلس دوازدهم همچنان روی ریاست قالیباف و سپس متکی حساب باز کرد.
در همین زمینه مسعود پزشکیان که نماینده اصلاح طلب مجلس است و در مجلس دوازدهم نیز حضور دارد درباره ریئس مجلس آینده اظهار نظر کمرده است. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی و منتخب مجلس دوازدهم، درباره ترکیب هیات‌رییسه مجلس آینده توضیحاتی داد.
«مسعود پزشکیان» نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با مهر، با اشاره به ترکیب احتمالی فراکسیون‌ها در مجلس دوازدهم، اظهار کرد: معمولاً زمانی که نمایندگان وارد مجلس می‌شوند، اکثراً انگیزه دارند که یک فراکسیون ایجاد کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اصولگرایان در مجلس دوازدهم یک فراکسیون سیاسی تشکیل می‌دهند یا نه، افزود: همین الان این افراد شامل چند گروه هستند و تخریب دیگری را دنبال می‌کنند که اخلاقی نیست.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته در کلیت قضیه باید بگویم که اگر ما اصول یا برنامه مشخصی برای اصلاحات داشته باشیم، به هیچ وجه نمی‌توان آن برنامه را بر اساس گروهی خاص، شقه‌بندی کرد.
پزشکیان ادامه داد: اصلاح‌طلبی و اصولگرایی تعاریف روشنی دارند و بر اساس آن تعاریف، افراد هم‌قسم می‌شوند که به کدام سمت بروند، اما زمانی که ما آن را شقه می‌کنیم، یعنی هنوز به یک زبان و نگاه مشترک در تعریف اصلاح‌طلبی یا اصولگرایی نرسیده‌ایم.
منتخب مردم تبریز در مجلس دوازدهم درباره رئیس احتمالی مجلس دوازدهم هم گفت: نمی‌دانم اما قطعاً این حرف‌هایی که برخی آقایان می‌گویند مبنی بر اینکه ما هیأت‌رییسه را تغییر می‌دهیم و تهدید می‌کنند، محقق نخواهد شد.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا محمدباقر قالیباف در مجلس بعدی می‌تواند به راحتی ریاست مجلس را به دست بیاورد، گفت: بستگی دارد؛ از آنجایی که اصولگرایان به چند گروه تقسیم شده‌اند، باید دید چگونه می‌توان موضوع انتخابات هیأت‌رییسه و انتخاب رئیس مجلس را مدیریت کرد. به هر صورت، هنوز این موضوع (انتخاب رئیس مجلس آینده) قابل پیش‌بینی نیست.
https://siasatrooz.ir/vdcdxn0fxyt0xz6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی