شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۵
کد مطلب : 129033

رقابت تنگاتنگ مدعیان برای ریاست مجلس

رقابت تنگاتنگ مدعیان برای ریاست مجلس
مرحله اول انتخاب مجلس شورای اسلامی در اکثر استان‌ها به پایان رسید و عده‌ای موفق شدند با کسب اکثریت آرا از حوزه‌های انتخابیه شهرستان‌ها و استان‌هایشان، جواز جلوس بر صندلی سبز مجلس دوازدهم را بگیرند.
همواره انتخابات مجلس در استان تهران به‌عنوان پایتخت کشور پهناورمان، رنگ و بویی سیاسی‌تر نسبت به مابقی استان‌ها داشته است. تمرکز قدرت در تهران و حضور چهره‌های سیاسی و همچنین لیست‌های انتخاباتی گوناگون و رنگارنگ که بعضاً به سرلیستی رجال سیاسی معروف و سودای حضور در مجلس را دارند باعث شده که درصد مشارکت و همچنین تعداد آرا در تهران موردتوجه کل کشور باشد.
 علیرغم پیش‌بینی‌های اولیه مبنی بر مشخص‌شدن 30 نماینده در دور اول، انتخابات مجلس در تهران به‌دور دوم کشیده شد. قطعی‌شدن حضور ۱۴ نماینده در مجلس آتی باعث شد که ۱۶ نفر همچنان برای حضور در خانه ملت در خوف‌ و رجا باقی بمانند و فعالیت‌های انتخاباتی‌شان را باقدرت بیشتری تا اردیبهشت سال آینده ادامه بدهند.
 با نگاهی اجمالی به لیست‌هایی که قبل از انتخابات منتشر شد، اکثریت مردم متفق‌القول، اعتقاد داشتند که لیست محمدباقر قالیباف یا لیست علی مطهری قطعاً پیشتاز خواهد بود و شاکله مجلس دوازدهم را تشکیل خواهند داد؛ ولی فردای انتخابات با اعلام نتایج برخی صندوق‌ها، مشخص شد که همواره چهره بودن دلیل بر برتری نیست. البته که مردم تهران هم در این دوره لیستی رأی ندادند و مشارکت در تهارن هم پایین بود.
 محمدباقر قالیباف شهردار سابق، کاندیدای ریاست‌جمهوری و نماینده و رئیس مجلس فعلی برخلاف سال ۱۳۹۸ که با حدود یک میلیون و دویست هزار رأی توانسته بود علاوه بر معرفی خود به‌عنوان نفر اول تهران، اکثریت لیست معرفی شده توسط خودش را به مجلس یازدهم ببرد، با آماری بسیار پایین نفر چهارم تهران شد. این آمار و جایگاه برای شخصی همچون محمدباقر قالیباف حاوی معانی فراوانی بود .
 جالب ماجرا اینجا بود که افرادی همچون باهنر، محمدباقر نوبخت و چندین نفر دیگر که در بدنه دولت و مجلس سابق حضور داشتند، مورد قبول مردم واقع نشدند .
 واضح و مبرهن است که مردم و خصوصاً رأی‌دهندگانی که اکثریت پیرو ولایت‌فقیه و پشتیبان نظام جمهوری اسلامی هستند دیگر صرفاً به نام بسنده نکردند و عملکرد را میزان خود برای رای به نمایندگان قرار دادند.
عملکرد چهارساله مجلس یازدهم به ریاست محمدباقر قالیباف آن چیزی که تصور می‌شد نبود و مردم نسبت به عملکرد مجلس و خلف وعده‌ها انتقاد دارند. قالیباف که در اجرایی بودنش شکی نیست و در زمان تصدی فرمانده پلیس کشور و شهرداری تهران رزومه خوبی از خود به جا گذاشته است انتظار می‌رفت که در قامت رئیس مجلس با در نظر گرفتن بسیاری از المان‌ها عملکرد مثبتی از خود به‌جا بگذارد. در سالی که بعد از مدت‌ها سه قوه با تفکری همسو در کنار یکدیگر جمع شده بودند، انتظار می‌رفت که مجلس انقلابی بیش ‌از پیش فکری به حال مردم و اوضاع داخلی و حتی سیاست‌های خارجی کشور بکند؛ ولی متأسفانه نشد آن چه که باید می‌شد.
 قالیباف در قامت ریاست مجلس در این چهارساله که از سال ۱۳۹۸ سکان هدایت مجلس انقلابی را برعهده داشته بارها اعلام کرده که باید تصمیمات مهم و سختی برای بهترشدن اوضاع مملکتی اتخاذ شود. این صحبت‌ها در حالی گفته شده که قالیباف به‌عنوان رئیس مجلس باید بداند تصمیمات مهم و اثرگذار باید توسط مجلس و نهاد قانون‌گذار که خود در رأس آن نشسته اتخاذ شود نه کس دیگر!
 خوب به یاد داریم که قالیباف از بدو ورود به مجلس با شعار «نجات اقتصاد ایران» با ۲۹ نماینده دیگر پا به میدان گذاشت؛ ولی چیزی که بعد از چهار سال برای اکثریت مردم آشکار شد، نه‌ تنها اوضاع و قوانین تصویب شده بهتر نشد؛ بلکه روز به ‌روز کشور از لحاظ اقتصادی پسرفتی محسوس داشت و در این میان انفعال مجلس و نمایندگان آن بیش‌ازپیش به چشم آمد.
 همین چند ماه پیش بود که قالیباف در جریان سفر به گناباد برای افتتاح فرودگاه این شهر در میان مسئولین گفته بود که «قول می‌دهیم در یک برنامه ۵ساله به ثبات اقتصادی برسیم و بر گرانی و تورم غلبه پیدا کنیم، چراکه مسیر الان درست نیست. وظیفه ما در مجلس، همراهی دولت است تا بخشی از مشکلات را با حکمرانی بهتر سامان دهیم و حل مسکن و آب را به طور ویژه دنبال می‌کنیم».
 درحالی‌که تورم و افزایش قیمت‌ها روز به‌ روز در حال افزایش است و تورم ماهیانه همچنان سیر صعودی دارد، رئیس مجلس همچنان معتقد است که در ۵ سال آینده کشور به ثبات اقتصادی خواهد رسید. در همان روزهای اردیبهشت ‌ماه سال جاری که تورم در حال بالارفتن بود، قالیباف در نطق پیش از دستور خود، خبر داده بود که دولت در «هفته‌های اخیر» اقداماتی را برای «مهار تورم» آغاز کرده است.
رئیس مجلس در فروردین‌ماه سال جاری از تورم و گرانی انتقاد کرده و گفته بود: «وضعیت گرانی کالاهای اساسی، مهار تورم، معیشت و رفاه مردم موردتوجه مسئولان اجرایی قرار گیرد. امیدوارم تلاش‌های شبانه‌روزی آنها در مهار زدن بر افسار گرانی‌ها هرچه زودتر به نتیجه برسد و نگرانی‌های مردم در تأمین معیشت برطرف شود». بیش از یازده ماه از این انتقاد همراه با وعده رئیس مجلس می‌گذرد؛ ولی همچنان اوضاع معیشت مردم نه ‌تنها به سامان نیست؛ بلکه روزبه‌روز در حال بدتر شدن است.
 با پایان‌یافتن انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتشار اسامی راه‌یافتگان به مجلس و قرارگرفتن قالیباف در رده چهارم با ۴۴۷ هزار رای و همچنین عملکرد ضعیف مجلس در چهار سال گذشته حال بحث ریاست مجلس و سکان‌داری آن در مجلس آتی بیش‌ازپیش مطرح است. سؤال اساسی اینجاست، آیا محمدباقر قالیباف دوباره می‌تواند بر صندلی ریاست تکیه بزند؟
 یک کارشناس مسائل سیاسی درباره عملکرد چهارساله قالیباف در سمت ریاست مجلس می‌گوید: عملکرد آقای قالیباف چند وجهی است، اگر به‌ تنهایی بخواهیم عملکرد او را نقد کنیم، باید بگوییم که او با وجودی که یک نظامی بوده است، اما در طول ریاست مجلس از استقلال و برش کافی برخوردار نبوده است با توجه ‌به این که برخی حاشیه‌سازی‌ها هم بر روی قضاوت از عملکرد او تأثیر گذاشت. به اعتقاد بنده عملکرد قالیباف در زمان شهرداری تهران بهتر از دوران ریاست مجلس شورای اسلامی بود.
این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره ریاست مجلس دوازدهم گفت: با توجه‌ به ترکیب مجلس آینده و افراد منتخب و نوع تفکری که به نظر می‌رسد، اکثریت را در مجلس دوازدهم داشته باشد، مشکل بتوان پیش‌بینی کرد که چه کسانی ظرفیت نشستن بر روی صندلی ریاست را داشته باشند. اما با این ‌وجود هستند افرادی مانند قالیباف، منوچهر متکی و برخی افرادی که دوباره وارد مجلس شده‌اند، شاید ظرفیتش را داشته باشند. البته بستگی به اکثریتی دارد که در مجلس حضور دارد. هر چند اصول‌گراها اکثریت را دارند؛ اما میان این طیف سیاسی هم اختلافاتی وجود دارد که در انتخابات مجلس باعث شد تا چند لیست انتخاباتی منتشر شود.
 تعدد لیست ها در این دوره از انتخابات مجلس نگرانی‌هایی را به وجود آورده بود. از مباحثی که در زمان انتشار لیست ها به وجود آمده بود، بحث اختلاف میان اصول‌گرایان و عدم تشکیل ائتلاف میان لیست‌های همسو با تفکری نزدیک به یکدیگر بود. همین موضوع باعث شده که بحث ریاست مجلس با توجه ‌به اختلافات فاحش و آشکاری که میان چهره‌های سیاسی وجود دارد، به بحث داغِ این روزهای سیاست کشور تبدیل شود .
 ازاین‌رو همواره نام‌هایی برای کرسی ریاست مطرح می‌شود؛ ولی اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم، برای صندلی ریاست مجلس بیش از دو گزینه مطرح نخواهد بود؛ محمدباقر قالیباف و منوچهر متکی
 با نگاهی اجمالی به لیست ۱۴ نفره راه‌یافته به مجلس آتی تنها ۲ گزینه می‌تواند، گزینه‌های نهایی برای به رای گذاشته شدن در هیئت‌رئیسه مجلس باشد.
سه گزینه ابتدایی لیست تهران یعنی محمود نبویان، امیرحسین ثابتی و حمید رسایی بعید به نظر می‌رسد حتی در صورت نامزدشدن برای کرسی ریاست از اقبال کافی برای انتصاب در این پست برخوردار باشند. مرتضی آقاتهرانی و مالک شریعتی هم دیگر گزینه‌ها هستند که با توجه به سوابق و کارهای اجرایی بیشتر در قامت نماینده می‌توانند کمک کننده باشند. پس در نهایت به همین دوگزینه‌ای می‌رسیم که در این مطلب به آن اشاره شد .
 منوچهر متکی سرلیست شورای وحدت و سخنگوی این تشکل، درمیان مابقی نمایندگان قطعاً دارای سوابق درخشان‌تری است. تصدی وزارت خارجه در زمان دولت احمدی نژاد، نمایندگی مجلس در دوره اول و هفتم، سابقه حضور در برخی کشورها به عنوان سفیر، دبیر کل کانون اسلامی فارغ‌التحصیلان شبه‌قاره هند، تنها گوشه‌ای از سوابق وی است که در این چند وقت اخیر نیز با ارائه راهکارهایی برای خروج کشور از این وضعیت سیاسی و اقتصادی راهکارهایی ارائه کرده که در صورت اجرایی‌شدن در مجلس آتی می‌تواند کارساز باشد. منوچهر متکی قطعاً در صورت نامزد شدن برای ریاست مجلس می‌تواند رقیب سرسختی برای قالیباف باشد.
بنا به نظرسنجی سایت عصر ایران که پس از مشخص شدن افراد راه یافته به مجلس در سایت منتشر شد، منوچهر متکی با بیش از ۸۰ درصد از دیدگاه مردم باید رئیس مجلس آتی باشد .
 کارشناس مسائل سیاسی و خاورمیانه در پاسخ به سوالی با مضمون اقبال اکثریت به سمت چه کسی است؟ آیا رسایی و ذوالنوری و حتی حاجی بابایی شانسی برای ریاست مجلس دارند، می‌گوید: این افرادی که نام‌برده شد ظرفیت ریاست مجلس را ندارند اما شاید همان‌گونه که گفتم به دلیل وجود نمایندگان همسو چنین اتفاقی بیفتد و با اقبال روبرو شوند. بستگی به رایزنی‌ها و لابی‌هایی دارد که از درون و بیرون مجلس اعمال می‌شود.
 وی همچنین در ادامه گفت: آقای متکی با توجه به سوابقی که دارد گزینه مناسبی به نظر می‌رسد چرا که ظرفیت آن را هم دارد، در مسئولیت‌های گوناگونی حضور داشته و سابقه خوب و مثبتی از خود بجا گذاشته است و می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که نمایندگان مجلس دوازدهم می‌توانند روی آن فکر کنند.
 وی در پاسخ به سوالی درباره ویژگی‌های رئیس مجلس خوب توضیح داد: مهم‌ترین ویژگی رئیس مجلس استقلال داشتن و تحت‌تأثیر قرار نگرفتن است علاوه بر آن باید رئیس مجلس در چارچوب اختیاراتی که دارد نمایندگان را به‌سوی حل مشکلات کشور رهنمون کند و از ابراز وجود حاشیه سازان برای ایجاد حاشیه جلوگیری کند. و همچنین نظارت مجلس را بر عملکرد دولت‌ها تقویت کند تا جایگاه واقعی مجلس دیده شود.
با وجود اینکه تا خرداد ماه فرصت زیادی باقی است؛ ولی از الان بحث تصدی ریاست مجلس داغ است و حداقل مردمی که با وجود تمام مشکلات پای صندوق‌های رای رفتند، انتظار دارند که رئیس مجلس آینده با عملکرد درست در خدمت مردم باشد و حداقل باری از روی دوش مردم بردارد و در یک‌کلام؛ طرف مردم باشد.

 
علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcfm1dymw6d0xa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی