چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۸
کد مطلب : 87952
عليرغم مخالفت‌هاي دولت با افزايش قيمت‌ها

شير «سر» رفت

دولت همواره تأكيد دارد كه مخالف افزايش قيمت‌هاست. اين موضع بارها از سوي مسئولان دولتي مطرح شده است و در تازه‌ترين آن سخنگوی دولت در چهارم تير ماه با تاکید بر این که دولت در خصوص افزایش قیمت‌ها هیچ برنامه‌ای نداشته و نخواهد داشت، گفت: با توجه به سیاست مهار تورم که در دستور کار دولت است، دولت با هیچگونه افزایش قیمتی موافقت نخواهد کرد.
گرچه سخنگوي دولت گفته بود كه معني كاهش تورم كاهش قيمت‌ها نيست، اما كاهش قيمت‌ كالاها كه اتفاق نيفتاده است شاهد افزايش قيمت‌ها هم هستيم.
اگر سري به بازار براي خريد مايحتاج روزمره زده باشيد متوجه تغيير قيمت‌ها مي‌شويد. اين تغيير قيمت ثابت نماندن قيمت كالاها را نشان مي‌دهد نكته‌اي كه مسئولان دولتي از جمله سخنگوي آن بارها تأكيد كرده‌اند كه مهار تورم ثبات قيمتي را به دنبال داشته كه اكنون شاهد آن هستيم.
اما واقعيت چيز ديگري را مي‌گويد و نشان مي‌دهد كه كالاها افزايش قيمت داشته‌اند. از يك سو هزينه‌هاي توليد بالا رفته و از سوي ديگر افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي به ويژه بنزين و گازوئيل باعث شده است تا هزينه حمل و نقل كالا افزايش يابد و براي جبران آن بر روي كالاها اضافه شود.
اين افزايش قيمت‌ها در حالي اتفاق مي‌افتد كه يارانه‌ها افزايش نيافته و دولت در صدد آن است تا بتواند تعداد زيادي از يارانه بگيران را هم از چرخه دريافت حذف كند.
در حالي كه دولت و توليد كنندگان خودرو درگير تعيين قيمت‌ خودروهاي توليد داخل هستند وزير صنعت ، معدن و تجارت گفته است سهم ناچيزي از اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها به بخش صنعت پرداخت شده است.
و در تازه‌ترين خبر درباره افزايش قيمت‌ها، شير و محصولات لبني هم افزايش قيمت را چشيد. كارشناسان اعتقاد دارند كه شير به ويژه و ديگر محصولات لبني در سلامت افراد جامعه نقش زيادي دارد و اگر اين مواد غذايي مهم از سبد خانواده‌ها حذف شود معضلات درماني گريبان دستگاه بهداشت و درمان كشور را خواهد گرفت و هزينه‌هاي بيشتري از آنچه براي يارانه شير پرداخت مي‌شود بر مردم و دولت تحميل خواهد كرد.
در بسياري از كشورها براي مواد غذايي اساسي مانند نان، شير و محصولات آن، مواد پروتئيني يارانه درخور توجهي پرداخت مي‌شود، نتيجه آن هم سلامت افراد جامعه را به همراه دارد.
چند روزپيش كه شير و محصولات لبني با قيمت قبلي عرضه مي‌شد باز هم سرانه مصرف اين مواد غذايي مهم از درصد بسيار پاييني برخوردار بود حال كه افزايش قيمت دوباره آن اعلام شده است تعداد مصرف كنندگان شير و لبنيات از قبل هم كمتر خواهد شد.
در همين زمينه رییس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با بیان اینکه از این پس کارخانجات صنایع لبنی شیر خام را به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری می‌کنند، از افزایش ۳۰ درصدی قیمت لبنیات خبر داد.
سید احمد مقدسی با بیان اینکه بر اساس مصوبه دولت از این پس شیر خام توسط کارخانجات صنایع لبنی به قیمت ۱۴۴۰ تومان از دامداران خریداری می‌شود، افزود: به تبع این امر قیمت لبنیات از ابتدای تیرماه ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند.همچنین پس از ماه مبارک رمضان قیمت لبنیات مجددا افزایشی ۱۵ درصدی را تجربه خواهد کرد.
قيمت مصوب كارگروه كنترل بازار براي شير خام يك هزار و ۴۴۰ تومان است و نسبت به سال گذشته كه قيمتش يك هزار و ۱۱۰ تومان بود، حدود ۳۰ درصد افزايش قيمت دارد.
براین اساس قیمت شیر کیسه ای ۹۰۰ سی سی کم چرب از ۱۲۵۰ تومان به حدود ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ تومان، خامه ۱۰۰ گرمی از ۱۱۰۰ تومان به ۱۲۰۰ تومان، پنیر UF ۴۰۰ گرمی از ۳۷۰۰ تومان به حدود ۴۲۰۰ تا ۴۳۰۰ تومان، ماست دبه‌ای ۲.۵ کیلویی پرچرب از ۶۵۰۰ تومان به حدود ۷۵۰۰ تومان و شیر بطری پرچرب یک لیتری از ۲۰۰۰ تومان به ۲۳۰۰ تومان افزایش می‌یابد.
بر اساس آخرین گزارش خرده فروشی کالاهای اساسی که از سوي بانک مرکزی ایران منتشر شده، قیمت پنیرپاستوریزه، کره پاستوریزه، شیرپاستوریزه، تخم مرغ، برنج داخله درجه یک، لوبیا قرمز، گوشت گوسفند با استخوان، گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان، گوشت مرغ، قند و شکر، روغن نباتی جامد، روغن نباتی مایع، خیار، گوجه فرنگی، بادنجان، کدوسبز، پیاز و لوبیا سبز با افزایش همراه شده است.

https://siasatrooz.ir/vdcauona.49n0m15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی