دوشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۳
کد مطلب : 122673

حمله رژیم صهیونیستی به دمشق و اهداف آن

رژیم صهیونیستی در طول حملات خود به سوریه، یکی از شدیدترین حملات موشکی و هوایی خود را انجام داد...
رژیم صهیونیستی در طول حملات خود به سوریه، یکی از شدیدترین حملات موشکی و هوایی خود را انجام داد. پدافند هوایی سوریه بیشتر موشک های شلیک شده را هدف قرار داد اما چند فروند از این موشک ها به مراکزی در دمشق برخورد کرد و چند تن از شهروندان سوریه را به شهادت رساند.
موشک هایی که به دمشق شلیک شد از نوع کروز «دلیله» بود که در نوع خود یکی از موشک های پیشرفته محسوب می شود. شدت بخشیدن حملات رژیم صهیونیستی به سوریه دلایل گوناگونی دارد که مهمترین آن به جنگ روسیه و اوکراین مرتبط است. روسیه اکنون بیش از دو ماه است که درگیر جنگ با اوکراین برای جلوگیری از نفوذ ناتو پشت مرزهای خود است.
مشغولیتی که اکنون روسیه با آن درگیر است، باعث شده تا به مسئله سوریه توجه کمتری داشته باشد به همین خاطر رژیم صهیونیستی از این فرصت استفاده کرده و حملات خود را به سوریه افزایش داده است.
رژیم صهیونیستی به خوبی می داند که خروج روسیه از سوریه زمینه را برای حضور بیشتر ایران در این کشور فراهم می کند. هر چند روسیه به طور کامل از سوریه خارج نخواهد شد اما بیشتر نیروهای خود را برای جنگ در اوکراین انتقال خواهد داد. هم اکنون که اسرائیل به سوریه حمله همه جانبه انجام نمی دهد به خاطر حضور پررنگ و قدرتمند روسیه در سوریه است و حملاتی هم که ارتش رژیم صهیونیستی به آن شدت بخشیده گویای آن است که روسیه حضور خود را در سویه کمرنگتر کرده است.
رژیم صهیونیستی نگران آن است که در صورت خروج بخش های زیادی از نیروهای روسیه از خاک سوریه، زمینه برای حضور بیشتر نیروهای ایران فراهم می شود و این اتفاق برای اسرائیل یک کابوس بزرگ وحشتناک است. به خاطر همین احتمال رژیم صهیونیستی با حملات خود قصد دارد تا از چنین اتفاقی جلوگیری کند.
پیش بینی می شود که احتمال حملات گسترده تر و زمینی از سوی ارتش رژیم صهیونیستی پس از حملات موشکی و هوایی به سوریه نیز در دستور کار باشد.
اسرائیل قصد دارد تا ارتش سوریه را با حملات خود تضعیف کند و باعث شود تا سامانه های پدافند هوایی ارتش این کشور به خاطر پاسخ به حملات موشکی کم تعداد شده تا در حمله اصلی کارایی لازم را نداشته باشند.
با احتمال بالا بودن درگیری میان سوریه و اسرائیل، این رژیم سعی دارد با حملاتی از این دست، توان پدافندی ارتش سوریه را تا حد امکان تضعیف کند تا در نبرد واقعی احتمالی با یک ارتش فرسایش یافته درگیر شود.
یک نکته در حملات جمعه شب رژیم صهیونیستی به سوریه و دمشق استفاده از موشک های زمین به زمین در این حملات بود که البته بیشتر در حملات گذشته از هواپیما و شلیک موشک های هوا به زمین استفاده می شد. در واقع ارتش اسرائیل با این اقدام سعی کرده تا قابلیت و ظرفیت پدافند موشکی ارتش سوریه را محک بزند، که البته پدافند موشکی ارتش سوریه در واکنش به حملات موشکی رژیم صهیونیستی خوب عمل کرده است. قاعدتاً اگر از سوی ارتش سوریه یا مقاومت، به حملات صهیونیست ها پاسخ درخور داده نشود، حملات رژیم اسرائیل افزایش خواهد یافت.
و البته در صورت پاسخ سوریه به حملات رژیم صهیونیستی، جنگ آغاز خواهد شد، اما این جنگ می تواند ابعاد زیاید داشته باشد چرا که سوریه و مقاومت در منطقه تنها نخواهد بود و این همان چیزی است که تل آویو از آن واهمه دارد.
اسرائیل می داند که در صورت جنگ گسترده با سوریه، جبهه های گوناگونی علیه این رژیم گشوده می شود که توانایی رو در رویی با آنها را نخواهد داشت. کافی است حزب الله لبنان ورود کند و از موشک های ویرانگر خود که پر تعداد است استفاده کند. از درون سرزمین های اشغالی نیز نیروهای فلسطینی دست به کار خواهد شد که برای اسرائیل جهنمی به پا خواهد کرد. حتی نیاز به مشارکت ایران هم نخواهد بود و برای اسرائیل، سوریه و حزب الله لبنان کافی است. یمن و عراق هم آماده هستند و قطعاً به جمع جبهه مقاوت در زمان خود خواهند پیوست و دیگر گروه های مقاومت در منطقه نیز نقش خود را بازی خواهند کرد.
صبر راهبردی سوریه و جبهه مقاومت در منطقه نمی تواند دائمی باشد، این صبر پایان می یابد و برای اسرائیل گران تمام خواهد شد.

نویسنده: محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdciyrazpt1arq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی