دوشنبه ۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
کد مطلب : 126444

راز یک سیخ کباب

اخیرا در اقدامی تامل برانگیز اینستاگرام سفارت بریتانیا در ایران ویدیویی از کباب درست کردن سایمون شرکلیف سفیر این کشور در ایران منتشر کرده است و نوشته است «چهاردهم ژوئيه روز جهانی کباب است. کباب‌های ایران هم در جهان خیلی معروف است، مخصوصا کوبیده و جوجه کباب».‌ این کباب پزان آقای سفیر در حالی صورت گرفته است که نگاهی به وضعیت این روزهای کشور مطبوعش نکات قابل توجهی را نشان می‌دهد.
از زمان مرگ ملکه الیزابت دوم در اواسط شهریور سال گذشته تا به امروز رسانه‌های انگلیسی همچون بی بی سی رسانه وابسته به خاندان سلطنت تمام تلاش خود را برای مشروعیت بخشی به حاکمیت چارلز سوم که با بحران مشروعیت مخالفت 78 درصد جوانان و 70 درصد کل جامعه با ادامه حاکمیت نظام پادشاهی بر کشورشان مواجه است به کار گرفته‌اند چنانکه اخیر هنگام سفر چارلز به اسکاتلند بی بی سی بار دیگر رویکرد نمایش تاریخ ساز بودن خاندان سلطنتی را در پیش گرفت.این مشروعیت سازی رسانه‌ای در حالی صورت گرفت که روزنامه ایندیپندنت گزارش داد در این سفر تظاهرات‌کنندگان شعارهایی مانند «او پادشاه من نیست» سر داده‌اند و او و همسرش را هو کرده‌اند. این اقدام در اردیبشهت ماه یعنی زمان تاج گذاری چارلز نیز در ابعاد وسیعی صورت گرفته و دهها نفر بازداشت شدند.
در حوزه اجتماعی نیز این روزها رسانه‌های انگلیسی در حالی برانند تا گرما را به ابزاری برای ایجاد نارضایتی مردمی از دولتمران در کشورهای هدف مبدل سازند که گزارش‌ها در داخل انگلیس حکایت از وضعیت بحرانی منابع آبی و چالشهای ناشی از گرمای تابستان در این کشور دارد چنانکه ‌ «جیمز والاس»، از چهره های مطرح حامی محیط زیست در انگلیس هشدار داد، وضعیت تامین آب آشامیدنی شهر لندن نگران کننده است و اجرای جیره‌بندی آب  در این شهر «قریب الوقوع» است. در حوزه اقتصادی نیز اداره ملی آمار بریتانیا اعلام کرد که نرخ بیکاری در بریتانیا در ماه مه به چهار درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد افزایش یافته است. در همین چارچوب رئیس بانک انگلستان (BoE) گفت که تورم در بریتانیا به‌طور غیرقابل قبولی بالاست.
در حوزه حقوق بشر نیز انگلیسی‌ها در حالی مدعی حمایت از بشریت بویژه زنان و کودکان و پناه‌جویان می‌باشند که این ادعا نیز با ابهامات بسیاری در هفته‌های اخیر مواجه است. در حالی مردم فرانسه قتل نوجوان 17 ساله به دست پلیس را در تظاهرات خیابانی محکوم کردند که دولتمردان لندن ضمن حمایت از این سرکوب‌گری فرانسه، خود نیز به دنبال تصویب قوانین افزایش اختیارات پلیس برای سرکوب اعتراضات و اعتصاب‌ها پرداختند. در نمودی دیگر از واهی بودن ادعاهای حقوق بشری و ازادی بیان انگلیس، پارلمان این کشور قانون ممنوعیت تحریم رژیم صهیونیستی را اعلام نمود در حالی که همزمان در لوای ادعای آزادی بیان با طرح محکومیت اهانت به قرآن در شورای حقوق بشر مخالفت کرد. در حوزه پناه‌جویان نیز در حالی همچنان طرح انتقال پناه‌جویان از انگلیس به رواندا مسئله ساز است که وضعیت بحرانی پناه‌جویان در داخل این کشور نیز همچنان رو به گسترش است چنانکه گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود ۵۰ نفر از پناهجویانی که دارای معلولیت یا مشکل سلامت روانی هستند و در منطقه «تندرینگ اسکس» اقامت دارند، اکثرا به هیچ نوع حمایت در زمینه مراقبت‌ دسترسی نداشته‌اند. در همین حال صدها پناه‌جو بدون سرپناه با حکم اخراج از هتل‌های اسکان پناه‌جویان مواجه شده‌اند. نکته قابل توجه در حوزه حقوق بشر رسوایی جدید مجریان و مدیران شبکه سلطنتی بی بی سی است چنانکه روزنامه سان گزارش کرد که یک مجری سرشناس بی‌بی‌سی متهم شده است که در ازای دریافت عکس‌های برهنه از یک نوجوان به او مبالغ هنگفتی پرداخته است. اما در حوزه نظامی نیز در حالی انگلیس در نشست ناتو از کمک 50 میلیون دلاری برای ادامه جنگ اوکراین خبر داد. این در حالی است که نیروهای ویژه این کشور در مرکز تحقیقات جنایات جنگی افغانستان قرار دارند و پرونده های این جنایات ضد بشری هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌گیرد.
با توجه به آنچه در ابعاد سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوق بشری، اقتصادی و نظامی انگلیس ذکر شد می‌توان نتیجه گرفت که برخلاف آنکه‌ رسانه‌های حاکمیتی این کشور از وضعیت مطلوب این کشور القا می‌سازند، عملا انگلیس با زنجیره بحران‌های گسترده داخلی و خارجی مواجه است که آنچه ذکر شد تنها نوک کوه این بحران‌هاست که سر از اب درآورده است حال آنکه سفیر انگلیس در تهران با برگزاری جشن کباب پزان و نیز رسانه‌های حاکمیتی این کشور همچون بی بی سی ماموریت دارند تا با دمیدن در آتش جنگ اوکراین، دروغ پراکنی و خبر سازی با محوریت برهم زدن امنیت درونی سایر کشورها افکار عمومی انگلیس را از این بحران‌ها منحرف نمایند تا از شدت گرفتن اعتصاب ها و اعتراض‌های خیابانی و تقویت جمهوریخواهی در این کشور جلوگیری نمایند که نمود آن را در هزاران دروغ‌پراکنی علیه تحولات داخلی ایران می‌توان مشاهده کرد.

قاسم  غفوری
https://siasatrooz.ir/vdci5qaz5t1ar52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی