يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۷
کد مطلب : 128741

اگر نیایید همان آش و همان کاسه خواهد بود!

مردمانی در کشورهایی هستند که خواهان دموکراسی و مردم سالاری‌‌اند، اما حاکمان آنها از چنین مزیتی، مردم خود را محروم کرده‌اند.
انتخابات نشان دموکراسی است، انتخاباتی آزاد که مردم،‌ آنهایی که خود را برای جایگاهی مانند مجلس یا ریاست جمهوری نامزد کرده‌اند، انتخاب کنند و راهی آن جایگاه و پایگاه کنند تا در خدمت مردم و کشور باشند و اگر به وعده‌ها و وظایف خود عمل نکنند به زیر بکشند، آن هم از راه دموکراتیک.
اکثر کشورهای دنیا از نظامی انتخاباتی به صورت پارلمانی یا ریاستی بهره می‌برند و این وظیفه مهم را بر عهده مردم گذاشته‌اند.
در ایران نیز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، انتخابات و رأی گیری از مردم از همان ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی با برگزاری همه‌پرسی نهادینه شد و همه اجزای مسئولیت‌ها در کشور مستقیم یا غیرمستقیم از سوی مردم انتخاب می‌شوند.
اگر نگاهی به برخی کشورهای پیرامون خود و یا حتی دورتر بیندازیم، برخی از آنها وجود دارد که در آن کشورها انتخاباتی در کار نیست، ‌نظام سیاسی کشور یا سلطنتی و پادشاهی است، یا دیکتاتوری مطلق است یا این که انتخاباتی نمایشی برگزار می‌شود و ریاست جمهوری هم مادام‌العمری است.
می‌توان به برخی از چنین کشورهایی اشاره کرد، مانند، عربستان سعودی، امارات،‌ کویت، جمهوری آذربایجان که همین چندی پیش انتخابات ریاست جمهوری در آن برگزار شد و بار دیگر الهام علی‌اف انتخاب شد.
در ایران اسلامی انتخابات آزادانه برگزار می‌شود،‌ تعدادی از اشخاص که خود را واجد شرایط می‌دانند برای انتخابات مجلس شورای اسلامی، ریاست جمهوری، مجلس خبرگان رهبری و شوراهای شهر و روستا ثبت نام می‌کنند و پس از آن که فرآیند تأیید یا احراز صلاحیت آنها در نهادهای قانونی بررسی و تأیید می‌شود، وارد میدان رقابت شده و مردم نیز در یک چارچوب و روند آزادانه به هر یک از افرادی که احراز صلاحیت شده‌اند رأی داده و در نهایت انتخاب می‌کنند.
ایران اسلامی به دلیل انقلابی که انجام داده و باعث ایجاد چالش‌های جدی برای نظام سلطه شده است، همواره از سوی دشمنان با توطئه‌ها و دسیسه‌های بسیاری دست و پنجه نرم کرده و اکنون فولاد آب دیده شده و توانسته است مسیر زیادی از پیشرفت را سپری کند و در آستانه فتح قله است. بدون حضور مردم نمی‌توان این قله را فتح کرد و پرچم پیروزی کامل را بر فراز آن به اهتزار در آورد.
همواره و همیشه در سخنان و مواضع بزرگان نظام همچون امام (ره) و رهبر انقلاب مردم جایگاه نخست را داشته‌اند و عبارت «مردم ولی‌نعمت» هستند بارها از زبان آنها گفته شده و در رفتار و منش ایشان نیز وجود داشته و دارد.
مردم پشتوانه‌های اصلی انقلاب اسلامی ایران هستند و تجلی آن در انتخابات گوناگون نمود می‌یابد. هرچند همگان باور دارند که ضعف‌ها و ناکارآمدی‌های زیادی وجود داشته است، اما نمی‌توان این ضعف‌ها را بهانه‌ای برای نیامدن پای صندوق رأی قرار داد.
هرگاه حضور گسترده با مشارکت بالا و انتخاب درست اتفاق افتاده است، شرایط بهتر بوده و هر گاه با کاهش مشارکت روبه‌رو شده‌ایم انتخاب نیز به درستی انجام نشده است.
آنهایی که اکنون برای انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی احراز صلاحیت شده‌اند، صالح هستند و باید از بین آنها افراد اصلح را راهی مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی کرد.
هنگامی که رهبر معظم انقلاب می‌فرمانید «راه درست، ‌انتخابات است» به این معنا است که هم باید در انتخابات مشارکت بالا داشت و هم انتخاب درست انجام داد.
نمی‌توان کسی را پیدا کرد که از وضعیت موجود گلایه نداشته باشد اما این گلایه باید با این جمله گفته شود که «رأی می‌دهم چون گله دارم.»
اگر در میان نامزدهای کنونی که در مجلس هم حضور دارند، هستند افرادی که منافع مردم را به منافع جناحی و شخصی ترجیح داده‌اند، مردم باید با بررسی دقیق به حساب آنها برسند و از گردونه قدرت و مسئولیت بیرون کنند و افراد اصلح را راهی خانه ملت کنند.
اگر مردم پای کار نیایند همان‌ها باقی خواهند و همان آش و کاسه خواهد شد.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcayan6649nu01.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی