تفاوت بین آب معدنی و آب شهری: کدامیک بهترین گزینه برای سلامتی است؟

سه‌چهارم بدن ما از آب تشکیل شده است و این آب نقش بسزایی در عملکرد بخش‌های مختلف بدنمان دارد. شما چطور آب موردنیاز بدنتان را تأمین می‌کنید؟ با خرید آب معدنی یا استفاده از آب شهری؟ در این مقاله تفاوت بین آب معدنی و آب شهری و ارزش غذایی، فواید و عوارض مصرف آب معدنی برای سلامتی را می‌گوییم. با ما همراه باشید.

تفاوت آب معدنی و آب شهری


همه موجودات زنده برای زنده‌ماندن به آب نیاز دارند. مصرف آب علاوه‌بر عملکرد صحیح بخش‌های مختلف بدن، برای تقویت سلامت بدن نیز مفید است.
آب شهری معمولا از منابع سطحی تأمین می‌شود. این آب اول از همه برای ازبین‌بردن آلاینده‌های احتمالی موجود در آن به تصفیه‌خانه‌ها منتقل می‌شود تا طبق استانداردهای مشخصی تصفیه شود. درنهایت آب تصفیه‌شده عاری از هرگونه آلاینده و میکروبی از طریق سیستم لوله‌کشی زیرزمینی وارد لوله‌های آب منازل و اماکن می‌شود.
آب معدنی از مخازن زیرزمینی و چشمه‌های طبیعی تأمین می‌شود و همان‌طور که از نامش پیداست، حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی است. املاح و مواد معدنی موجود در آب معدنی عبارت‌اند از:
  • کلسیم؛
    منیزیم؛
    پتاسیم؛
    سدیم؛
    آهن؛
    زینک؛
    بی‌کربنات.
دلیل اینکه بسیاری از افراد مصرف آب معدنی را به آب شهری ترجیح می‌دهند، خلوص معین مواد معدنی و انجام‌نشدن عملیات شیمیایی برای تهیه آن است. با وجود این، ممکن است گاهی برای آب معدنی هم پردازش‌های موردنیاز مانند افزودن یا حذف گاز دی‌اکسیدکربن (CO2) یا حذف مواد سمی مانند آرسنیک انجام شوند. گاز دی‌اکسیدکربن از اکسیداسیون جلوگیری و رشد باکتری‌ها در داخل آب معدنی را محدود می‌کند.
ارزش غذایی آب معدنی
ارزش غذایی یک فنجان آب معدنی عبارت است از:
  • کالری: ۰
    چربی: ۰
    فیبر: ۰
    پروتئین: ۰
    کربوهیدرات: ۰
    کلسیم: ۷۹٫۲ میلی‌گرم (۶درصد مقدار توصیه‌شده روزانه)
    منیزیم: ۲۶٫۴ میلی‌گرم (۶درصد مقدار توصیه‌شده روزانه)
    سدیم: ۳۱٫۲ میلی‌گرم (۱درصد مقدار توصیه‌شده روزانه)
فواید آب معدنی برای سلامتی

حالا که تفاوت آب شهری و آب معدنی را متوجه شدید، بیایید به‌سراغ فواید آب معدنی برای تقویت سلامت بدن برویم. در این قسمت از مقاله ۵ مورد از مهم‌ترین فواید آب معدنی را معرفی می‌کنیم.
۱. منبعی فوق‌العاده برای دریافت منیزیم
یکی از مهم‌ترین مواد معدنی موجود در آب معدنی منیزیم است. این ماده مغذی نقش مهمی در تنظیم فشار خون، مقدار قند خون و عملکرد عصبی دارد. منیزیم موجود در برندهای مختلف آب معدنی متغیر است. قبل از انتخاب و سفارش آب معدنی حتما جدول ترکیبات و مقدار هر ماده معدنی را بررسی کنید.
مقدار توصیه‌شده روزانه منیزیم برای زنان ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلی‌گرم و برای مردان ۴۰۰ تا ۴۲۰ میلی‌گرم است. طبق پژوهش‌ها و آزمایش‌های مختلف، بیشتر افراد کمتر از مقدار توصیه‌شده منیزیم مصرف می‌کنند.
علائم کمبود منیزیم در بدن عبارت‌اند از:
  • خستگی؛
    ضعف عضلانی؛
    تهوع و استفراغ؛
    ازدست‌دادن اشتها.
کمبود شدید منیزیم نیز ممکن است باعث بروز این علائم شود:
  • تشنج؛
    گرفتگی عضلات؛
    تغییر خلق‌وخو؛
    ضربان قلب نامنظم؛
    بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن دست و پا.
با این تفاسیر مصرف آب معدنی حاوی منیزیم یکی از بهترین راهکارها برای دریافت این ماده معدنی مفید و مهم است.
۲. کاهش فشار خون
کمبود منیزیم در بدن باعث فشار خون بالا، نارسایی احتقانی قلب و ضربان نامنظم قلب می‌شود و مصرف آب معدنی غنی از منیزیم احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی را کاهش می‌دهد.
محققان در سال ۲۰۰۴ پژوهشی روی ۷۰ بزرگ‌سال مبتلا به فشار خون بالا و کمبود منیزیم انجام دادند. این افراد با نوشیدن ۱ لیتر آب معدنی در روز توانستند فشار خون خود را تا حد زیادی کاهش دهند.
۳. تنظیم گردش خون
آب معدنی حاوی مقادیر زیادی کلسیم، منیزیم و پتاسیم است که همگی باعث تقویت و تنظیم گردش خون می‌شوند. جالب است بدانید که کلسیم موجود در آب معدنی برای تنظیم ریتم ضربان قلب نیز بسیار مفید است.
۴. تقویت استخوان‌ها
کلسیم یکی از مهم‌ترین منابع معدنی برای تقویت استخوان‌هاست. با افزایش سن بافت استخوانی بدن به‌تدریج تحلیل می‌رود. ورزش منظم و رژیم‌های غذایی سرشار از کلسیم استخوان‌ها را تقویت و از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کنند.
محققان در سال ۲۰۱۷ طی پژوهشی نحوه جذب کلسیم از شیر، مکمل‌های کلسیم و آب معدنی را مقایسه کردند و به این نتیجه رسیدند که مصرف آب معدنی حاوی کلسیم زیاد، کلسیم موردنیاز بدن را تأمین می‌کند.
منیزیم یکی دیگر از مواد معدنی مفید برای استخوان‌سازی و تقویت استخوان‌هاست. بر اساس نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، تراکم استخوانی زنان مسنی که روزانه بیش از ۴۲۲٫۵ میلی‌گرم منیزیم مصرف کرده‌ بودند، بسیار بیشتر از زنانی بود که این ماده معدنی مفید را در مقادیر کمتر مصرف کرده بودند.
۵. بهبود سلامت دستگاه گوارش
دریافت منیزیم کافی از یبوست پیشگیری می‌کند و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد. دریافت منیزیم کافی باعث کشیده‌شدن آب به‌ داخل روده‌ها می‌شود و قوام مدفوع را بهبود می‌بخشد. همچنین با شل‌کردن عضلات روده باعث بهبود حرکات روده می‌شود. بر اساس یافته‌های پژوهشی معتبر، نوشیدن آب معدنی حاوی سولفات منیزیم و سدیم سولفات منجر به حرکات منظم روده و بهبود کیفیت زندگی افراد مبتلا به یبوست می‌شود.
خطرات نوشیدن آب معدنی
در کل نوشیدن آب معدنی ساده بی‌خطر است. البته تحقیقات کمی در زمینه عوارض جانبی و خطرات مصرف آب معدنی ساده انجام شده است و بیشتر پژوهش‌های انجام‌شده درباره عوارض آب معدنی مختص آب معدنی گازدار بوده‌اند.
۱. سمیت پلاستیک
بسیاری از ظروف پلاستیکی حاوی بیسفنول آ یا BPA هستند. این ماده شیمیایی ممکن است عملکرد طبیعی هورمون‌ها را مختل کند. میکروپلاستیک‌ها یا همان ذرات ریز پلاستیک دلیل نگران‌کننده دیگر برای مصرف آب معدنی است. محققان در سال ۲۰۱۸ گزارشی از داده‌های موجود درباره سمیت پلاستیک منتشر کردند. گرچه برای با قطعیت صحبت‌کردن در این زمینه به تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری نیاز است و هنوز خطرات میکروپلاستیک‌ها کاملا شناخته نشده است، برخی از محققان معتقدند ورود این ذرات به بدن ممکن است باعث استرس اکسیداتیو، اختلال در عملکرد هورمون‌ها و سرطان شود.
۲. آسیب به دندان‌ها
آب معدنی گازدار به مینای دندان آسیب می‌رساند. PH آب معدنی گازدار کمتر از PH آب معمولی است و این باعث خاصیت اسیدی این آب می‌شود. بر اساس پژوهش‌ها، مصرف آب معدنی گازدار باعث تحلیل‌رفتن مینای دندان‌ها می‌شود. با وجود این، هنوز هم نوشابه در صدر نوشیدنی‌های آسیب‌زننده به سلامت دندان‌ها قرار دارد.
۳. مشکلات زیست‌محیطی
یکی از نگرانی‌های دیگر مربوط به مصرف آب معدنی بطری پلاستیکی آن است. تولید گسترده بطری‌های پلاستیکی باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود و عواقب جدی به دنبال دارد.
نکاتی درباره مصرف آب معدنی
برای سفارش انواع نوشیدنی از جمله آب معدنی هم می‌توانید به سوپرمارکت‌ها مراجعه کنید و هم آن را آنلاین سفارش دهید. این نوشیدنی بسته به مواد معدنی موجود در آن، طعمی متفاوت دارد؛ به همین دلیل ممکن است برخی افراد تمایلی به مصرف آن نداشته باشند. اگر می‌خواهید آب معدنی را در رژیم غذایی خود بگنجانید، از این راهکارها استفاده کنید:
  • طعمی طبیعی به آب معدنی اضافه کنید: اگر طعم آب معدنی را دوست ندارید، کمی لیمو، نعناع یا ریحان تازه به آب اضافه کنید تا طعم دلچسب‌تری داشته باشد.
    از آب معدنی تکه‌های یخ درست کنید: آب معدنی را در ظروف یخ‌ساز بریزید و در فریزر قرار دهید تا یخ بزند. از این تکه‌های یخ برای خنک‌کردن نوشیدنی‌های مختلف استفاده کنید.
    از آب معدنی برای پخت غذاهای مختلف استفاده کنید: در هر مرحله‌ای از پخت غذا که لازم است از آب استفاده کنید، به‌جای آب شهری آب معدنی بریزید.
آب معدنی سالم‌تر است یا آب شهری؟
آب شهری آبی است که از منابع سطحی تأمین می‌شود و پس از اینکه با عملیات شیمیایی مختلف تصفیه می‌شود، وارد سیستم آب‌رسانی شهری می‌شود. آب معدنی آبی است که از منابع زیرزمینی و چشمه‌های طبیعی تأمین می‌شود و سرشار از املاح و مواد معدنی مفید برای سلامت است.
با این تفاسیر مصرف آب معدنی برای تقویت سلامتی و تأمین مواد معدنی موردنیاز بدن مفیدتر است. البته اگر از رژیم غذایی کم‌سدیم پیروی می‌کنید، باید حواستان به محتوای سدیم آب معدنی باشد و برای اطلاع از مقدار سدیم آن همیشه برچسب روی بطری آب معدنی را بررسی کنید. برای احتیاط بهتر است مصرف آب معدنی را محدودتر کنید.
کلام پایانی
در این مقاله تفاوت آب شهری و آب معدنی و فواید، عوارض و نکات مصرف آب معدنی را گفتیم. خوشبختانه امروزه دسترسی به آب معدنی بسیار راحت شده است. برای خرید آب معدنی علاوه‌بر مراجعه حضوری به سوپرمارکت‌های محله، می‌توانید آن را از سوپرمارکت اسنپ به صورت آنلاین سفارش بدهید و در محل مدنظر تحویل بگیرید. با مصرف آب معدنی آبی از دل چشمه‌های طبیعی و منابع ارزشمند زیرزمینی می‌نوشید و املاح و مواد معدنی مفیدی مانند منیزیم و کلسیم دریافت می‌کنید.
شما بیشتر آب شهری استفاده می‌کنید یا آب معدنی؟ به‌نظرتان هرکدام چه فواید و عوارض دیگری دارند؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.
https://siasatrooz.ir/vdcjvhevmuqe8tz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی