چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲
کد مطلب : 129011

کمربندی برای امنیت جهان

جهان در کنار تحولات مهمی همچون ادامه جنون و توهش رژیم صهیونیستی و حامیانش، در روزهای اخیر شاهد تحولی مهم در امنیت جهان بوده و آن برگزاری رزمایش کمربند امنیتی ۲۰۲۴ با حضور کشورهای چین ، روسیه و ایران در سواحل ایران است.
در این رزمایش ناو شهید محمودی ، ناو شهید حاج قاسم سلیمانی، ناو شهید ابومهدی المهندس و ناوچه تندر شهید توسلی و بالگردهای نیروی دریایی سپاه کنار رزمندگان ارتش حضور داشته که در کنار یگان‌های شناوری فدراسیون روسیه شامل رزمناو موشکی گارد «واریاگ»، ناو بزرگ ضد زیردریایی «مارشال شاپوشنیکف» به همراه یک ناوچه، دو کشتی جنگی و یک کشتی تدارکاتی نیروی دریایی چین رزمایشی مشترک را برگزار کردند. این رزمایش در حالی برگزار شد که پیش از هر چیز این رزمایش را می‌توان نشانه عزم و اراده این کشورها در خنثی سازی و شکست تحریم‌های غرب علیه خود دانست. این اقتدار بخشی از توان و ظرفیت این کشورها را در جنک اقتصادی با غرب با محوریت ناکام سازی تحریم‌ها را آشکار می‌سازد که با تکیه بر توافقاتی همچون تواقق 25 ساله ایران و چین، 20 ساله تهران-مسکو و صدها میلیارد دلار توافق چین و روسیه می‌تواند ابعاد گسترده‌تری به خود گیرد.
نکته دیگر آنکه با توجه به موقعیت غرب آسیا و مولفه‌ای به خلیج فارس که بخش قابل توجهی از ترانزیت جهان از طریق آن صورت می‌گیرد، بدون همگرایی در حوزه دریایی این ائتلاف منطقه‌ای نمی‌تواند تکمیل گردد لذ این رزمایش را در حالی که سه کشور روابط گسترده‌ای را با کشورهای عربی منطقه برقرارک کرده‌اند را می‌توان گامی در جهت تحقق این مهم دانست.
غربی‌ها در چند دهه گذشته با ادعای امنیت دریانوردی و ترانزیت دریایی، حضور رزم‌ناوهای خود در منطقه را اجرا کرده‌اند که در کنار ایجاد اختلاف میان کشورهای منطقه زمینه ساز جنایات بزرگی همچون هدف قرار دادن هواپیمای مسافربری ایران با ۲۹۰ مسافر توسط ناو وینسنس نمودی از این حضور جنایتکارانه است. آمریکا در حالی سعی دارد ایران را ناقض امنیت منطقه و جهان معرفی کند که کشورهای فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و انگلیس مطابق قوانین بین‌المللی هیچ حقی در قبال این منطقه نداشته و حضورشان در خلیج فارس جز ویرانی و ناامنی ثمری نداشته ‌است.
حضور آمریکا در غرب آسیا چنانچه در زمین و هوا زمینه‌ساز بحران‌ها و جنایت‌های گسترده‌ای شده، در عرصه دریایی نیز چنین رویه‌ای داشته، لذا خروج آن از منطقه می‌تواند بسترساز صلح و امنیت پایدار در آب‌راه‌های منطقه و تقویت عبور بی‌ضرر شناور‌ها شود. مبارزه موفق ایران با تروریسم از جمله با دزدان دریایی در سراسر آب‌راه‌های بین‌المللی و نقش ارزنده‌ در برقراری عبور امن از تنگه هرمز، مولفه‌ای مهم در این اعتمادسازی موفق با کشورهای منطقه بوده که بی‌نیازی منطقه به حضور بیگانگان را نیز آشکار می‌سازد. نمود عینی رفتارهای بحران‌ساز آمریکا در حوزه دریا را این روزها در دریای سرخ می‌توان مشاهده کرد که در حمایت از رژیم صهیونیستی، جنگ علیه یمن را آغاز کرده است که فضایی از ناامنی را رقم زده است.
اقدامات موثر نیروی دریایی سپاه در تامین امنیت دریایی خلیج فارس از جمله توقیف نفت‌کش‌هایی همچون نفت کش انگلیسی و یونانی که اصل عبور بی ضرر را رعایت نکرده بودند و در کنار آلودگی‌های زیست محیطی رفتارهای خطر آفرین برای تردد سایر کشتی‌ها داشته‌اند در کنار اقتدار جهانی ناو گروه ۸۶ ارتش جمهوری اسلامی ایران که ۲۳۰ روز آب راه‌های بین‌المللی را در نوردید مولفه‌هایی هستند که اعتماد بیشتر کشورهای منطقه به اقتدار دریایی ایران را رقم زده است. اهمیت همگرایی سه کشور زمانی بیشتر می‌شود که نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام کردند که نظم جهانی  شکننده شده و قدرت‌هایی مانند چین، روسیه و ایران این نظم و برتری ایالات متحده در آن را به چالش کشیده‌اند. آنچه مسلم است آنکه نظم نوینی در صحنه جهانی در حال شکل گیری است که همگرایی میان کشورهایی همچون ایران، روسیه، چین، برزیل ، آفریقای جنوبی و... در این عرصه امری ضروری می‌نماید. نکته مهم آنکه تحولات ماه‌های اخیر غزه نشان داد که تعیین کننده سرنوشت منطقه دیگر آمریکا نمی‌باشد و این جبهه مقاومت است نتیجه را رقم خواهد زد هر چند که آمریکا این روزها با تشدید حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی و نیز ساخت به اصطلاح اسکله امدادرسانی در سواحل غزه به دنبال تغییر ژئوپولیتیک منطقه و برهم زدن معادلات جبهه مقاومت و طرح‌هایی همچون همگرایی ایران، روسیه و چین در معادلات منطقه است.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcb89b88rhb5gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی