شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۳
کد مطلب : 129320

سفری غیر دوستانه

بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به چین با مقالات عالی رتبه این کشور دیدار نمود. این سفر در حالی صورت می گیرد که اخیرا کنگره آمریکا طرح 8 میلیارد دلاری حمایت از تایوان علیه چین را امضا کرده است لذا بسیاری بر این عقیده بوده‌اند که این سفر نوعی اطمینان بخشی به پکن مبنی بر بی تاثیر بودن این اقدام در روابط دو جانبه و شاید هم باج خواهی بلینکن در پس این مصوبه ارزیابی کرده‌اند.
با این وجود آنچه در مواضع طرفین در دیدارها و پس از آن صورت گرفته نشان می‌دهد که عملا دیداری دوستانه در دستور کار نبوده است و طرفین بر مواضع تقابلی با یکدیگر تاکید کرده‌اند. در سخنانی تحریک آمیز بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ادعا کرد به رغم تعهد قبلی «شی جین پینگ» رئیس‌جمهور چین  مبنی بر عدم دخالت در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ، واشنگتن شواهدی از تلاش‌های پکن برای «تأثیر و دخالت احتمالی» در این انتخابات دیده است.همچنین گفت که از دیدار خود برای مطرح کردن نگرانی‌های دولت بایدن در مورد حمایت چین از پایگاه صنعتی دفاعی روسیه استفاده و تاکید کرده است که در صورت حمایت، اقدامات بیشتری از سوی واشنگتن مانند گسترش تحریم‌های موجود علیه بیش از ۱۰۰ نهاد و فرد چینی انجام خواهد شد.در نقطه مقابل نیز «وانگ یی» وزیر امور خارجه چین در جریان گفت‌وگوی با همتای آمریکایی خود «آنتونی بلینکن» که با هدف حل و فصل اختلافات تجاری و سیاسی میان دو قدرت به پکن سفر کرده است، اظهار داشت: ایالات متحده مانع توسعه چین می‌شود.
این رویکرد تقابلی زمانی آشکارتر می‌شود که رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند.با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد. در این میان هم وزارت دفاع تایوان مدعی شد که پس از خروج آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا از چین و بازگشت به واشنگتن، پکن تحرکات نظامی خود را حوالی جزیره تایوان از سر گرفته است. مجموع این تحولات بیانگر آن است که سفر بلینکن نه تنها به کاهش تنشها منجر نشده بلکه عمق تنش‌ها را بیش از پیش آشکار کرده است که در اینده‌ای نه چندان دور می تواند ابعاد گسترده‌تری به خود بگیرد.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcewo8z7jh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی