سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد مطلب : 129225

دستاوردهای بزرگ عملیات «وعده صادق»

موشک‌ها و پهپادی که ایران در عملیات «وعده صادق» به کار گرفت،‌ تسلیحاتی معمولی بود در واقع از ساختار پیچیده‌ای برخوردار نبود اما توانست کار خود را انجام دهد و مواضع را هدف قرار دهد.اسرائیل دارای پیشرفته‌ترین تسلیحات نظامی است که آمریکا و غرب در اختیارش گذاشته‌اند.
هواپیماهای جنگنده پیشرفته اف 35 نسل پنجم، پدافند پیشرفته که در قالب گنبد آهنین رژیم صهیونیستی به کار گرفته شده است، رادارهای پیشرفته که هر جنبنده‌ای را رصد و شناسایی می‌کند و بسیاری تجهیزات و تسلیحات دیگر که همگی از سوی آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی به رژیم صهیونیستی اهدا شده است.
 عملیاتی که ایران برای تنبیه متجاوز جنایتکار انجام داد، از هر نظر استراتژیک بود،‌ چرا که این عملیات توانست با ساده‌ترین تسلیحات،‌کارایی تسلیحات پیشرفته اسرائیل را ناکارآمد کند.
بر فرض هم حتی اگر یک فروند موشک به مواضع تعیین شده برخورد کرده باشد، نشان دهنده ضعف تسلیحات پیشرفته‌ای است که سال‌هاست آمریکا دنیا را از آنها وحشت‌زده کرده است.
تسلیحات برتری که اسرائیل به واسطه آمریکا در اختیار دارد با ساده‌‌ترین تسلیحات از کار می‌افتد چرا که نیروهای مسلح ایران اسلامی راه مهار آنها را یافته‌اند و نیازی به هزینه کرد زیاد هم برای مقابله با آنها نیست.
اما در صورت لزوم برای وارد کردن ضربات سنگین و فلج کننده، قطعاً تسلیحات پیشرفته و ویرانگر به کار گرفته خواهد شد و آنگاه است که خواهند دید چه شرایط وخیمی در انتظار دشمنان است. تسلیحاتی که در عملیات «وعده صادق» از سوی ایران به کار گرفته شد، اسرائیل را وادار کرد از سامانه‌های پیشرفته موشکی و پدافندی خود استفاده کند و نقاط ضعف آن نمایان شد. اکنون با توجه به تجربه بزرگی که در عملیات وعده صادق به دست آمد، در مرحله بعدی اگر رژیم صهیونیستی دست از پا خطا کند، تسلیحات، موشک‌های پیشرفته‌تر و پهپادهای کاربردی‌تر به‌کار گرفته خواهد شد که بدون شک سامانه‌های پدافندی اسرائیل توان مقابله با آنها را نخواهند داشت.
ایران دارای تنوع موشکی و پهپادی بالایی است که بسیار ارزانتر و البته دقیق‌تر از جنگنده بمب‌افکن‌ها و پدافند هوایی مستقر در اسرائیل است. ایران نیازی به تغییر راهبرد تسلیحاتی خود ندارد و در مقابل، ‌اسرائیل نیز حتی با کمک و حمایت آمریکا، نمی‌تواند از آنچه که اکنون برای خود تهیه و مستقر کرده، فراتر برود،‌ سامانه‌هایی که علیه عملیات وعده صادق به کار گرفته شد همین است که دیده شد.
اگر آمریکا و اسرائیل پس از این عملیات قصد تغییراتی در وضعیت سامانه‌های پدافندی خود داشته باشند راه به‌جایی نخواهند برد،‌ آنچه که اکنون در عرصه نظامی تأثیرگذار و تعیین کننده است،‌ برنامه‌ریزی دقیق و طراحی و نقشه عملیات همراه با چگونگی استفاده از تسلیحاتی است که ایران در اختیار دارد و در این عملیات ثابت شد که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بسیار خوش فکر و حساب شده عمل می‌کنند.
اکنون طرف مقابل که همان دشمنان جمهوری اسلامی ایران هستند، با چشمان خود دیدند و کارشناسان نظامی آنها نیز در برنامه‌های تلویزیونی حاضر شده و اعتراف کردند که عملیات ایران بسیار حساب شده، دقیق و شگفت‌انگیز بود و انتظار نداشتند چنین عملیاتی از سوی ایران انجام شود و باید گفت هر که تصور کند عملیات وعده صادق جنبه نمایشی داشت، در واقع قدرت تحلیل و ارزیابی درست راهبردی را یا ندارد یا از دست داده است.
ایران توانست به خوبی در عملیات انتقام از اسرائیل به جمع‌آوری اطلاعات نظامی لازم و ضروری از وضعیت اسرائیل دست یابد و این اطلاعات در صورت لزوم و در زمان خود به خوبی به کار خواهد آمد.
ایران هم توانست اقتدار خود را در منطقه و دنیا به نمایش بگذارد و هم اطلاعات به دست بیاورد و هم ثابت کند که جنگ طلب نیست و آنگونه که صهیونیست‌ها عمل می‌کنند اقدام نخواهد کرد.
و در پایان اگر منطقه و دنیا خواهان صلح و آرامش است، تا زمانی مردم فلسطین سرزمین خود را پس نگرفته‌اند و صهیونیست‌ها به جنایات خود ادامه می‌دهند، صلح پایدار همچنان یک رویا باقی می‌ماند.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcir3azwt1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی