يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۲۳:۲۵
کد مطلب : 75766
تحليلگر عرب:

اعتراضات به كل عربستان گسترش مي‌يابد

گروه ترجمه: به نظر مي رسد اعتراضات مردمي در عربستان سعودي در حال گسترش يافتن در كل مناطق اين كشور است. در روزهاي اخير تظاهراتهايي در چند شهر از جمله رياض و مكه مكرمه برپا شده و اين به آن معناست كه اعتراضات به خاندان سعود صرفا محدود به مناطق شرقي كه بيشتر شيعه نشين است نمي شود. البته آتش اعتراضات هنوز در شرق كشور برافروخته است و اين منطقه هر روز شاهد گردهمايي هاي اعتراضي مردمي است كه خواسته مقطعي شان، آزادي شيخ نمرالنمر، روحاني معترض شيعه است. پرس تي وي در اين زمينه گفت و گويي انجام داده با تحليلگر مسائل سياسي، «كامل وزني». 

آقاي وزني، نظرتان درباره گسترش اعتراضات به شهرهاي رياض و مكه چيست؟
خب، اين وضع نشان مي دهد كه اعتراضات مردمي در عربستان صرفا محدود به شرق نيست، بلكه پديده اي است كه كل مناطق كشور را در بر گرفته. سياستهاي خاندان سعود هيچگاه با خواسته هاي مردم همسو نبود و وقوع انقلاب هاي ديگر در منطقه، باعث شده مردم براي احقاق حقوقشان به خيابان بيايند. 

در اين ميان خواسته اصلي مردم چيست؟
ببينيد، همه مي دانند كه بخش اعظم پول نفت عربستان به جيب شاهزاده هاي سعودي سرازير مي شود. فساد در كشور به وفور گسترده شده. به نظر من جنبش اخير در عربستان بازتاب مستقيم خواسته هاي واقعي مردم اين كشور است. اين جنبش از شرق كشور و متعاقب دستگير شيخ نمر النمر آغاز شد. اكنون مجامع بين المللي بايد از دولت عربستان بخواهند وي را آزاد كند، زيرا او كاري نكرده جز بيان خواسته هاي مدني اش؛ خواسته هايي كه با قواعد بين المللي تطابق كامل دارند. با توجه به وضعيت كنوني به نظر مي رسد كنترل حكومت بر اين بحران روز به روز كمتر مي شود و اعترضات در حال تبديل شدن به يك تهديد جدي عليه كل نظام سلطنتي اين كشور است؛ شعله اي كه خاندان سعود در طول ساليان گذشته به انحا مختلف سعي داشت خاموش نگه اش دارد. واقعيت اين است كه تبعيضاتي كه در شرق كشور اعمال مي شد به كل كشور سرايت كرده و اعتراض مردم مناطق ديگر را هم برانگيخته است. به نظر من حكومت نبايد اين اعتراضات را سركوب كند، بلكه بايد تلاش كند خواسته هاي تظاهركنندگان را برآورده سازد، و بايد زندانيان سياسي را آزاد كند. 

آيا علائمي از نرمش نشان دادن مقامات سعودي در مقابل اعتراضات ديده مي شود؟ مثلا رعايت برخي شعارهاي حقوق بشري امريكايي ها نظير آزادي زندانيان سياسي؟
رژيم در حال حاضر در فاز انكار است؛ انكار اساس اعتراضات و گفتن اينكه هيچ مشكلي در كشور نيست. در واقع رژيم از امريكا خط مي گيرد و امريكا هم دستور سركوب داده؛ همانطور كه در بحرين اين كار را كرد. به نظرم سعودي ها همانطور كه از مبارزات سوري ها حمايت مي كنند بايد از خواسته هاي مردم خودشان هم حمايت كنند. 

به نظر شما آيا اعتراضات گسترش بيشتري خواهند يافت؟
اگر حكومت به خواست مردم تن ندهد احتمالا اعتراضات آنقدر در كشور گسترده خواهد شد كه حيرت مقامات سعودي را بر بي انگيزد. در حال حاضر بايد در سطح بين المللي از خواسته هاي مردم عربستان حمايت شود. سعودي ها اكنون گمان مي كنند مي توانند اعتراضات را سركوب كنند. اكنون كه من وضع خيابانهاي عربستان را با دو هفته قبل مقايسه مي كنم مي بينم به شدت بر تعداد تظاهركنندگان اضافه شده و اين يعني اعتراضات روز به روز بيشتر مي شود.

https://siasatrooz.ir/vdcai0n0.49nmi15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی