شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۹
کد مطلب : 125333

انگلیس سکان‌دار تخیلات پهپادی علیه ایران شد

همزمان با تشدید بحران اقتصادی داخلی و ناتوانی غرب در جنگ اوکراین؛
در اقدامی که بیشتر به فرافکنی برای سرپوش نهادن بر بحران‌های داخلی و اعتصاب‌های گسترده در انگلیس و نیز توجیه جنگ افروزی در سالگرد جنگ اوکراین شباهت دارد، رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس در تداوم ادعاهای مقامات غربی درباره مشارکت تسلیحاتی ایران با روسیه در جنگ اوکراین که بارها از سوی کشورمان رد شده است، عنوان کرد: پهپادهای ساخت ایران از ۱۵ فوریه (۲۶ بهمن ۱۴۰۱) به این سو در جنگ استفاده نشده است. وزارت دفاع انگلیس با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در توئیتر منتشر شد ادعا کرد: هیچ گزارشی مبنی بر استفاده از پهپادهای ایرانی (OWA-UAVS) از حدود ۱۵ فوریه ۲۰۲۳ در اوکراین منتشر نشده است.
در این بیانیه ادعا شده که اوکراین بین اواخر ژانویه و اوایل فوریه «دستکم ۲۴ پهپاد شاهد» را منهدم کرده است. عدم به‌کارگیری از پهپادهای ایرانی طبق ادعای وزارت دفاع انگلیس نشان‌دهنده خالی شدن انبار روسیه و تلاش احتمالی مسکو برای سفارش‌های جدید است.در این بیانیه ادعا شده است: «اگرچه این تسلیحات برای از بین بردن اهداف مورد نظر سابقه خوبی ندارند، اما احتمالاً روسیه آنها را به عنوان ابزار مفیدی می‌داند که می تواند سامانه دفاع هوایی اوکراین را از موشک‌های موثرتر کروز منحرف کند.این ادعا درحالی تکرار می‌شود که غرب به رهبری آمریکا از ماه‌ها پیش و همزمان با تشدید تنش‌ها در جنگ اوکراین، ادعای مردود مشارکت نظامی ایران با روسیه در جنگ را مطرح کرده است. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی و سپس ادعای انتقال احتمالی موشک‌های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح کرد.جمهوری اسلامی ایران بارها ادعاهای مطرح شده در این زمینه را رد و تصریح کرده است که هیچ سلاح و پهپادی برای استفاده در جنگ با اوکراین به روسیه نداده است.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان پیشتر در این زمینه گفت: متأسفانه کشورهایی که بزرگترین صادرکننده تسلیحات و تجهیزات به یک طرف جنگ هستند مایلند با دامن زدن به خبرهای کذب و جعلی افکار عمومی جهانی را دچار گمراهی و خطا کنند.وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نه در یک طرف جنگ و نه در کنار یک طرفی دیگر قرار دارد، تاکید کرد: ایران چنین طرح‌هایی را حتی در دست پیگیری هم ندارد.
کنعانی خاطرنشان کرد: رویکرد جمهوری اسلامی ایران تشویق طرفین برای توسل به راهکار سیاسی و همچنین تشویق جامعه بین‌المللی برای کمک به شکل گیری راهکار سیاسی به منظور پایان دادن به جنگ است.پیش از این، کانال ۱۲ رژیم صهیونیستی در گزارشی ادعا کرد ایران تاکنون ۱۷۰۰ فروند پهپاد انتحاری برای جنگ در اوکراین به روسیه داده که در آینده نزدیک عرضه خواهد شد.اخیرا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با تکرار ادعا‌های سران غربی مبنی بر استفاده روسیه از پهپاد‌های ایرانی در جنگ اوکراین نوشت: دولت بایدن در اقدامی گسترده قصد دارد قابلیت ایران در تولید و عرضه پهپاد‌ها به روسیه را برای استفاده در جنگ اوکراین از بین ببرد. نیویورک تایمز تاکید کرد: مقامات اطلاعاتی، نظامی و امنیت ملی در آمریکا، اروپا و خاورمیانه در گفتگو‌هایی مدعی شده‌اند دولت آمریکا در طرحی گسترده قصد دارد توانمندی ایران برای تولید پهپاد‌ها را از بین برده و به‌کارگیری این پهپاد‌ها که از نوع «کامیکازه» هستند را برای روسیه سخت‌تر کند؛ اگر هیچ یک از این اقدامات کارآمد نباشد، تجهیزات دفاعی لازم برای ساقط کردن آن‌ها را در اختیار اوکراین قرار دهد.ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو پیشتر مدعی شد که ایران به شریک دفاعی اصلی روسیه تبدیل شده است. گزارش‌های خبری در روز‌های اخیر حکایت از آن دارد که کشور‌های غربی در حال فشار بر دبیرکل سازمان ملل هستند تا علیه ایران و آنچه همکاری این کشور با روسیه در جنگ اوکراین ادعا می‌کنند گزارش منتشر کند. در همین حال، وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید ایران از اوکراین درخواست کرده اگر شواهدی بر مدعای خود دارد، آن را در جلسه‌ای به ایران تحویل دهد، اما مقامات اوکراینی در لحظه آخر از حضور در این جلسه خودداری کرده‌اند.
این جوسازی‌ها علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که سخنگوی وزارت خارجه آلمان با طرح ادعاهایی علیه تهران تاکید کرد که علیرغم تنش‌ها، کانال‌های گفت‌وگو میان ایران و کشورهای عربی باید باز بمانند.دنیس کومیتات، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در گفت‌وگو با الشرق الاوسط در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که کشورش تحولات سیاسی ایران در سطح داخلی و خارجی را با نگرانی دنبال می کند.وی مدعی شد که نظام ایران تحت فشار شدید مردم خود برای ایجاد گشایش است اما پاسخ این نظام به مردم از طریق گفت وگو نیست بلکه از طریق سرکوب و خشونت است.سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت که کشورش این اقدامات ایران را به شدت محکوم می کند.کومیات در ادامه ایران را به دخالت در امور کشورهای منطقه مانند سوریه و عراق متهم کرد. وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که آلمان نگران تحرکات بلند مدت هسته ای ایران است و تلاش برای دوری از تنش هسته ای امری ضروری است.
سخنگوی وزارت خارجه آلمان گفت: روشن است که کشورهای عربی خلیج(فارس) نسبت به تهران شک و تردید دارند و آنالنا بائربوک، وزیر خارجه آلمان در دیدار با فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ به طور تفصیلی درخصوص این موضوع رایزنی کردند.
در همین حال در ادامه رویکردهای ایران هراسانه کاخ سفید هشدار داد، روسیه ممکن است به‌عنوان بخشی از توسعه روابط دفاعی با ایران جنگنده در اختیار این کشور قرار دهد. جان کربی، با تکرار ادعاهای اثبات نشده مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در جریان جنگ اوکراین مدعی شد، واشنگتن اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد این حمایت‌های ایران از روسیه در حال افزایش است.کربی در ادامه ادعاهای خود گفت: روسیه نبز در ازا قرار است حمایت‌های بی‌سابقه‌ای به ایران ارائه دهد و دولت ایالات متحده قویا بر این باور است که روسیه احتمالا جت‌های جنگنده به ایران می‌دهد. ایران همچنین به دنبال خرید میلیون‌ها دلار تجهیزات نظامی روسیه، ازجمله هلیکوپتر و رادار است.
این مقام آمریکایی افزود: ما این موضوع را به دقت زیر نظر خواهیم گرفت تا ببینیم چه چیزی واقعاً اتفاق می‌افتد و در صورت وجود، چه معاملاتی واقعاً انجام شده است.وی خاطر نشان کرد: این همکاری‌های دفاعی رو به رشد بین ایران و روسیه وجود دارد و مطمئناً نه تنها اوضاع را در اوکراین سخت‌تر می‌کند، بلکه می‌تواند وضعیت امنیتی در خاورمیانه را دشوارتر کند.
https://siasatrooz.ir/vdcexn8zxjh8wxi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی