پنجشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۶
کد مطلب : 125767
جریان سوم سینما، افقی تازه و سینمایی نوین

سینما هر‌چند سال نیاز دارد خود را به‌روز کند

سازمان سینمایی در یکسال گذشته با میدان دادن به فیلمسازان جوان و کاربلد، «جریان سومی در حوزه فیلمسازی» کشور به وجود آورد که هم در نوع فیلمسازی و هم در زبانی که برای ایجاد ارتباط با مخاطبان استفاده کرده‌اند، کاملا تازه، خاص و ویژه بود.
به گزارش فارس جریان سوم فیلمسازی، مجموعه‌ای از جوانان علاقمند به هنر فیلمسازی هستند که به خاطر نوجویی، جسارت، خلاقیت و تعریف فضاهای تازه، روح تازه‌ای به کالبد سینمای ایران دمیدند. این جریان به مدد انگیزه بالا و شوق رفتن راههای نرفته، شکل تازه و البته جذابی از سینما را به مخاطب سخت پسند این سال‌ها ارائه داده است. مهمترین ویژگی محصول جریان سوم سینما این است که آثار آنها با سلیقه مخاطب این سال‌های سینما همخوان است و مخاطب هم بالطبع از این آثار استقبال کرده است. «جریان سوم در حوزه فیلمسازی» محصول مستقیم سازمان سینمایی کشور است.

جریان سوم فیلمسازی آرام آرام در حال نضج گرفتن است
به نظر می‌رسد اگر قرار است گشایشی در سینمای ما اتفاق بیافتد از سوی همین جریان سوم فیلمسازی است که آرام آرام در حال نضج گرفتن است و ما کم و بیش آثارشان را در سال گذشته در جشنواره فیلم فجر دیده ایم و عده ای دیگر که امسال تازه فیلمشان را جلوی دوربین خواهند برد، از کسانی هستند که آثار درخشانی در حوزه فیلم کوتاه عرضه کرده‌اند. همه اینها نشان می‌دهد چه نسل قدرتمند و با استعدادی در حوزه فیلمسازی در کشور در حال شکل گرفتن است.

اطمینان نداشتن تهیه‌کنندگان به فیلمسازان جوان علت ناشناس ماندن جریان سوم سینما
شاید بزرگترین مساله‌ای که تاکنون باعث ناشناس بودن این جریان هنرمند با کیفیت در کشور بوده، عدم اطمینان تهیه‌کنندگان سینما به فیلمسازان جوان و ناشناس و نیز، پوسته سخت سینمای حرفه‌ای در کشور ما برای ورود افراد جدید و ناشناخته است که ظاهرا با اجرایی شدن طرح باشگاه فیلم اولی‌ها در سال گذشته بسیاری از این موانع از جلوی پای سینماگران جوان و فیلم اولی برداشته شده و فضا برای ورود این هنرمندان نو رسیده آماده شده است.

جریان سوم سینما جبهه تازه‌ای گشوده است
اگر میزان موفقیت آثارِ «سینمای بدنه» ما، عموما از نقطه نظر تجارت و گیشه ارزیابی می‌شوند و یا «سینمای جشنواره‌ای»، جایزه گرفتن از جشنواره‌های خارجی غربی را ملاکی برای موفقیت و ارزشمند بودن می‌داند، جریان سوم سینما جبهه تازه‌ای گشوده است که موفقیت را در رضایت نهایی مخاطب و ارتقای سطح سلیقه در حوزه سینما و فرهنگ جستجو می‌کند. از این نظر باید گفت جریان سوم فیلمسازی هوشمندانه پا در میدان گذاشته و از چنان پتانسیلی برخوردار است که می‌تواند بسیار بیش از اینها عرض اندام کند.

سینما هر چند سال نیاز دارد تا خود را به روز کند
حضور این جریان قدرتمند علاوه براینکه به سینمای ما هویت تازه‌ای می‌بخشد، «آورده» تازه‌ای را هم به سینما اضافه خواهد کرد که همان مخاطبانی است که احیانا، به دنبال شکل تازه‌ای از سینما بوده و هستند که آن را در قواره «سینمای گیشه» یا «سینمای جشنواره زده »، پیدا نمی‌کردند. ظهور جریان سوم سینما از این جهت می‌تواند فرخنده و نویدبخش باشد که بدانیم سینما هر چند سال نیاز دارد تا خود را به روز کند و با سلیقه مخاطب ( که بسیار متغیر و سیال است) خودش را همگون کند. سینمای ایران به جریان سوم فیلمسازی و آورده آنها به شدت احتیاج دارد چرا که «راز مانایی» آن در همین به روز شدن و تطبیق با خواسته و میل مخاطب امروزی است و فیلمسازان تازه نفس و جوان این ویژگی را دارند.

کشف استعدادهای تازه در حوزه سینما در جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر
«جشنواره منطقه‌ای سینمای جوان بوشهر - خلیج فارس» که چندی پیش در حوالی سواحل نیلگون جنوب برگزار شد یکی از رویدادهای فرهنگی مهم برای شناسایی و کشف استعدادهای تازه در حوزه سینما است. این جشنواره در کنار برخی از رویدادهای فرهنگی دیگر می تواند به شناسانده شدن بسیاری از فیلمسازان گمنام اما خلاق به جامعه سینمایی ما کمک کند. جریان سوم فیلمسازی نهال بالنده ای است که در زمان مدیریت فعلی سازمان سینمایی آرام آرام پروبال می گستراند و جشنواره های منطقه ای سینما جوان از جمله نقاط قابل رصد و شناسایی این جریان جدید است. این «حضور» می تواند مقدمه ای برای شکوفایی سینمای نوین ما باشد.
https://siasatrooz.ir/vdcfvtdyew6d0ea.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی