شنبه ۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۴
کد مطلب : 40858

بررسی پیشنهاد ترکیه برای ساخت راه‌آهن جدید

مدیرکل امور بین الملل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از بررسی پیشنهاد ترکیه به ایران برای ایجاد خط آهن جدید بین دو کشور خبر داد. عباس نظری در گفتگو با مهر گفت: تاکید کشورهای ایران و ترکیه بر توسعه حمل و نقل ریلی استوار است که مذاکرات انجام شده میان معاون اول رئیس جمهور ایران با رئیس جمهور ترکیه و همچنین مسئولان حمل و نقل و ریلی طرفین در چند ماه گذشته گویای این مطلب است. مدیرکل امور بین الملل راه آهن با بیان اینکه در حال حاضر هر هفته 6 قطار از تهران در مسیرهای وان، استانبول، دمشق و بالعکس بین ایران و ترکیه تردد می کنند، اعلام کرد: میزان مسافران جابه جا شده در سال 88 بین ایران و ترکیه 48 هزار و 214 نفر بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی 10.8 درصدی را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه ریزش تونلی در خاک ترکیه (که مسیر تردد قطارهای ایران به سوریه است) در 2 ماه پایانی سال 88 موجب شد این درصد بیش از این افزایش نیابد، گفت: میزان تردد مسافران به خاک ترکیه در سال 87 بالغ بر 43 هزار نفر بوده است. نظری در خصوص عاقبت این تونل و مسیرهای احتمالی جایگزین برای آن گفت: ترکها بعد از ریزش تونل نسبت به بررسی بازسازی مسیر قبلی یا احداث خط آهن از مسیرهای دیکر اقدام کردند که پس از بررسی های به عمل آمده دوباره تصمیم گرفتند این مسیر را اصلاح فنی کرده و از آن برای تردد قطارها استفاده کنند، همچنین ترکیه به صورت شفاهی قول راه اندازی این تونل را تا یک ماه آینده به ایران داده است. مدیرکل امور بین الملل راه آهن به حمل بار از طریق خطوط ریلی در مسیر ایران- ترکیه اشاره و اعلام کرد: در طول سال 88 میزان تبادل بار بین ایران و همسایه ترک خود در حدود 300 هزار تن بوده است که با تقویت مسیر ترکیه این میزان به طور قابل توجهی افزایش می یابد.وی در خصوص ارتباط خطوط ریلی ایران با ترکیه گفت: در حال حاضر ایران از طریق مسیر ریلی تبریز- سلماس به ایستگاه رازی درمرز ایران و پس از آن به ایستگاه کابکو در ترکیه متصل شده و از آنجا به شهر وان ترکیه می رود. مدیرکل امور بین الملل راه آهن با بیان اینکه در حال حاضر مشکل این مسیر در گذر از دریاچه "وان" ترکیه است، تصریح کرد: زمانی که قطارها به این دریاچه می رسند باید به کشتی سوار شده و در طرف دیگر دوباره به ریل باز گردند این در حالی است که میزان معطلی برای سوار شدن بر کشتی در برخی موارد تا 12 ساعت نیز می رسد. نظری با بیان اینکه طی سالیان گذشته ایران ساخت راه آهن دور دریاچه وان را پیشنهاد کرده است، اظهار داشت: وزیر راه و ترابری ایران به ترکیه پیشنهاد فاینانس 40 درصد از ساخت این مسیر را داده است، ضمن اینکه ساخت این مسیر علاوه بر داشتن مزایای عمده برای ترکیه، سالیانه بالغ بر 226 میلیون دلار صرفه اقتصادی برای ایران خواهد داشت. وی در پایان با اشاره به آثار ساخت راه آهن در مناطق مختلف اعلام کرد: ترکها نیز تاکنون چند مسیر برای اتصال به خطوط ریلی ایران به ما پیشنهاد کرده اند که در حال حاضر در حال بررسی است و در صورت تصویب از سوی مقامات حاکمیتی اعلام خواهد شد. چندي پيش نيز خبرگزاري ترکيه از آمادگي اين کشور براي ساخت يک راه آهن در بخش شرقي ترکيه به منظور ارتباط با شبکه ريلي ايران خبر داد. براساس اين گزارش پروژه ايجاد راه آهن در بخش شرقي ترکيه به منظور ارتباط با شبکه ريلي ايران به عنوان بخشي از پروژه ريلي استانبول-اسلام آباد است.هدف از پروژه ريلي استانبول-اسلام آباد تسهيل در بخش حمل و نقل ريلي ميان پاکستان، ترکيه و اروپا است.محمد آتيل جان" رئيس راه آهن ترکيه گفته بود که با راه اندازي خط راه آهن استانبول-تهران-اسلام آباد مسير ريلي تا اروپا نيز ادامه پيدا مي کند.همچنين طول خط راه آهن ترکيه-ايران و پاکستان 6 هزار و 500 کيلومتر است که با راه اندازي اين خط ريلي انتقال کالاهاي کشورهاي اروپايي به اسلام آباد از 40 الي 45 روز به کمتر از 13 روز کاهش مي يابد.
https://siasatrooz.ir/vdcevv8e.jh87ni9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی