پنجشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۲
کد مطلب : 93628
ایرانمنش:

سینما، تلویزیون و تئاتر مختص مافیا شده است

کارگردان و بازیگر فیلم "لاله واژگون" گفت: متاسفانه هنرمندان واقعی را کنار زده‌اند و سینما، تلویزیون و تئاتر مختص تعدادی از افراد خاص و مافیایی شده است و برای سیستم فرهنگی کشور متاسفم.
رضا ایرانمنش در گفت‌وگو با نسیم پیرامون آخرین وضعیت فیلمنامه "موقعیت من" که چند سالی است به دلیل بی‌مهری مسئولان بلاتکلیف مانده در سخنانی، گفت: در سال ۷۴ کاری را به نام "موقعیت من" نوشته‌ام. بر این اساس برای تهیه و تولید آن از مسئولین وقت در وزارت فرهنگ و ارشاد دولت آقای احمدی‌نژاد و همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد آقای روحانی قول‌هایی را مبنی بر حمایت از ساخت این کار گرفتم. منتهی هیچکدام از این قول‌ها تا به امروز عملی نشده و ساخت این فیلمنامه بلاتکلیف مانده است. وی افزود: من این فیلمنامه را با برگرفتن از وصیتنامه شهید "حمید باکری" نوشته ام و این یک کار اجتماعی و دفاع‌مقدسی است. در حال حاضر فیلمنامه "موقعیت من" آماده شده و منتظر بودجه هستم تا کار ساخت آن را آغاز کنم.
ایرانمنش ادامه داد: در حال حاضر مشغول بازی و کارگردانی اول فیلم سینمایی "لاله واژگون" هستم. البته اسم موقت آن تا امروز "لاله واژگون" است و این احتمال دارد تا نام آن تغییر کند.
این بازیگر به فیلمنامه "لاله واژگون" اشاره کرد و خاطرنشان کرد: زمانی که قرار شد فیلمنامه این کار را مطالعه کنم متوجه شدم که متن نیاز به بازنویسی دارد و کار بازنویسی آن را شروع کردم. در حال حاضر کار بیش از ۲ هفته هست که کلید خورده و در مرحله فیلمبرداری قرار دارد.

آدم طماعی نیستم تا از موقعیتم سوء‌استفاده کنم
وی به روند دریافت مجوز ساخت فیلمنامه موقعیت من اشاره و اضافه کرد: فرد طماع و نان به نرخ روز خوری نیستم که بخواهم از موقعیتی که داشتم سوء‌استفاده کنم. زیرا در دولت قبل به مدت ۴ سال در شورای تصویب فیلمنامه بودم اما به خودم اجازه ندادم که مجوز فیلم خودم را بگیرم. به همین علت زمانی که از آنجا بیرون آمدم اقدام به دریافت مجوز ساخت فیلمنامه "موقعیت من" کردم.
ایرانمنش از دست‌اندازی که فیلمنامه او در راه جذب سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده برای ساخت افتاد گله کرد و گفت: بعد از دریافت مجوز ساخت، فیلمنامه من را در دست‌اندازهای ساخت و جذب تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار انداختند. من در نشستی که در اواخر دولت آقای احمدی‌نژاد در حضور ایشان حضور داشتم گله‌اي کردم که در آن زمان دکتر حسینی وزیر وقت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و شخص آقای احمدی‌نژاد از من خواست درخواستی نوشته و سپس آن را تقدیم دکتر حسینی وزیر وقت ارشاد کنم.
این بازیگر و کارگردان افزود: در آن زمان دکتر حسینی هم خیلی صریح به آقای جواد شمقدری دستور پیگیری را دادند تا ایشان این کار را انجام دهند. در آن زمان از من میزان بودجه را پرسیدند که من رقم ۶۰۰ میلیون تومان را اعلام کردم. آنجا بود که آقای احمدی نژاد گفتند بودجه سریع تامین شود تا کار کلید بخورد.
وی ادامه داد: به دنبال دستوری که دکتر حسینی به آقای جواد شمقدری دادند ایشان هم من را به شفیع آقامحمدیان پاس دادند که او هم ۵-۴ ماه من را سردواند و برای انجام کار من یک سری درخواست‌ها داشتند. آن هم برای کاری که تصویب شده بود و برای ساخت و مجوز‌هاي لازم را هم داشت.
ایرانمنش به سپردن فیلمنامه او به بنیاد فارابی اشاره و خاطرنشان کرد: سپس مجددا خدمت آقای حسینی رسیدم و گلایه کردم که کار من هنوز راه نیفتاده است. اینگونه بود که مجددا ایشان به آقای احمد میرعلایی در بنیاد فارابی دستور دادند تا از این کار حمایت کنند. او هم یکسری توجیهات خاص خود را آوردند که این معطل کردن من تا پایان دولت آقای احمدی نژاد ادامه داشت.
این بازیگر پیرامون وضعیت این فیلمنامه در دوره جدید مدیریت وزارت ارشاد در دولت تدبیر و امید گفت: وقتی دولت آقای روحانی سرکار آمد با خودم گفتم حتما اتفاق خوبی رخ مي‌دهد. بعد از اینکه دولت سرکار آمد و وزرا معرفی شدند با آقای ایوبی صحبت کردم. البته این را هم در پرانتز بگویم که ایشان در مورد بیماری من کمک کرده و کارهای تسویه حساب بیمارستان من را هم انجام دادند. اما گلایه‌اي دارم و آن اینکه در ملاقاتی که با آقای میرکریمی در منزل داشتم آقای ایوبی قول دادند که سریعا به کار من رسیدگی شود.
وی اضافه کرد: در خانه سینما و در مراسم تودیع آقای عسگرپور و معارفه آقای میرکریمی بازهم به آقای "ایوبی" یادآوری کردم تا داستان فراموش نشود. در آنجا "تابش" رئیس بنیاد سینمایی فارابی را ملاقات کردم و او به من گفت پیگیر کار من هست و شماره تلفن خود را هم برای ارتباط با من در اختیار من قرار داد.
ایرانمنش تصریح کرد: سپس مجددا از من خواسته شد تا کار را برای بنیاد فارابی ارسال کنم تا در شورای آنها مجددا مورد بررسی قرار بگیرد. بعد از مدتی با بنیاد فارابی تماس گرفتم و وضعیت کار را جویا شدم که به من اعلام کردند کار رد شده است.
این بازیگر به بازنویسی مجدد فیلمنامه موقعیت من اشاره و عنوان کرد: من اعلام کردم که در این زمانی که شما مشغول بررسی فیلمنامه بودید من مجددا آن را بازنویسی کردم و قصه خیلی تغییر کرده است. بر این اساس آنها مجددا خواستار ارسال فیلمنامه برای بررسی شدند. اما درخواست کردم جواب بررسی را زودتر اعلام کنند و همانند گذشته ۵-۴ ماه طول نکشد. ولی متاسفانه تا امروز هم خبری به من داده نشد است.
وی با ابراز تاسف برای فرهنگی و هنری کشور افزود: برای سیستم فرهنگی و هنری کشور بسیار متاسف هستم و این درحالی است که مي‌بینیم کارهایی رابطه‌اي و به دور از هرگونه ضابطه تصویب مي‌شود.
ایرانمنش ادامه داد: در این بین افرادی که نمي‌دانند سینما را باید با کدام سین مي‌توان نوشت مي‌آیند و کارگردانی مي‌کنند و به آنها بودجه داده مي‌شود. درحال حاضر خواهشی دارم از مسئولین که وقتی مي‌آیند و به هنرمندان دلخوشی حمایت مي‌دهند حداقل راستش را بیان کنند که قصد حمایت ندارند تا اینکه یک هنرمند را چشم به راه حمایت بگذارند.
این بازیگر تصریح کرد: زیرا اگر راستش را به ما بگویند لااقل می‌دانیم با درس، تحصیلات و تجربه‌اي که در این کشور داریم دنبال سوپوری خودمان برویم. واقعا برای خودم شدیدا متاسفم که دیر به این نتیجه رسیدم. من لیسانس و فوق لیسانس بازیگری و دکترای هنر دارم و مي‌بینم که هیچ جا جایی نداریم و هیچ مرکز و نهادی نیست تا از ما حمایت کند.
وی در پایان گفت: متاسفانه هنرمندان واقعی را کنار زده‌اند و سینما، تلویزیون و تئاتر مختص یک سری از افراد خاص و مافیایی شده است و نمي‌دانم که عاقبت آن چه مي‌شود.

https://siasatrooz.ir/vdch6-nw.23nxidftt2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی