سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۴
کد مطلب : 97735
قاسمی در پاسخ به سیاست روز:

هیچ تضمینی نیست که اوباما مصوبه را امضا نکند

هیچ تضمینی نیست که اوباما مصوبه را امضا نکند

سخنگوی وزیر خارجه کشورمان گفت: تصور بر این بود که اوباما بر اساس تعهداتی که داشت باید این مصوبه را وتو می‌کرد اما اخباری که از درون آمریکا وجود دارد، حکایت از این دارد که مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و تضمینی برای آن وجود ندارد.
نشست خبری سخنگوی وزیرخارجه کشورمان در حالی دیروز برگزار شد که بیشتر سوالات خبرنگاران شرکت کننده در این نشست حول محور اقدام کنگره آمریکا و تصویب قانون موسوم به ایسا بود. پنج شنبه شب هفته گذشته مجلس سنای آمریکا با ۹۹رای قانون موسوم به ایسا را تصویب کرد، مصوبه‌ای که طبق آن ۱۰سال دیگر تحریم‌های ضد ایرانی تمدید و البته پابرجا خواهد ماند.
کنگره با این اقدام آشکارا نقض برجام کرد، برجامی که قرار بود با اجرایی شدن آن تمامی تحریم‌های ضد ایرانی برچیده و هیچ تحریم جدیدی نیز اعمال نشود، اما هرچه ایران متعهدتر به تعهداتش بود و با عجله مشغول به انجام همه وعده‌هایش بود اما طرف غربی انگار نه انگار که در این توافق قول‌هایی داده است!
درمیان خلف وعده‌ها بیشترین را از آمریکایی‌ها شاهد بودیم و که اقدام اخیرشان نیز همین مصوبه تمدید تحریم‌ها از سوی کنگره بود.
البته بلافاصله پس از این اقدا مضد ایرانی ناظران سیاسی و مقامات کشورمان واکنش‌های متفق‌القولی را مبنی بر نقض آشکار برجام از سوی آمریکا مطرح کردند.
حتی دیروز نیز مراتب اعتراض شدید ایران از سوی رییس سازمان انرژی اتمی کشورمان در دیدار با وزیر انرژی آمریکا عنوان گردید.
علی اکبر صالحی و ارنست مونیز که برای سخنرانی در اجلاس کنفرانس بین‌المللی امنیت هسته‌ای شرکت کرده بودند در وین یا یکدیگر دیدار و گفت وگو کردند.
صالحی در این دیدار با اشاره به پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات برجامی خویش که به تایید آژانس نیز رسیده، ضمن ابلاغ شدیدترین مراتب اعتراض ایران و ابراز نگرانی جدی نسبت به تمدید قانون موسوم به ایسا در کنگره آمریکا و تاکید بر حق جمهوری اسلامی برای هرگونه واکنش مقتضی، خواستار پایبندی آمریکا به تعهدات برجامی خود خصوصا جلوگیری از اجرایی شدن این قانون شد.
ارنست مونیز ضمن تاکید بر اینکه اعتراض ایران را به رئیس‌جمهور آمریکا منتقل خواهد کرد، افزود: دولت ایالات متحده به برجام پایبند خواهد بود و رئیس‌جمهور این کشور با استفاده از اختیارات خود کماکان جلوی اجرای تمام بخش‌هایی از این قانون که مطابق با برجام نباید اجرا شوند را خواهد گرفت.
تاکید وزیر انرژی آمریکا از مانع شدن اجرای این مصوبه از سوی اوباما در دیدار با صالحی در حالی مطرح شد که سخنگوی ظریف در نشست خبری دیروز بر احتمال وتو نشدن این قانون از سوی رییس جمهور آمریکا خبر داد
در این نشست خبری اولین سوال را سیاست روز در خصوص ملاقات علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا و اعلام اعتراض ایران و اینکه چه تضمینی وجود دارد که اوباما مانع اجرای تحریم‌های تمدید شده شود، پرسید که قاسمی اظهار داشت: آقای صالحی مواضع ایران را در این دیدار مطرح کردند. این دیدارها طبیعی است و فکر نمی‌کنم به دلیل خاصی صورت گرفته باشد.
وی افزود: آنچه که ما در رفتار آمریکایی‌ها شاهد بودیم غیرطبیعی نیست، آمریکا کشوری است که به بدعهدی، کارشکنی، روش‌های خشن و غیر واقع‌بینانه به خصوص درباره جمهوری اسلامی عادت داشته است و ما تجارب تلخی را در دهه‌های گذشته و در دخالت‌های آنها قبل از انقلاب و مسائل بعدی در ۳۷ سال گذشته داشته‌ایم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در سیاست پیش‌بینی کردن کار اشتباهی است، عنوان کرد: اینکه چه خواهد شد در دولت بعدی آمریکا قرار نیست ما پیش‌بینی کنیم و باید منتظر ماند و دید که روند تحولات درون آمریکا چگونه پیش خواهد رفت.
قاسمی تاکید کرد: وضعیت درون آمریکا، هیأت حاکمه و انتصاباتی که صورت می‌گیرد را رصد می‌کنیم.
وی ادامه داد: بر خود نمی‌بینم که در خصوص وضعیت دولت آتی آمریکا صحبت کنم، اما در خصوص اینکه اوباما چه خواهد کرد، تصور بر این بود که اوباما بر اساس تعهداتی که داشت باید این مصوبه را وتو می‌کرد اما اخباری که از درون آمریکا وجود دارد، حکایت از این دارد که مصوبات سنا و کنگره را وتو نخواهد کرد و احتمالا امضا خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص صحبت‌های رئیس‌جمهور ایران در خصوص پاسخ به نقض برجام و اینکه ایران با چه ابزاری به این نقض پاسخ خواهد داد، تصریح کرد: آنچه در کنگره و مجلس سنا اتفاق افتاد و تحولات بعدی که باید دید چگونه اتفاق می‌افتد، یک خلف وعده در جهت توافقات قبلی بوده و قابل پذیرش نیست.
قاسمی افزود: برجام یک توافق دوجانبه نیست و توافقی است بین چند کشور، نقض برجام یا خلاف آن عمل کردن چیزی نیست که به سادگی اتفاق بیفتد و شدنی باشد.
وی با تاکید بر اینکه آمریکا و سایر اعضای ١+٥ نمی‌توانند و این قدرت را ندارند که این توافق را نقض کنند، گفت: ما پیش قدم برای نقض برجام یا نادیده گرفتن تعهدات خودمان نخواهیم بود.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: اگر آمریکا و سایرین بخواهد نقض برجام را انجام دهند دستمان باز است و همانطور که هوشمندانه وارد مذاکرات شدیم آن حساسیت و هوشیاری در ایران از همان ابتدا وجود داشت و دستگاه‌های ذی‌ربط وجود پیش‌بینی‌های لازم را برای خلف وعده کرده‌اند و در اندازه‌های خودش طراحی داریم و بر اساس عمل و اقدام دیگران ورود خواهیم کرد و پاسخ مقتضی خواهیم داد.
قاسمی خاطرنشان کرد: ملت ایران برای رسیدن به این نقطه زحمات زیادی را کشیده و اجازه نخواهیم داد که دیگران حق ملت را ضایع کنند.
وی ادامه داد: هشدارها و دقت‌های لازم را همه باید به آمریکا بدهند و این موضوع نباید قربانی انتقال قدرت در آمریکا شود.
سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه ما نگران تحریم‌های مجدد نخواهیم بود، عنوان کرد: ایران به عنوان قدرت مهم در حوزه‌های مختلف حضور دارد. قاسمی درباره پیام پوتین هم گفت: نماینده پوتین سفری به تهران داشت و حامل پیام پوتین برای رهبران سیاسی ایران بود.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال دولت ملی نجات یمن و درخواست رئیس شورای عالی سیاسی آن کشور از کشورهای دوست و دیگر کشورها دال بر به رسمیت شناختن دولت جدید یمن چیست؟ اظهار داشت: موضع ایران در خصوص توقف خشونت و ادامه رایزنی‌ها و نشست‌ها میان گروه‌های داخلی یمنی روشن است و ما از این امر استقبال می‌کنیم و امیدواریم که آنها بتوانند خودشان بدون دخالت خارجی دور یک میز بنشینند و در خصوص مشکلاتشان به رایزنی بپردازند و نهایتا به یک تفاهم جامع برسند که یمن را از وضعیت موجود خارج کنند. وی با اشاره به سپری شدن بیش از یک سال و نیم از تجاوز سعودی‌ها به این کشور افزود: یمن متاسفانه قربانی سوءنیت‌های عربستان سعودی شده است و آل‌سعود امروز اوضاع را به حد زیادی طولانی و پیچیده کرده و آمار خسارت‌های مادی و معنوی این جنگ بسیار سرسام آور است.
قاسمی ادامه داد: ما امیدوار هستیم که یمنی‌ها از طریق نشست و رایزنی‌های همه گیر و همه جانبه میان گروه‌های داخلی بتوانند راهی اساسی و بلندمدت برای خروج آن کشور از بحران حاصل کنند، توقف خشونت و ایجاد فضای مناسب برای یک روند دموکراتیک که کشورهای منطقه ما به شدت به آن نیاز دارند امری است که انتظار می‌رود این گروه‌ها انجام دهند.
وی در مورد مذاکرات فشرده ایران و روسیه در خصوص احتمال بازگشت جنگنده‌های روس به پایگاه نوژه گفت: همکاری‌های ما با روسیه همکاری‌های اساسی و عمیقی در برخی حوزه‌هاست و منافع مشترکی را در منطقه و موضوعات مشخص داریم. در گذشته این تجربه را داشتیم و برخی همکاری‌ها را که بسیار تعیین کننده و سرنوشت ساز بوده، ادامه خواهیم داد.
این مقام وزارت امور خارجه افزود: این که آیا نیاز است مجدد از فضای ما استفاده کنند، بستگی به شرایط آتی دارد. در شرایط فعلی آن را منتفی می‌دانم و نیازی به چنین اقدامی نداریم. اگر نیاز به همکاری مشخص در چنین حوزه‌هایی داشته باشیم با مجوزهایی که می‌توان صادر کرد و با توافق‌هایی که می‌توانیم انجام دهیم، می‌توانیم این همکاری را داشته باشیم. قاسمی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره آخرین تحولات در مناسبات تهران و اتاوا با بیان اینکه تحول خاصی در مورد کانادا اتفاق نیفتاده، گفت: روابط الزاماتی دارد و باز شدن بخش‌های کنسولی در دو کشور تا الزامات و تعهدات که بخشی حقوقی است، انجام نشود فرآیند را کوتاه مدت نمی‌بینیم و خوشبین نیستیم.
وی افزود: منتظر هستیم اتفاقات و روندهایی که باید صورت می‌گرفته، اتفاق بیفتد و به انجام برسد تا بتوانیم مسیر را دنبال کنیم. ولی به هر حال ارتباطات وجود دارد ولی تحول ویژه‌ای که بتوانم از آن به عنوان خبر و گام ویژه‌ای نام ببرم، وجود نداشته است.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤالی درباره ابراز تمایل ترکیه برای استفاده از ارزهای ملی در تجارت با ایران عنوان کرد: اینکه بتوانیم با پول ملی کشورهایی که از قدرت اقتصادی کافی برخوردارند، معامله و تجارت انجام دهیم نه از امروز بلکه از گذشته نیز علاقه‌مند به این موضوع بودیم و این مباحث با برخی کشورها در چند سال گذشته مطرح بوده است.
وی افزود: آنچه امروز ترکیه مطرح می‌کند اگر بحث جدی و درازمدت باشد، ایده قابل استقبالی است و می‌توانیم از آن استقبال کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: اگر حلقه‌ای در این زمینه شکل گیرد و توسعه یابد، نقطه عطفی جدید تلقی می‌شود.
قاسمی در عین حال یادآور شد: البته این کار ساده‌ای نیست و نیازمند جدیت و اراده بالایی است و به همراهی و همکاری نیاز دارد و اگر بتوان این ایده را شدنی کرد، می‌توانیم به آن بپیوندیم.

https://siasatrooz.ir/vdcam0no.49n0e15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی