?> همگرایی شرقی‌ها | سیاست روز
يکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۰
کد مطلب : 120754

همگرایی شرقی‌ها

دهلی نو امروز میزبان میهمانی ویژه است که می‌توان آن را همگرایی میان کشورهای شرقی دانست...
دهلی نو امروز میزبان میهمانی ویژه است که می‌توان آن را همگرایی میان کشورهای شرقی دانست هر چند که هند تلاشی همه جانبه برای غرب گرایی از خود به نمایش گذاشته است. ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و نارندرا مودی، نخست وزیر هند در نشست سالانه سران خود در دهلی نو که امروز خواهد بود، توافقات مربوط به انرژی، فضا و همکاری در قطب شمال و منطقه خاور دور در روسیه را علاوه بر مسائل نظامی بررسی خواهند کرد.
وزرای دفاع و امور خارجه روسیه و هند نیز اولین نشست ۲+۲ خود را برگزار خواهند کرد چرا که سند همکاری نظامی . فنی برای دهه آینده در نشست روسیه منتشر خواهد شد. این همگرایی نظامی در حالی صورت می‌گیرد که طی سالهای اخیر هند رویکرد به تسلیحات غربی و حتی خرید نظامی از رژیم صهیونیستی داشته است و اقدامات اخیر آن در قبال روسیه از جمله خرید اس ۴۰۰ و تسلیحات روسی جای تامل دارد. نکته مهم آنکه بخشی از این سفر در قالب همگرایی در حوزه انرژی است که به شدت هند به آن نیاز دارد.
سفر پوتین همچنین درست زمانی انجام می‌شود که هند پنج سامانه موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه را در قراردادی ۵.۵ میلیارد دلاری تحویل می‌گیرد که احتمالاً آن را در معرض تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌دهد. هیات خواهد بود، زیرا توافقنامه‌های مهم انرژی روی میز قرار دارد. این در حالی است که هند استقلال راهبردی خود را حفظ و به صراحت اعلام کرده است که از هر کشوری که صلاح بداند، تسلیحات خواهد خرید.نکته مهم آن است که بخشی از این سفر در قالب همگرایی در حوزه انرژی است که هند به شدت به آن نیاز دارد چنانکه ایگور سچین، رئیس شرکت معظم انرژی روس نفت نیز بخشی از این سفر است.
در همین حال هند به شدت نگران روابط رو به گسترش پاکستان با چین بویژه پس از تغییرات سیاسی در افغانستان است و تلاش دارد تا از ظرفیت‌های روسیه برای تقویت اردوگاه خود در برابر اسلام آباد برخوردار شود. برگزاری نشست امنیتی همسایگان افغانستان در هند خود سندی بر این نگرانی است بویژه اینکه طالبان روابط نزدیکی با پاکستان دارد و می‌تواند منافعی که تاکنون هند در افغانستان کسب کرده است را تحت شعاع قرار دهد.
به هر تقدیر می‌توان گفت که سفر پوتین به هند به عنوان دومین کشور پر جمعیت جهان در کنار دستاوردهای اقتصادی و امنیتی در حوزه سیاسی نیز برای دو کشور دارای اهمیت است و هر کدام تلاش خواهد کرد تا این رویکرد را به ابزاری برای امتیازگیری از غرب مبدل سازد.

نویسنده: فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcgnz9qtak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی