جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۷
کد مطلب : 124741

آیا او به مقصد می‌رسد؟

طی روزهای اخیر مکرون رئیس جمهور فرانسه از یک سو رویکرد انتقادی به آمریکا را تشدید کرده است و
طی روزهای اخیر مکرون رئیس جمهور فرانسه از یک سو رویکرد انتقادی به آمریکا را تشدید کرده است و از سوی دیگر بر لزوم افزایش استقلال اروپا از جمله در حوزه نظامی تاکید کرده است. رئیس‌جمهور فرانسه خواستار این شده که اروپا وابستگی خود را به آمریکا برای تامین امنیت این قاره کاهش دهد.
امانوئل مکرون چند سال قبل نیز خواستار تشکیل ارتش اروپایی شد و گفته بود که «ناتو دچار مرگ مغزی» شده است. وی اخیرا نیز از اقدامات آمریکا در قبال اروپا انتقاد کرده و اقدام آمریکا در فروش گاز به کشورهای این قاره به چهار برابر قیمت را کاسبکاری نادرست دانسته است. این نوع رفتارها از سوی مکرون در حالی صورت می‌گیرد که برخی بر این رفتارها را گامی برای تبدیل شدن مکرون به دو گل رئیس جمهور دهه‌های پیش فرانسه دانسته‌اند. هر چند که مکرون برای تحقق این رویایش اقدامات بسیاری صورت داده است اما حقایق جاری در فرانسه و صحنه بین‌الملل بیانگر حقایقی ورای این هدفگذاری است.
از یک سو اقتصاد فرانسه با رکود و بحران بسیار مواجه است و عملا وی نتوانسته به وعده‌های اقتصادی خود عمل نماید. از سوی دیگر فرانسه هر چند در صحنه اروپا و جهان اقدامات بسیاری برای تشکیل مستقل اروپایی و نیز ارتباط مستقل نظامی از ناتو با سایر کشورها صورت داده اما آنچه در عمل روی داده آن است که فرانسه نیز مانند سایر کشورهای اروپایی نتوانسته است خود را از بند آمریکا و ناتو رهایی بخشد. جنگ اوکراین و رفتارهای غیر اصولی اروپایی‌ها که عملا آنها به بازنده اصلی جنگ مبدل ساخته نشان می‌دهد که این کشورها از جمله فرانسه نتوانسته‌اند استقلال ادعایی در چارچوب منافع ملی کشورشان را اجرایی سازند بگونه‌ای که در نهایت از یک سو ابزاری برای جنگ افروزی آمریکا در اوکراین علیه روسیه شدند و از سوی دیگر در عرصه مواد غذایی، سلاح و انرژی عملا به مهر‌ها و وابستگان به آمریکا مبدل شدند که هزینه‌ای چند برابری را می‌پردازند.
بر این اساس می‌ـوان گفت که مکرون هر چند مدعی تلاش برای دوگل شدن می‌باشد اما در عمل نتوانسته این امر را محقق سازد و تنها تفاوت وی با سارکوزی و اولاند روسای جمهور پیش وی تمدید دوره ریاست جمهوری‌اش می‌باشد و الا در عمل دستاوردی برای تحقق رویاهایش برای ساختن فرانسه‌ای جدید نداشته است.

نویسنده: علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcgtt9qqak9xu4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی