چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۶
کد مطلب : 127976

کاسه گدایی زلنسکی به اسلو رسید

رئیس‌جمهور اوکراین دیروز در سفری از پیش اعلام‌نشده به نروژ سفر کرد تا درخصوص تهیه کمک‌های بیشتر برای کشورش در مقابل جنگ با روسیه گفت‌وگو و رایزنی کند.
ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و یوناس گار استوئر، نخست‌وزیر نروژ جلساتی را در راستای تداوم کمک‌های این کشور به اوکراین برگزار خواهند کرد.رهبران سوئد، دانمارک، فنلاند و ایسلند نیز قرار است در اسلو برای نشست برنامه‌ریزی شده «نوردیک» با یکدیگر دیدار کنند. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که وزیر امور خارجه اوکراین گفت، کشورش انتظار دارد اتحادیه اروپا حمایتش از کی‌یف را ادامه دهد و از این بلوک خواست برای اختصاص کمک‌های نظامی و بشردوستانه جدید به اوکراین منتظر تصمیم آمریکا نباشد. با توجه به این مولفه می‌توان گفت که هدف زلنسکی از حضور در اسلو، نه صرفا تعاملات دو جانبه بلکه برگرفته از نتایج سفر زلنسکی به آمریکای لاتین و آمریکا می‌باشد. زلنسکی در حالی در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید آرژانتین شرکت و سپس راهی آمریکا شد که محور رایزنی‌های وی را جلب حمایت مالی و تسلیحاتی تشکیل می‌داد.
هر چند که بایدن وعده حمایت از وی را داده بود اما مواضع مطرح شده از سوی مقامات کنگره و کاخ سفید مبنی بر اینکه دیگر کمک چندانی برای اوکراین باقی نمانده است نشانگر این واقعیت است که کی یف دیگر نمی تواند روی آمریکا حساب باز کند چنانکه حتی برخی رسانه‌ها از طرح آمریکا برای سوق دادن اوکراین به مصالحه با روسیه خبر داده‌اند.  این امر زمانی آشکارتر می‌شود که در جریان سفر به آمریکا، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا پس از دیدار با رئیس‌جمهوری اوکراین پشت درهای بسته، گفت که هنوز بر شروط خود برای تصویب بودجه حمایتی برای اوکراین تاکید دارد و تا زمان برآورده‌شدن آن‌ها اوکراین کمکی دریافت نخواهد کرد. هر چند که دولت آمریکا تحریم‌هایی گسترده را علیه صدها فرد و شرکت به بهانه ارتباط آنها با کمک به روسیه در دور زدن تحریم‌های قبلی مربوط به جنگ اوکراین وضع کرد اما این تحریم‌ها بیشتر جنبه نمادین یافته است و نمی‌تواند کاکردی در جهت اهداف کی یف برای ادامه جنگ داشته باشد.در این شرایط زلنسکی کاسه گدایی‌اش را به اروپا برده تا شاید بتواند برای بقای سیاسی خود نیز که شده آتش جنگ را حفظ نماید.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcjaaevmuqe8hz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی