دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
کد مطلب : 129072

نگاهی بر یک اعتراف

در سخنانی «جوزپ بورل» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم روسیه در جنگ با اوکراین پیروز شود. در غیر این صورت به منافع آمریکا و اروپا خدشه وارد می‌شود». مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که با شبکه سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در ادامه خاطرنشان کرد: «مساله فقط سخاوت نیست؛ موضوع حمایت از اوکراین به دلیل دوست داشتن مردم این کشور نیست. این به نفع خود ماست. همچنین به نفع ایالات متحده به عنوان یک بازیگر جهانی است؛ کشوری که باید به عنوان یک شریک قابل اعتماد و تامین کننده امنیت برای متحدان تلقی شود.».
همزمان با به گوش رسیدن زمزمه‌های دخالت ناتو در جنگ اوکراین و در پی آن گسترش دایره جنگ، بورل از مقام‌های اروپایی خواسته بود مردم را از جنگ نترسانند.بورل با اشاره به جنگ در اوکراین گفت که اروپایی‌ها «برای دونباس نمی‌میرند»مجموع این سخنان از سوی یکی از ارشدترین مقامات اتحادیه اروپا با محوریت رفتارهای اروپا بر اساس منافع خود و نه علاقه به مردم چند پیام اساسی را به جهانیان مخابره می کند
نخست آنکه برای سران غرب کشته و آواره شدن میلیون ها نفر از طرفین جنگ اوکراین و روسیه هیچ اهمیتی ندارد و آنها صرفا در چارچوب منافع خود به این جنگ می نگرند و هیچ گونه نگاه انسانی در قبال آن نداشته و نخواهند داشت. دوم آنکه این سخنان نشان می دهد که برای بسیاری از دولتمردان اروپایی اهمیتی ندارد که این جنگ چه تبعاتی برای مردم اروپا و سایر کشورها دارد. برای آنها افزایش هزنیه های زندگی و تشدی فقر در میان مردم اروپا و یا تشدید گرسنگی و مرگ های دسته جمعی در کشورهای آفریقایی و فقیر به دلیل قطع صادرات غلات روسیه و اوکراین هیچ اهمیتی ندارد .برای افرادی همچون بورل اهمیت ندارد که مردم اروپا به دلیل منفعت طلبی شخصی دولتمردانشان باید چهار برابر هزینه بیشتر واردات انرژی از آمریکا را بپردازند. سوم آنکه سخنان بورل سندی آشکار بر واهی بودن ادعاهای بشر دوستانه و حقوق بشری سران غرب و البته رسانه‌هایشان در قبال سایر کشورهاست.
کشورهایی همچون افغانستان و عراق که به اشغال غرب درآمدند و یا سوریه و لیبی که گرفتار تروریسم و جنگ افروزی وحشیانه غرب شدند در حالی که سران اروپا  با ژست های حقوق بشری و حمایت از بشریت به موضع گیری در قبال این کشورها می پرداختند. سخنان بورل نشان می دهد که چرا 6 ماه است که اروپا در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه سکوت کرده و در حالی که میلیاردها دلار صرف جنگ اوکراین کرده در قبال فلسطین صرفا به تحریم چند شهرک نشین بی ارزش پرداخته است. سخنان بورل گواهی بر این حقیقت است که تحریم ها اعمال شده غرب علیه سایر کشورها و یا دخالت ها برای به آشوب کشاندن کشورها نه برای حقوق بشر بلکه صرفا در چارچوب منافع غرب بوده است و برای آنها جان میلیون‌ها انسان از جمله کودکان با بیماری‌های خاص که قربانی منفعت طلبی غرب شده‌اند هیچ اهمیتی ندارد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdciy3azrt1aru2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی