شنبه ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۶
کد مطلب : 129122

دستی که رو شد

شش ماه از طوفان الاقصی و اوج وحشیگری رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه می‌گذرد در حالی که در تحولی تامل برانگیز تنها ساعاتی پس از هشدار جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، به بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درباره بحران انسانی در غزه، کابینه اسرائیل اقدامات تازه‌ای را برای افزایش ورود کمک‌های بشردوستانه به این باریکه محاصره شده تصویب کرد.
در ادامه همین روند روزنامه فایننشال تایمز به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت جو بایدن قصد دارد بر روی کالاهای تولید شده در اراضی اشغالی برچسب ویژه بزند. به گفته این مقامات، هدف از این اقدام افزایش فشار بر اسرائیل به دلیل تشدید خشونت شهرک نشینان در کرانه باختری علیه فلسطینیان است.دولتمردان آمریکا با این مواضع و اظهارات در حالی برآنند تا چهره‌ای بشر دوست و حقوق بشری از خود به نمایش گذارند که واکنش رژیم صهیونیستی به درخواست بایدن بیانگر این حقیقت است که در طول 6 ماه نسل‌کشی و جنایت در غزه، عملا آمریکایی‌ها هیچ اقدامی علیه این رژیم نداشته‌اند و رسما حامی و شریک آن در کشتار غزه بوده‌اند.
نکته قابل توجه آنکه تغییر لحن مقامات کاخ سفید در برابر رژیم صهیونیستی نیز بیش از آنکه جنبه تغییرات عملی داشته باشد برگرفته از مجموعه تحولات تحمیلی به صحنه میدانی و وضعیت انتخابات آمریکا و صحنه بین‌الملل است چنانکه در رویدادی نادر که نشانگر خشم مردم بویژه جامعه مسلمانان آمریکا از بایدن است، بسیاری از گروه‌ها و نهادهای اسلامی از پذیرش دعوت افطاری بایدن خودداری کردند، در حالی که همزمان سفره افطاری اعتراضی به همراهی آمریکا با رژیم صهیونیستی در خیابان‌های نزدیک کاخ سفید برگزار شد.
اقدام رژیم صهیونیستی در هدف قرار دادن سازمان آشپزخانه جهانی که اعضای آن را اتباع کشورهای غربی تشکیل می‌دادند که نیز موجی از اعتراض‌های جهانی را به همراه داشته است بگونه‌ای که پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا، به شبکه تلویزیونی الجزیره گفت که اگر کمیسیون اروپا به این نتیجه برسد که اسرائیل در جنگ غزه قوانین بشردوستانه را نقض کرده است، اتحادیه اروپا باید درباره این که آیا روابط استراتژیک خود را با اسرائیل ادامه دهد، به بحث بنشیند. در صحنه بین‌الملل نیز برای نخستین بار از آغاز جنگ غزهشورای حقوق بشر سازمان ملل در قطعنامه‌ای خواستار توقف تحویل کلیه تسلیحات به اسرائیل به دلیل "خطر احتمالی نسل‌کشی در نوار غزه" شده است.
با توجه به این شرایط می‌توان گفت که دولتمردان آمریکا نه از روی خوی انسانی بلکه از روی اجبار چنین مواضعی اتخاذ کرده اند تا شاید از افزایش سقوط ارای بایدن نزد افکار عمومی آمریکا در آستانه انتخابات کمی بکاهند.

سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcewo8zwjh8wzi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی