سه شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : 94213

اوباما براي كه پيام داد؟

اين روزها مبارزه با تروريسم با محوريت سوريه و عراق به يكي از اركان تحولات جهاني مبدل شده بگونه‌اي كه مسائل مهمي همچون...

اين روزها مبارزه با تروريسم با محوريت سوريه و عراق به يكي از اركان تحولات جهاني مبدل شده بگونه‌اي كه مسائل مهمي همچون جنايات سعودي در يمن و نيز اشغالگري و جناياتي كه رژيم صهيونيستي عليه ملت فلسطين صورت مي‌دهد به حاشيه رفته است. سوريه با محوريت لزوم همكاري با اين كشور براي مبارزه با تروريسم در حالي به اصلي جهاني مبدل شده كه اوباما رئيس جمهور آمريكا در گفت‌وگو با تلویزیون «ان‌بی‌سی» درباره اعزام ۵۰ نيروي ويژه به شمال سوريه گفت: « ما در واقع عملیات‌ ویژه‌ای در سوریه داشتیم و اقدامی که در حال حاضر انجام می دهیم ادامه کارهای قبلی است. ما نیروهای آمریکایی را به جبهه‌های جنگ با داعش اعزام نمی‌کنیم.»
هر چند كه اوباما ادعا دارد كه اين سخنان را در واكنش به مخالفان اعزام نيروي ويژه به سوريه و نيز تاكيد بر اينكه به وعده خود براي عدم اقدام نظامي عمل كرده، بيان نموده اما بررسي ريشه‌اي اين اظهارات اوباما بويژه همزماني آن با افشاي احياي اتاق عملیات "الموم" ترکیه متشکل از افسران اطلاعاتی ترکیه، عربستان، قطر، انگلیس، فرانسه و آمریکا برای فرماندهی گروههای تروریستی در سوریه بيانگر نكاتي ديگر است.
اين سخن اوباما اين پيام را براي داعش و ساير گروه‌هاي تروريستي دارد كه آمريكا به دنبال مقابله با آنها نمي‌باشد و به كشورهايي مانند عربستان و تركيه نيز اين پيام را مي‌دهد كه به حمايت از تروريست‌ها ادامه دهيد و آمريكا در كنار شماست. اين سخنان اوباما بيانگر عدم اراده آمريكا براي مبارزه با تروريسم و اصرار آن بر ادامه بحران سازي در سوريه است چنانكه نيروهاي ويژه آمريكا بدون هماهنگي با نظام سوريه وارد اين كشور شده‌اند كه نقض حاكميت سوريه و بدعتي خطرناك است. اوباما در ظاهر ادعا دارد كه به دنبال گزينه نظامي مانند دوران بوش نمي‌باشد اما اقدام وي در اعزام نيروي ويژه به سوريه به عنوان كشوري با دولت مردمي بدعتي بس خطرناك‌تر از لشگر كشي گسترده بوش به عراق و افغانستان است كه نوعي الگو سازي براي تكرار دخالت نظامي آمريكا در امور كشورها است. با توجه به آنچه ذكر شد مي‌توان گفت كه سخنان اوباما نه صرفا براي پاسخگويي به منتقدان داخلي است بلكه پيامي به تروريست‌ها مبني بر ادامه حمايت آمريكا از آنان مي‌باشد كه نتيجه آن نيز استمرار بحران ناامني در منطقه خواهد بود. اوباما اگر واقعا به دنبال مبارزه با تروريسم بود به جاي اعزام نيروي ويژه به سوريه، مانند بسياري از كشورها به حمايت از نظام سوريه به عنوان پيشگام مبارزه با تروريسم مي‌پرداخت نه آنكه همچنان بر حذف آن اصرار و به اين بهانه نيز به حمايت از تروريست‌ها بپردازد.

مولف : قاسم غفوري
https://siasatrooz.ir/vdcipra3.t1a5z2bcct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی