شنبه ۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۵
کد مطلب : 119383
نشست بغداد با حضور کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برگزار شد

تکیه بر نقاط اشتراک بدون طرح اختلافات

تکیه بر نقاط اشتراک بدون طرح اختلافات
در اقدامی که می‌توان آن را رویکردی برای نقش بی طرف از سوی عراق در معادلات منطقه دانست، پس از ورود هیأت کشورهای مختلف از جمله ایران به بغداد، وزارت امور خارجه عراق اعلام کرد که اجلاس بغداد مسائل مورد اختلاف را مورد بررسی قرار نخواهد داد بلکه بر روی نقاط مشترک متمرکز خواهد بود.
«احمد الصحاف» سخنگوی وزارت امور خارجه عراق، توضیحی در خصوص اجلاس بغداد ارائه کرد.سخنگوی وزارت امور خارجه عراق در گفت‌و‌گو خبرگزاری رسمی این کشور (واع) گفت: «سیاست خارجه عراق از سال ۲۰۱۴ تاکنون شاهد تحولات شگرف و اساسی‌ای بوده است چراکه از مرحله دیپلماسی مبارزه با تروریسم و دعوت به همسوسازی تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با آن عبور کرده و به سیاستی مبتنی بر شراکت‌ اقتصادی و سرمایه‌گذاری رسیده است».احمد الصحاف در ادامه با بیان اینکه اجلاس بغداد نمودی از این مرحله است، اضافه کرد: «این اجلاس بستری است به منظور گفت‌وگو بر پایه سرمایه‌گذاری و اقتصاد و در آن، سعی خواهد شد اصل تکامل منطقه‌ای میان تمام کشورها تحکیم شد و همچنین بار دیگر به بغداد به عنوان یک نقطه تلاقی برای گفت‌‌و‌گوهای راهبردی و مهم نگریسته شود».الصحاف تأکید کرد: «در اجلاس بغداد، مسائل مورد اختلاف در ارتباط با سیاست و امنیت مورد بررسی نخواهد گرفت بلکه تمرکز بر نقاط مشترک میان کشورهایی خواهد بود که در اینجا گردآمده‌اند».
با آنکه از این اجلاس با عنوان نشست همسایگان عراق یاد می‌شود؛ اما سوریه دعوتی از عراق برای مشارکت در این نشست دریافت نکرده است. طبق گزارش‌های منتشرشده، سفیر مسکو در بغداد به نمایندگی از طرف کشورش در اجلاس مذکور حضور پیدا خواهد کرد.نخست وزیر عراق در سخنرانی آغاز اجلاس همکاری و مشارکت بغداد گفت که دولت این کشور مخالف استفاده از خاک عراق برای تهدید سایر طرفهاست.مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سخنرانی آغاز این اجلاس، گفت که عراق از کشورهای حاضر در این نشست، استقبال می‌کند و برگزاری چنین اجلاسی، بیانگر دیدگاه بغداد مبنی بر لزوم برقراری بهترین روابط با جهان است. همچنین رئیس‌جمهور فرانسه که برای شرکت در اجلاس بغداد، وارد عراق شد، با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.مکرون رئیس‌جمهور فرانسه بر پایبندی پاریس به حمایت از عراق تاکید کرد و گفت که دیدارهای متقابل میان دو کشور با هدف تقویت روابط دوجانبه است. ما به حمایت از تلاش‌های عراق برای بازگشت آوارگان ادامه می‌دهیم و از پیشرفت دولت عراق در برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال می‌کنیم. فرانسه برای حمایت از ثبات مناطق آزادشده بودجه اختصاص داده است.
شاه اردن در جریان سخنرانی خود در اجلاس بغداد گفت که امنیت و ثبات عراق، بخشی از امنیت و ثبات تمام کشورهای شرکت‌کننده در این اجلاس است.«عبدالله دوم» شاه اردن، در ابتدای سخنرانی خود ضمن ابراز خرسندی از حضور در اجلاس بغداد، اظهار داشت:‌ «گرد آمدن ما در این اجلاس بیانگر نقش محوری عراق است. عراق سال‌هاست که با جدیت تلاش می‌کند تا کشوری مبتنی بر قانون را نهادینه کند».عبدالله دوم ادامه داد: «امنیت و ثبات عراق بخشی از امنیت و ثبات همه ماست و حمایت از عراق جزء اولویت‌ها است».
رئیس‌جمهور فرانسه در کنفرانس موسوم به «همکاری و مشارکت بغداد» تاکید کرد که هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس تقویت حاکمیت عراق است.وی افزود: عراقی‌ها با شجاعت در جنگ علیه داعش شرکت کردند. انتخابات آتی عراق مرحله جدیدی خواهد بود. اتحادیه اروپا ناظران خود را برای انتخابات اکتبر اعزام می‌کند. فرانسه پروژه‌های مختلفی در عراق دارد.همچنین نخست وزیر کویت در جریان سخنرانی در اجلاس بغداد، گفت که اگر عراق ثبات نداشته باشند، کشورهای عربی نیز از ثبات بهره‌مند نخواهند شد.وی تأکید کرد، عراق یکی از پایه‌های امنیت و اقتصاد در منطقه است و در حال حاضر، در مرحله مهم برگزاری انتخابات قرار دارد.
نکته قابل توجه آنکه همزمان با این نشست مرکز اطلاع رسانی الحشدالشعبی عراق اعلام کرد راهپیمایی باشکوهی در تجدید پیمان با شهدا و فرماندهان پیروزی در کربلا برگزار شد.شرکت کنندگان در این راهپیمایی تصاویری از سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس و دیگر شهدا را در دست داشتند و با سردادن شعار‌هایی همچون: الله اکبر، آمریکا شیطان بزرگ است، با شهدا تجدید پیمان کردند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه سعودی در جریان سخنرانی خود در اجلاس بغداد گفت که ریاض از صلح و گفت‌وگو حمایت می‌کند.فیصل بن فرحان ادامه داد: «عربستان سعودی به تلاش برای تقویت ثبات عراق همچنان ادامه می‌دهد. ما بر حمایت خود از عراق در تمامی سطوح تأکید می‌کنیم. گذرگاه مرزی "عرر" یک مسیر اقتصادی میان عربستان سعودی و عراق خواهد بود».مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه پس از «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، «عبدالله دوم» شاه اردن، «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر سخنرانی خود را در اجلاس بغداد آغاز کرد.چاووش اوغلو ضمن ابراز خرسندی نسبت به حضور در اجلاس بغداد، گفت: «برای دستیابی به ثبات، همچنان از عراق حمایت خواهیم کرد».
امیر قطر نیز در نشست بغداد گفت که کشورش همه تلاش‌ها را برای تثبیت ثبات و امنیت در عراق به کار خواهد گرفت.
https://siasatrooz.ir/vdcc4oqs12bqs18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی