شنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
کد مطلب : 123866
وقتی حباب ادعای برتری اقتصادی غرب فرو می‌پاشد

اروپا با تحریم‌ها خودزنی کرد

اروپا با تحریم‌ها خودزنی کرد
غرب در حالی ادعای اقتصاد برتر بودن سیاست تحریم علیه سایر کشورها را اجرا کرده‌اند که اکنون پس از ۶ ماه از جنگ اوکراین این حباب دروغین در حال فروپاشی است و کشورهای اروپایی یک به یک در حال اعتراف به شکست سیاست تحریم هستند.
همزمان با شدت گرفتن بحران اقتصادی در اروپا، رییس‌جمهور مجارستان در نشست خبری مشترک با الکساندر ووچیچ همتای صربستانی خود،گفت: تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه، به جای تحت فشار قراردادن مسکو، به خود اروپا ضربه زده‌ است.«کاتالین نواک»،افزود: مجارستان به عنوان عضو اتحادیه اروپا به تحریم علیه مسکو رای داده اما بوداپست همواره تاکید داشته‌ که این سیاست کارآمد نیست.وی با بیان اینکه باید بدانیم قصد ضربه زدن به چه کسی را داریم، تاکید کرد: طبق مشاهدات ما، پیامدهای این تحریم‌ها سراسر اروپا را در برگرفته‌ است.
نواک در این سخنان با اشاره به رشد روز افزون هزینه‌ها در اروپا خاطرنشان کرد: پیشنهاد دهندگان تحریم‌ روسیه تصور می‌کردند با این اقدام بر مسکو فشار وارد می‌کنند اما این تصور هرگز به واقعیت تبدیل نشد.در این پیوند، ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان نیز روز پنجشنبه اعلام کرده بود که جنگ در اوکراین و تحریم‌ها خطر کمبود انرژی در اروپا را به همراه دارد و بحران انرژی می‌تواند این قاره را به زانو درآورد.الکساندر ووچیچ رئیس جمهوری صربستان پیشتر در سخنانی در واکنش به فشارهای اتحادیه اروپا برای تجدیدنظر این کشور در قبال روسیه گفته بود که بلگراد قصد ندارد مسیر سیاست خود را در مورد روسیه تغییر دهد.افزایش ۴ برابری قیمت انرژی در آلمان نانوایی‌های این کشور را هم به مرز تعطیلی کشانده است.«انتظار داریم با افزایش قیمت انرژی از زمان آغاز حملات روسیه در اوکراین، قبض برق سالانه چهار برابر شود و به ۱.۲ میلیون یورو برسد.»
در این میان «آنالنا بائربوک» وزیر خارجه آلمان برای تاکید بر ادامه حمایت‌های این کشور از اوکراین، با قطار خود را به کی‌یف رساند.سیاستمدار حزب چپ آلمان می‌گوید که دولت این کشور «احمق‌ترین» دولت اروپا» است چون با اصلی‌ترین تامین‌کننده انرژی خود یعنی روسیه وارد جنگ «تمام عیار اقتصادی» شده است.سارا واگن‌کنشت، سیاستمدار حزب چپ آلمان، ضمن درخواست پایان تحریم‌های ضدروسیه، خواستار استعفای معاون صدراعظم آلمان شد زیرا به گفته وی، دولت کنونی آلمان به خاطر ورود به جنگ اقتصادی با روسیه، «احمق‌ترین» دولت اروپا است.
در همین حال مقامات انگلیسی هشدار دادند تورم افسارگسیخته در این کشور موجب خالی شدن فروشگاه‌ها خواهد شد. رئیس فدراسیون غذا و نوشیدنی انگلیس نسبت به خالی شدن قفسه فروشگاه‌ها طی زمستان در این کشور هشدار داد. کارن بتز در نشستی با حضور نمایندگان کمیته استراتژی کسب و کار، انرژی و صنعتی (BEIS) مجلس عوام انگلیس تاکید کرد که زمستان امسال انگلیس بسیار دشوار خواهد بود.خبر دیگر آنکه برآوردها نشان می دهد بازسازی ویرانی‌های ایجادی بر اثر جنگ در اوکراین ۳۴۹ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. اما این رقم که ۱.۵ برابر اندازه اقتصاد اوکراین است کمترین میزان محسوب می‌شود و بر اساس ارزیابی مشترک دولت اوکراین، کمیسیون اروپا و بانک جهانی یش بینی می‌شود با ادامه جنگ در ماه‌های آینده بیشتر شود. تنها آسیب‌های جسمی وارده از هنگام آغاز جنگ اوکراین در اواخر فوریه تا اول ژوئن به ۹۷ میلیارد دلار بالغ می‌شود.
در ادامه تشدید بحران اقتصادی در غرب، بر اساس یک نظرسنجی ۵۲ درصد از مردم آمریکا از استیضاح بایدن حمایت می‌کنند. در این میان آمریکا برای جبران بحران انرژی به راهزنی روی اورده است چنانکه منابع سوری از سرقت ۸۸ تانکر نفت سوریه توسط نیرو‌های تروریستی آمریکا در این کشور خبر دادند. خبر دیگر آنکه اوکراین، غلات خود را در برابر دریافت کمک خارجی برای خرید تسلیحات با اروپا تهاتر می‌کند، درنتیجه احتمالا این کشور در زمستان غذای کافی برای مردم خود نخواهد داشت. یگور کلوپنکو، اقتصاددان معتقد است، به دلیل صادرات نامتناسب غلات بر اساس توافق با میانجیگری سازمان ملل که می تواند بدهی عظیم برای خرید تسلیحات و کمک ها به این کشور را جبران کند، اوکراین احتمالا در زمستان امسال با کمبود مواد غذایی مواجه شود.
بر اساس برآورد کلوپنکو، بدهی اوکراین به غرب در نیمه نخست امسال به ۷۰ تا ۱۰۰ میلیارد دلار رسیده است. وی مطمئن است که اوکراین هرگز نخواهد توانست این پول را پرداخت کند. در عوض، غلات خود را در برابر دریافت تضمین برای کمک بیشتر در آینده، تهاتر می کند. در این در میان در ادامه رویکردهای جنگ طلبانه وزارت دفاع انگلیس اعلام کرد نیروهای اوکراینی توانسته‌اند در نواری به طول پنجاه کیلومتر در این کشور پیشروی کنند.معاون وزیر دفاع آمریکا نیز می‌گوید بودجه اختصاص داده شده برای حمایت از اوکراین که برای دو سال طراحی شده، با شروع سال مالی جدید حذف نمی‌شود. همچنین زلنسکی رئیس جمهور اوکراین گفت که در دیدار با رئیس شرکت ترکیه‌ای سازنده پهپادهای تهاجمی، درباره جزئیات تأسیس کارخانه‌ای برای تولید این هواپیماهای بدون سرنشین در کشورش رایزنی کرده است.
https://siasatrooz.ir/vdcd9s0f9yt0xj6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی