دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۶
کد مطلب : 129074

توقف کشتار غزه اولویت نوروزی دستگاه دیپلماسی

توقف کشتار غزه اولویت نوروزی دستگاه دیپلماسی
نگاهی به فعالیت‌های دستگاه دیپلماسی در دو هفته آغازین سال 1403 بیانگر تلاش‌ها و اقدامات متعدد در جهت حمایت از فلسطین، مقابله با توهش رژیم صهیونیستی و توقف نسل کشی در غزه می‌باشد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با «زیاد النخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین و هیات همراه او در محل وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.امیرعبداللهیان وحدت جریان‌های مقاومت در فلسطین و نوار غزه در نبرد جاری را یکی از جلوه‌های ارزشمند ملت فلسطین دانست و افزود: در سایه وحدت و انسجام جریان‌های مقاومت فلسطین و نبرد قهرمانانه آنان و نیز ایستادگی تاریخی و مثال زدنی ملت فلسطین، روحیه دشمن درهم شکست و به رغم همه سختی‌ها و تلخی‌ها، اما پیروزی‌های بزرگی در جبهه‌های مختلف سیاسی، حقوقی، بین‌المللی و میدانی نصیب ملت فلسطین شده است.وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به افزایش بحران‌های چندلایه در داخل رژیم صهیونیستی گفت: امروز ملت فلسطین از هر زمان دیگری مقتدرتر و مورد حمایت ملتهای جهان می‌باشد و رژیم صهیونیستی منفورتر و منزوی‌تر از هر زمان دیگری است.
زیاد النخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و با اشاره به دیدارها و مشورت‌های متعدد با وزیر امور خارجه کشورمان در طول شش ماه اخیر، جمهوری اسلامی ایران را یک پشتیبان حقیقی برای ملت فلسطین، قدس و جهان اسلام دانست و از حمایت‌های مستمر مقام معظم رهبری، رییس جمهور، دولت و ملت ایران از ملت  فلسطین قدردانی کرد.. همچنین اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که در رأس هیأتی به تهران سفر کرده بود، با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.امیرعبداللهیان با اشاره به قطعنامه مصوب در شورای امنیت سازمان ملل، آن را اقدامی دیرهنگام و در عین حال مثبت و یک پیروزی سیاسی برای ملت فلسطین در نتیجه پایداری، صبر و استقامت آنان و صلابت قهرمانانه نیروهای مقاومت فلسطین در میدان نبرد و نیز حمایت افکار عمومی و ملتهای جهان از فلسطین دانست.وزیر امور خارجه کشورمان سفر هنیه به تهران در پی پیروزی‌های میدانی و نیز سیاسی مقاومت و در آستانه روز جهانی قدس را حائز اهمیت دانست و گفت، قطعا گرامیداشت و فعالیت‌های روز قدس امسال متفاوت و باشکوه‌تر از سال‌های قبل خواهد بود.همچنین حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور  خارجه کشورمان و سید بدر بن حمد البوسعیدی، وزیر خارجه سلطنت عمان طی تماس تلفنی موضوعات روابط دوجانبه و تحولات اخیر در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
از سوی دیگر وزیر خارجه ایران به بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت «زمان آن رسیده است که تدابیر تنبیهی علیه رژیم اسرائیل اتخاذ شده و یک گروه تحقیق بین‌المللی در خصوص جنایات این رژیم از جمله در جنایات ترکیبی در بیمارستان الشفای غزه تشکیل شود».
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز با اشاره به جنایت صورت گرفته در بیمارستان شفای غزه این سوال را مطرح کرد که آیا مدعیان شناخته شده حقوق بشر از تحقیق بین‌المللی در خصوص ابعاد این جنایت جنگی آشکار حمایت خواهند کرد و یا رفتارهای گزینشی و تبعیض‌آمیز در خصوص حقوق بشر همچنان ادامه خواهد یافت؟
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: تصاویر منتشره از بیمارستان شفا در غزه پس از محاصره دو هفته‌ای توسط ارتش رژیم صهیونیستی، اظهارات شاهدان میدانی و گزارش‌های تصویری و خبری منتشر شده از میزان تخریب، شکنجه، کشتار و تعداد بازداشت‌ شدگان فلسطینی در این بیمارستان، هولناک و تکان دهنده است!وی ادامه داد: تحقیق بین‌المللی ضرورت فوری دارد. آیا مجامع و نهادهای بین‌المللی به وظیفه خود عمل خواهند کرد؟ آیا مدعیان شناخته شده حقوق بشر از تحقیق بین‌المللی در خصوص ابعاد این جنایت جنگی آشکار حمایت خواهند کرد و یا رفتارهای گزینشی و تبعیض‌آمیز در خصوص حقوق بشر همچنان ادامه خواهد یافت؟!
پیش از این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه ساکنان تحت محاصره نوار غزه، لکّه ننگ ابدی و پاک نشدنی بر پیشانی حامیان ریاکار آن است. ناصر کنعانی در صفحه اجتماعی ایکس در این ارتباط نوشت :« جنایات جنگی هولناک صهیونیست‌ها در نوار غزه در مقابل چشم جهانیان ادامه دارد! بمباران چادرهای آوارگان فلسطینی در محیط بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح که به شهادت و زخمی شدن جمع زیادی از فلسطینی‌ها منجر شد، جدیدترین جنایت رژیم کودک‌کُش اسرائیل است که همه قوانین و مقررات بین‌المللی را به سُخره گرفته است.
فجایع دردناک غزه در ۶ ماه گذشته، آزمایشگاه سنجش میزان پایبندی دولت‌ها، نهادها و مجامع بین‌المللی به مسئولیت‌های انسانی، اخلاقی، قانونی و بین‌المللی آنها در قبال حقوق بشر است.پیش از این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد آتش بس در نوار غزه را پس از شش ماه ناکامی و ناتوانی در اتخاذ تصمیمی بازدارنده در مقابل جنایات جنگی و نسل‌کُشی رژیم صهیونستی علیه شهروندان فلسطینی، گامی مثبت اما ناکافی دانست. همچنین کاردار ایران در انگلیس خواستار اخراج نمایندگان رژیم اسرائیل از تمامی سازمان ها و مجامع بین المللی شد.از سوی دریگر به مناسبت روز جهانی قدس، ضیافت افطار سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو با حضور تعدادی از سفیران کشورهای اسلامی در  محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در مسکو برگزار شد.
https://siasatrooz.ir/vdca0on6y49nuw1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی