جمعه ۲۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸
کد مطلب : 129162
به مناسبت روز دندانپزشک

سلامت دهان و دندان نیازمند توجه بیشتر بیمه‌ها

سلامت دهان و دندان نیازمند توجه بیشتر بیمه‌ها
براساس مصوبات شورای عالی بیمه، تامین اجتماعی به‌ عنوان یک سازمان بیمه پایه، در حوزه سلامت بیمه‌شدگان و ازجمله دهان و دندان اقشار تحت پوشش را مورد توجه قرارداده و خدماتی را ارائه می‌دهد اما این خدمات همچنان گران و پرهزینه است و مردم توان پرداخت آن را ندارند و لازم است که سازمان های بیمه‌گر ضمن توجه جدی خدمات بیشتری را تحت پوشش ببرند.
به گزارش ایرنا میزان توجه به مقوله بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بیماری‌های این اندام‌های حیاتی، یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش سلامت و یکی از شاخص‌های اصلی سنجش کیفیت مطلوب زندگی و سلامت افراد در جوامع مختلف محسوب می‌شود.
بر اساس سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت نیز سلامت دهان و دندان جزء لاینفک و ضروری سلامت افراد جامعه و عاملی تعیین‌کننده در کیفیت زندگی انسان‌ها محسوب می‌شود. از سوی دیگر، درمان بیماری‌های دهان و دندان در تمام دنیا خدمات درمانی گران و پرهزینه‌ای محسوب می شود و همین گرانی بر سطح دسترسی و برخورداری مردم از این خدمات تأثیر مستقیم دارد.
از آنجا که اهمیت دادن به مبحث سلامت دهان و دندان، موجب ارتقای سلامت آحاد جامعه است، سازمان تأمین‌اجتماعی نیز به عنوان بزرگترین نهاد بیمه‌گر کشور، حسب مصوبات شورای عالی بیمه و به‌عنوان یک سازمان بیمه پایه، به سلامت بیمه‌شدگان و ازجمله سلامت دهان و دندان اقشار تحت پوشش توجه دارد.
به مناسبت ۲۳ فروردین روز ملی دندانپزشک در این گزارش به بررسی تعهدات سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه دندانپزشکی و عملکرد این سازمان در زمینه ارائه خدمات دندانپزشکی به بیمه‌شدگان پرداخته‌ایم با این توضیح ضروری که تعهدات درمانی سازمان‌های بیمه‌گر پایه ازجمله در حوزه خدمات دندانپزشکی؛ بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه سلامت و هیات وزیران تعیین می‌شود.
اگرچه تعهدات درمانی سازمان‌های بیمه‌گر پایه در حوزه خدمات دندانپزشکی؛ بر اساس مصوبات شورای عالی بیمه سلامت و هیات وزیران تعیین شده است اما هنوز برخی از خدمات از حوزه سازمان های بیمه گرخارج است و مردم آنچنان که باید نمی توانند به سلامت دندان خود اهمیت دهند و تا جایی که میزان خرابی و پوسیدگی دندان ها در ایرانیان نسبتا بالاست و متاسفانه خدمات دندانپزشکی درلیست خدمات لاکچری و لوکس قرار دارد و برخی از هموطنان به ویژه در مناطق کمتر برخوردار ازبرخی از این خدمات محرومند.
بنابراین نیاز است تا در شورای عالی بیمه سلامت، سلامت دهان و دندان اقشار مختلف تحت پوشش مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
خدمات دندانپزشکی قابل ارائه در مراکز درمانی ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی عبارت است از: ویزیت، کشیدن دندان، جراحی نسج نرم، جراحی نسج سخت، آموزش بهداشت، فلوراید تراپی (پروفیلاکسی)، وارنیش فلوراید، ترمیم آمالگام وکامپوزیت، بروساژ و جرمگیری.
البته به صورت محدود و در دو مرکز متعلق به سازمان تأمین‌اجتماعی در سطح کشور کار ساخت "پروتز متحرک" (دندان مصنوعی) موردنیاز بیمه‌شدگان نیز انجام می‌شود.
سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش ملکی خود دارای ۲۵۷ مرکز سرپایی و ۴۵ مرکز بیمارستانی و جراحی محدود دارای دندانپزشک است که خدمات دندانپزشکی ۶۰ مرکز در شیفت کاری صبح و عصر و ۲۲۶ مرکز فقط در شیفت کاری صبح فعال است. این سازمان همچنین دارای حدود۷۰۰ یونیت دندانپزشکی است.
سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان ملکی همچنین ۵۶۸ دندانپزشک شاغل دارد که از این تعداد، ۴۸۸ دندانپزشک و نیز ۲۵۴ دستیار دندانپزشک در شیفت صبح و ۶۱ دندانپزشک و ۵۷ دستیار دندانپزشک در شیفت عصر مشغول به فعالیت هستند.
در سال ۱۴۰۱ در مراکز ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی ۳۰ هزار و ۶۸۱ مورد تصویربرداری دندانپزشکی انجام شده که این عدد در سال گذشته به ۳۲ هزار مورد افزایش یافته است و طبق ضوابط مربوطه، تمام واحدهای دندانپزشکی این سازمان دارای گرافی تک دندان هستند اما بنابر ضوابط فنی سازمان انرژی اتمی، امکان ارائه خدمات گرافی OPG در مراکز سطح یک و۲ وجود ندارد و این خدمات تنها در مراکز سطح ۳ یا پلی‌کلینیک قابل ارائه است.
سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان غیرمستقیم، با هزار و ۷۵۰ دندانپزشک در سطح کشور قرارداد همکاری دارد و همچنین آمادگی خود را جهت عقد قرارداد با سایر دندانپزشکان نیز اعلام کرده است.
بر اساس مصوبات قانونی، علاوه بر ویزیت و معاینه اولیه توسط دندانپزشک و طراحی درمان؛ تعداد ۱۳ خدمت اساسی و پایه دندانپزشکی که شامل بهداشت دهان، پروفیلاکسی کودک، کاربرد موضعی وارنیش، فلورایدتراپی، فیشور سیلانت دندان ۶ و ۷، انواع خدمات ترمیمی (آمالگام و کامپوزیت) دندان شماره ۶، جرمگیری و کشیدن دندان در تعهد سازمان‌های بیمه‌گر پایه ازجمله سازمان تأمین‌اجتماعی قرار دارد.
اسامی، نشانی و شماره تلفن تماس تمامی مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین‌اجتماعی ازجمله دندانپزشکان طرف قرارداد این سازمان به تفکیک استانی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی بخش درمان سازمان به‌نشانی darman.tamin.ir در اختیار عموم مردم قرار گرفته و بیمه‌شدگان تحت پوشش خدمات درمانی این سازمان، می‌توانند با مراجعه به پایگاه یادشده، نزدیک‌ترین مرکز طرف قرارداد را برای مراجعه و دریافت خدمات انتخاب کنند.
همچنین اسامی داروها، شرایط تعهد و قیمت مورد قبول که بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ثبت شده است در این پایگاه در دسترس بیماران قرار دارد.
https://siasatrooz.ir/vdciq3azrt1arz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی