سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد مطلب : 129221
واکنش‌های جهانی به عملیات «وعده صادق» همچنان ادامه دارد

تهدید اسرائیل علیه ایران جنگ روانی است

تهدید اسرائیل علیه ایران جنگ روانی است
پس از گذشت سه روز از عملیات وعده صادق همچنان رویکردهای سیاسی و کارشناسانه به این عملیات بزرگ ادامه دارد در حالی که بسیاری از شکست رژیم صهیونیستی در برابر اقتدار ایران می‌گویند و بسیاری تهدیدات رژیم صهیونیستی را جنگ روانی و توخالی دانسته‌اند.
«عبدالباری عطوان» روزنامه‌نگار معروف فلسطینی‌الاصل جهان عرب در یادداشتی، خطاب به جریان رسانه‌ای سازش‌طلب در منطقه نوشت که ایران به وعده خود در پاسخ به اسرائیل عمل کرد و این در حالی بود که جریان مذکور همواره تقابل جمهوری اسلامی ایران و رژیم اسرائیل را «نمایشی» عنوان می‌کرد.او نوشت: «کسانی که همواره معجزات مقاومت فلسطینی در چارچوب عملیات طوفان‌الاقصی را با گذشت 7 ماه از آن رد می‌کردند و می‌کنند، همان کسانی هستند که در پیروزی ایران در حمله تاریخی شامگاه شنبه تشکیک می‌کنند، حمله‌ای که با 360 موشک و پهپاد دو پایگاه هوایی در منطقه نقب را در فلسطین اشغالی هدف قرار داد». عطوان افزود: «بارها توضیح داده‌ایم که آن‌ها همان کسانی هستند که می‌گفتند اسرائیل یک کشور بزرگ منطقه‌ای است که به زودی جنبش‌های مقاومت را در هم می‌شکند و در عرض دو هفته کنترل غزه را به دست می‌گیرد؛ همان‌ها در حجم گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی در خصوص پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری‌اش در دمشق که موجب شهادت هفت ژنرال ایرانی از جمله شهید محمدرضا زاهدی شد و سخنان رهبر عالی ایران سید علی خامنه‌ای که گفت اسرائیلی‌ها پشیمان خواهند شد، ابراز تشکیک می‌کردند».عطوان تأکید کرد: «اکنون همین افراد در عوض اعتراف به اشتباه خود، همچنان از روی غرور روی مواضع خود ایستاده‌اند و می‌گویند که پاسخ ایران «نمایشی» و نشان از توافق محرمانه ایران و آمریکا دارد، چرا که این حمله حتی موجب کشته شدن یک اسرائیلی نیز نشد، حتی برخی پا را فراتر گذاشته و می‌گویند که این حمله توطئه‌ای برای سرپوش گذاشتن به جنایات اسرائیل در غزه بود تا بار دیگر افکار عمومی پشت سر اسرائیل قرار گیرد».او افزود: «اطلاع ایران به آمریکا در خصوص زمان حمله، حتی اگر درست باشد به گفته کارشناسان نظامی غربی به معنای همراهی نیست، بلکه نشان از اعتماد به نفس و عدم ترس از رژیم اشغالگر و آمریکا به عنوان حامی‌اش دارد؛ آمریکایی که به سرعت اعلام کرد در حمله انتقامی اسرائیل به ایران به هیچ وجه مشارکت نمی‌کند چرا که نمی‌خواهد در دام اسرائیل افتاده و وارد یک جنگ منطقه‌ای ویران‌گر شود، به خصوص اینکه در اوکراین نیز متحمل خسارات زیادی شده و احتمال درگیری با چین نیز افزایش یافته است». این روزنامه‌نگار شهیر جهان عرب تأکید کرد که عملیات طوفان‌الاقصی به اسطوره بازدارندگی اسرائیل پایان داد، همان‌طور که عملیات موشکی ایران در عین‌الاسد هیبت آمریکا به عنوان یک ابرقدرت را از بین برد. عبدالباری عطوان در پاسخ به اینکه حمله ایران، افکار عمومی جهان را بار دیگر به سمت حمایت از اسرائیل سوق می‌دهد نیز نوشت که افکار عمومی جهان به دلیل نسل‌کشی اسرائیل در غزه که تاکنون 34 هزار شهید که اکثرشان زنان و کودکان هستند، با غزه ابراز همدردی می‌کند و با حمله ایران به اسرائیل، این همدردی و همراهی از بین نمی‌رود، چرا که در حمله ایران یک غیرنظامی و یا کودک اسرائیلی نیز کشته نشد و این نشان از تفاوت اساسی میان رژیم اسرائیل به عنوان «تنها دموکراسی و نماینده غرب در منطقه» با ایران دارد.سردبیر رأی الیوم ازود: «این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که تمامی موشک‌ها و سلاح‌هایی که مقاومت اسلامی فلسطین در غزه استفاده می‌کند از سوی ایران تأمین شده است و هیچ کشور عربی به نیروهای مقاومت غزه سلاح و حتی یک گلوله هم نداده است».
خبر دیگر آنکه آویگدور لیبرمن، رئیس حزب «اسرائیل بیتنا» در اظهاراتی گفت: بخش اطلاعات نظامی ما در ارزیابی حمله ایران اشتباه کرد.طبق گزارش المیادین، وی اعتراف کرد: اگر رادار‌های زمینی، دریایی و هوایی آمریکا و اطلاعاتی که این کشور به ما داد نبود، امکان مواجهه با حمله ایران را نداشتیم.
تارنمای اندیشکده انگلیسی چتم‌هاوس نوشت اقدام تنبیهی ایران برای رژیم صهیونیستی تا حد زیادی موفقیت‌آمیز بود و توانمندی ایران را نشان داد.در این نوشتار با اشاره به عملیات طوفان الاقصی حماس، آمده است که این حمله، رژیم صهیونیستی اسرائیل را وادار کرد تا رویکرد جدیدی علیه ایران و محور مقاومت در پیش گیرد؛ زیرا مشخص شد که راهبرد پیشین این رژیم در تضمین امنیت آن شکست خورده است.روزنامه صهیونیستی  هاآرتص با تایید اینکه رژیم اشغالگر در انزوای بین المللی  به سر می‌برد، اعلام کرد که اگر این رژیم سیاست کاملا متفاوتی را در پیش نگیرد، این انزوا از بین نخواهد رفت.
در این میان  امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، عملیات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه مواضع نظامی رژیم متجاوز صهیونیستی در چهارچوب دفاع مشروع و حقوق بین‌الملل را تشریح کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران با وجودی که قادر بود این عملیات را در شعاع گسترده‌تری انجام دهد، صرفاً آن بخش از مواضع نظامی رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد که از آنجا حمله به سفارت کشورمان در دمشق صورت گرفته بود.از سوی دیگر معاون ابو احمد فواد دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین گفت: حمله ایران روحیه همه را بالا برده است حمله ایران روحیه ملت ها به ویژه ملت فلسطین را که بستر محور مقاومت هستند، تقویت کرده است. از سوی دیگر گالووی نماینده مجلس انگلیس خطاب به اسرائیل و حامیانش گفت: شما تصور می‌کردید صبر راهبردی ایران، یک بلوف است و فقط حرف می‌زند و از عمل خبری نیست، آنچه روی داد نشان داد که درباره جمهوری اسلامی ایران، اشتباه می‌کردید.جورج گالووی می‌افزاید: ۷۲ ساعت زمان درازی در جنگ است و به همه زمان کافی می‌دهد تا اموالشان را جا به جا کنند و به نتانیاهو هم فرصت داد همچون موش به زیرزمین برود مثلا به خانه خصوصی یکی از میلیاردر‌های آمریکایی اش در تل آویو پناه ببرد.
 خبر دیگر آنکه وزیر امور خارجه کشورمان در گفتگو با همتای اندونزیایی خود ضمن بیان این که جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قوانین بین‌الملل علیه تجاوز رژیم صهیونیستی اقدام کرده، خاطر نشان کرد که ریشه اصلی تنش و جنگ در منطقه رژیم اسرائیل است. در همین حال انور ابراهیم نخست وزیر مالزی در واکنش به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اقدامات تجاوزگرانه رژیم صهیونیستی، آن را «اقدامی مشروع» خواند. روزنامه فرانسوی «فیگارو» پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق را یک موفقیت راهبردی بزرگ برای تهران دانست. روزنامه فیگارو در گزارشی نوشت که پس از پاسخ نظامی تهران به حمله موشکی رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق، آنچه این رژیم از آن به «دکترین ضاحیه» یاد می کرد، بی اثر شد.
معاون سفیر ایران در مسکو در سخنانی در میزگرد سازمان همکاری شانگهای، دیدگاه‌های کشورمان درباره تحولات اخیر خاورمیانه و پاسخ جمهوری اسلامی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری کشورمان در دمشق را تشریح کرد. حسین ملکی با اشاره به جنایات رژیم صهیونیستی در غزه که از هفت ماه پیش تاکنون ادامه داشته است، گفت: این رژیم با هدف ایجاد زمینه گسترش جنگ و برون‌رفت از بحران غزه، به سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق حمله کرد که منجر به شهادت جمعی از دیپلمات‌ها و مستشاران نظامی ایران که به دعوت رسمی دولت سوریه در آن کشور حضور داشتند، انجامید.
روزنامه فرانسوی عنوان کرد هدف حمله ایران به اسرائیل صرفاً وارد کردن خسارات جانی و مادی نبود. ۱۸۵ پهپاد، ۳۶ موشک کروز و ۱۱۰ موشک بالستیک. طوفانی از آتش و فناوری در طول شب شنبه تا یکشنبه به‌سوی اسرائیل شلیک شد. تهران برای پاسخ به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق، از تسلیحاتی بسیار برتر از  آن چه که از هفت اکتبر توسط حماس و جهاد اسلامی استفاده شده بود، بهره برد.به نقل از لوپوئن، سیستم‌های دفاعی رژیم صهیونیستی برای چندین ساعت پرتنش به کار افتادند که توسط نیروهای آمریکایی، بریتانیایی، فرانسوی و حتی اردنی پشتیبانی می‌شد.بنوآ بی آن، تاریخ‌نگار نظامی عنوان می‌کند با این‌حال، دولت یهود اشتباه می‌کند که بر کیفیت سیستم‌های دفاعی خود تکیه کند. او اطمینان می‌دهد که هدف حمله ایران فقط ایجاد خسارات انسانی و مادی نبوده است. تهران از حمله خود تجربیات ارزشمندی به دست خواهد آورد؛ به آن اجازه می‌دهد تا کیفیت تسلیحات خود و دفاع دشمن را بسنجد. زورآزمایی استراتژیک و نظامی تازه شروع شده است.به نظر این تاریخ‌نگار، ایران دارای زرادخانه قابل‌توجهی از پهپادهای مدل‌های مختلف است که چندین مورد از آنها می‌توانند به‌عنوان مهمات دوربرد مورداستفاده قرار گیرند همانند «شاهد-۱۳۶» و «شاهد-۲۳۸» اما به نظر نمی‌رسد که ایران مدرن‌ترین سلاح‌های خود را در این حمله به کار گرفته باشد.
https://siasatrooz.ir/vdcewo8zzjh8wwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی