شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۴:۱۵
کد مطلب : 88619
بازگشت آرامش سياسي به بغداد

مالكي و العبادي توطئه‌ دشمنان عراق را خنثي‌ كردند

مالكي و العبادي توطئه‌ دشمنان عراق را خنثي‌ كردند

گروه‌هاي تروريستي، جريان‌هاي غرب‌گرا و برخي كشورهاي عربي و غربي در حالي به دنبال سوء‌استفاده از مسائل پيش آمده در روند انتخاب نخست‌وزير بودند كه رويكرد مالكي و العبادي به اتحاد اين فتنه را خنثي ساخت كه با استقبال مردم و مرجعيت ديني عراق قرار گرفت.
وحدت واژه‌اي است كه اين روزها عراق بيش از هر زمان ديگري به آن نياز دارد و گروه‌هاي مهم عراقي بويژه در قالب ائتلاف شيعيان براي تحقق آن تلاش‌هاي بسياري نموده‌اند. از يك‌سو داعش و از سوي ديگر آمريكا و انگليس برآنند تا با ايجاد شكاف سياسي و امنيتي سلطه بر عراق را اجرايي سازند لذا راهبرد مقابله با آن را وحدت سراسري عراق تشكيل مي‌دهد. مسئله انتخاب نخست‌وزير از جمله راهبردهاي دشمنان عراق براي بحران‌سازي بود. فتنه‌اي كه چند روز بيشتر دوام نياورد و با اعلام رسمي حمايت مالكي از نخست‌وزيري العبادي به پايان رسيد. نوری المالکی نخست‌وزیر کنونی عراق، در نطق تلویزیونی در حضور «حیدر العابدی» (مأمور تشکیل کابینه جدید) و دیگر اعضای حزب الدعوة الاسلامیة، رسما کناره‌گیری خود را از تصدی پست نخست‌وزیری برای یک دوره چهار ساله جدید اعلام کرد. نوری المالکی در این نطق تلویزیونی گفت: هیچ منصبی را نمی‌خواهم، و مقام و منصب من اعتمادی است که مردم به من دارند.
المالکی ادامه داد: همواره به ساز و کار قانونی پایبند بوده‌ام و از قانون اساسی دفاع کرده‌ام تا جایی که مرا به قدرت‌طلبی متهم کردند و حال به دلیل اینکه بار دیگر به دوره دیکتاتوری باز نگردیم، از تصدی مجدد پست‌ نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کنم.
پیش از این «هیثم الجبوری» عضو فراکسیون «دولت قانون» اعلام کرده بود که با وساطت برخی اعضای حزب «الدعوة الاسلامیة»، قرار شده است، نوری المالکی و «حیدر العبادی» به اختلافات خود درباره تشکیل دولت پایان دهند و نوری المالکی از نامزدی دوباره برای پست نخست‌وزیری به نفع حیدرالعابدی کناره‌گیری کند.
در همين چارچوب در ادامه نقش‌آفريني مرجعيت در برقراري ثبات و امنيت در عراق، نماینده مرجع شیعیان عراق، گروه‌های سیاسی این کشور را به همکاری با نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه به منظور تشکیل دولت قوی دعوت کرد.
در همين حال العبادي نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه عراق با اشاره به تصمیم دولت جدید برای اتخاذ راهبرد تازه مناسب با وضعیت کنونی، تاکید کرد که برنامه دولت جدید مبارزه با فساد مالی و اداری خواهد بود.
ايجاد ثبات و آرامش سياسي در حوزه امنيتي نيز براي عراق تاثيرگذار بوده است چنانكه منابع عراقی تاکید کردند که نیروی هوایی عراق یک کاوران نظامی وابسته به گروهک تکفیری داعش را در شرق تکریت بمباران کردند. کشته شدن ۳۲ غیر‌نظامی و زخمی شدن ۲۶ نفر دیگر توسط تکفیری‌های داعش در کرکوک، بغداد و جلولا و انهدام قدیمی‌ترین حسینیه منطقه جلولا توسط این گروهک تروریستی از جمله مهم‌ترین اخبار امنیتی مربوط به عراق است.
از سوي ديگر عالیه نصیف، نماینده پارلمان عراق ضمن انتقاد از اتحادیه اروپا به دلیل اتخاذ تصمیماتی درباره تجهیز اقلیم کردستان عراق و فروش سلاح به آن اعلام کرد چنین تصمیمی نقض صریح قانون اساسی این کشور است. سفارت آمریکا در عراق اعلام کرد واشنگتن ۱۵ میلیون قطعه سلاح به عراق تحویل داده است. دولت هلند اعلام کرد در صورت ادامه وضعیت کنونی در شمال عراق، حمایت از نیروهای کرد و ارتش عراق را مورد بررسی قرار می‌دهد. در اين ميان رئیس‌جمهور آمریکا طی نطقی عملیات نظامی این کشور در عراق را موفقیت‌آمیز خواند و گفت نظامیان این کشور به زودی عراق را ترک می‌کنند.

https://siasatrooz.ir/vdcb90bw.rhbw8piuur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی