يکشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۲۳:۴۴
کد مطلب : 88775
ظریف در ديدار با حيدرالعبادي:

روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید عراق زمینه همگرایی را فراهم کرد

روی کار آمدن نخست‌وزیر جدید عراق زمینه همگرایی را فراهم کرد

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در دیدار با حیدر عبادی نخست وزیر جدید دولت عراق ضمن اعلام حمایت کامل ایران از روی کار آمدن دولت و نخست وزیر جدید این کشور گفت: روی کار آمدن «حیدر عبادی» زمینه همگرایی نیروهای این کشور را فراهم کرد.
رییس دستگاه دیپلماسی که به منظور دیدار با مقامات و مسئولان بلندپایه کشور عراق به این کشور سفر کرده است، ديروز در نخستین روز سفر خود با نخست وزیر جدید این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وزير خارجه كشورمان از ديروز با سفر به بغداد با مقامات بلند‌پايه اين ديدار و به رايزني پرداخته است.
عراقي كه اين روزها از يك سو درگير برخي اختلافات داخلي و سياسي است و از سوي ديگر همچنان از سوي گروهك تروريستي داعش امنيتش تهديد مي‌شود
سفر رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان به عراق به عنوان مهمترين همسايه ايران هم از نظر مرزهاي جغرافيايي و هم اشتراكات فرهنگي و معنوي در حالي صورت گرفته است كه عراق مي‌تواند از حمايت‌هاي همه جانبه كشورمان براي توسعه و ارتقاي شرايط همچون اقتصادي،امنيتي،سياسي،فرهنگي بهره گيرد.
توسعه مناسبات اين دوكشور نيز در ارتقاي جايگاه منطقه‌اي و ثبات امنيت در منطقه نيز تاثيرگذار است.
ظریف در این دیدار گفت: برای ما رابطه با دولت همسایه مان عراق از اهمیت راهبردی برخوردار است.
وزیر امور خارجه تاکید کرد: روابط تهران - بغداد در دوران نوری مالکی گسترش پیدا کرد و امیدواریم این روابط در دولت جدید ارتقا پیدا کند.
ظریف تصریح کرد: اینکه انتخاب جنابعالی زمینه همگرایی نیروهای عراقی را فراهم کرد خوشحالیم. روابط دولت و ملت برادر عراق برای ما بسیار با اهمیت است.
وی تصریح کرد: نقش مرجعیت در این انتخاب دموکراتیک بسیار تعیین کننده بود و نشان دهنده هم پیمانی شیعه و سنی بود.
وی با اشاره به نقش کارساز و موثر ابراهیم جعفری اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا از شما پشتیبانی کند.
حیدرالبعادی در ادامه این نشست ضمن تشکر از ظریف به روابط استراتژیک و راهبردی با ایران اشاره و بر تلاش مشترک دو کشور علیه تروریسم تاکید کرد.
وی با اشاره به توسعه و تعمیق مناسبات با جمهوری اسلامی ایران افزود: تا روزی که نخست وزیر هستم روابط با جمهوری اسلامی ایران را توسعه می دهم.
العبادی گفت: تروریسم خطری است که متوجه همه کشورهای منطقه است و یک تهدید مشترک است که باید در قالب همکاری‌های منطقه ای حل شود.
وی ادامه داد: در زمینه تحکیم روابط دو جانبه آمادگی داریم تا همکاری خود را در زمینه انرژی، گاز و سایر زمینه‌های اقتصادی تقویت کنیم
ديدار با حيدرالعبادي در حالي بود كه رییس دستگاه دیپلماسی در بدو ورود به بغداد در جمع خبرنگاران گفت: مبارزه با تروریسم نیازمند مشارکت همه کشورها است.
رییس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: تروریسم خطر مشترک همه ملت‌های منطقه است و دعوای قومی و مذهبی نیست. ظریف یادآور شد: خوشبختانه با حضور مرجعیت عالی در صحنه و همبستگی مردم عراق حرکت خطرناک گروه‌های تروریستی کنترل شده است.
وی به اهداف سفر خود به کشور عراق اشاره کرد و گفت: ایران و عراق دارای روابط عمیق و گسترده ای هستند و حمایت از روند دموکراسی، تمامیت ارضی و وحدت ملی این کشور برای جمهوری اسلامی ایران اهمیت بسیاری دارد.
وزیر امور خارجه همچنین گفت: ایران همواره حامی دولت‌های قانونی در عراق بوده و خوشحالیم که در مرحله جدید روند دموکراتیک در این کشور با انتخاب رییس جمهوری، رییس مجلس و نخست وزیر به نتیجه رسیده است.
ظریف اظهار خشنودی کرد که نخست وزیر جدید مورد تایید همه گروه‌های عراقی قرار گرفته است و می تواند آینده سیاسی عراق را شکل دهد.
ديدار با نوري مالكي نخست وزير سابق جز ديگر برنامه‌هاي ظريف در سفر به عراق بود
وي در دیدار با نوری مالکی نخست وزیر سابق این کشور، از وی به دلیل مبارزه با تروریسم به ویژه در ماه‌های اخیر و نیز حفظ ثبات این کشور تقدیر کرد.
ظریف در این دیدار، نقش نوری مالکی را در مبارزه با تروریسم در ماه‌های اخیر و حفظ ثبات عراق «برجسته» خواند و از وی تقدیر کرد. رییس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: تروریسم یک تهدید برای همه ملت‌های منطقه است.
وی افزود: مبارزه با پدیده شوم تروریسم نیازمند همکاری همه کشورهای و همچنین کمک به دولت عراق جهت حل این معضل است.
نوری المالکی نیز در این دیدار با اشاره به حمایت‌های ایران از عراق در همه زمینه‌ها تاکید کرد دولت عراق برای تعمیق روابط دو کشور تلاش می‌کند.
در ادامه رايزني‌ها «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از دیدار با «حیدر العبادی» و «نوری المالکی» به پارلمان عراق رفت و با «سلیم جبوری» رئیس‌ پارلمان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.
ظریف در دیدار با سلیم الجبوری تأکید کرد: کسانی که منطقه را ناامن کرده‌اند دشمنان همه گروه‌ها و همه منطقه هستند.
از سويي ديگر و در ادامه رايزني‌ها محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پس از ديدار با همتاي عراقي خود با حضور در نشست خبري مشترك عنوان کرد: درایت رهبری سیاسی عراق تصمیم عاقلانه و شجاعانه رهبری سیاسی عراق به خصوص شخص نوری مالکی که مردم عراق و مردم منطقه مرهون خدمات ایشان به این کشور و منطقه هستند و مقاومت ایشان در برابر تروریسم باب جدیدی را برای همه مردم عراق و منطقه گشوده تا در کنار هم در برابر تروریسم ایستادگی کنند.
وزیر خارجه ایران خاطرنشان کرد: بسیار خرسندیم که روند سیاسی در عراق و دموکراسی عراق توانسته با درایت رهبران سیاسی عراق به یک نتیجه منطقی و معقول برسد و در این راستا به آقای حیدر العبادی تبریک می‌گوییم و برای ایشان در تشکیل دولت فراگیر که نشانگر همکاری مردم عراق برای مواجهه با کلیه مشکلات عراق باشد آرزوی موفقیت داریم و اطمینان می‌دهیم جمهوری اسلامی با همه امکانات در کنار مردم و دولت عراق همچون گذشته خواهد ایستاد.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایارن از تمامیت ارضی وحدت ملی و توسعه و امنیت عراق حمایت می‌کند و آن را برای خود اولویت در سیاست خارجی می داند. خوشحالیم روابط دوجانبه ما همواره در حال گسترش بوده و من و زیباری در یک سال گذشته توانسته‌ایم در حوزه‌های مختلف به خصوص کشتیرانی در اروندرود به توافقات خوبی برسیم و امیدواریم این توافقات را ادامه دهیم بخصوص همکاری در حوزه‌های مختلف.
ظریف در پاسخ به سوالی گفت‌: ما روابط اقتصادی با عراق را روابط بلندمدت و راهبردی و به عنوان قسمتی از روابط گسترده راهبردی با عراق به عنوان دو همسایه با تاریخ و سابقه مشترک تاریخی می‌بینیم به همین دلیل به صورت عملی نه در شعار بلکه در هجمه و خطر اخیر در کنار مردم عراق بودیم از جمله در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، دفاعی و اقتصادی.
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه ایران از دولت العبادی برای مقابله با مشکلات چه حمایتی می‌کند؟ گفت‌: ما از انتخاب مردم عراق حمایت می‌کنیم و تصمیم مردم عراق برای ما تصمیم محترمی است و در این تصمیم هیچگانه دخالت نکردیم و در آینده نیز دخالت نخواهیم کردم. همانقدر که از آقای مالکی حمایت کردیم از حیدر عبادی نیز حمایت می‌کنیم و از هر انتخاب دیگر مردم عراق.
ظریف در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره حضور نیروهای نظامی ایران در عراق با بیان اینکه اطلاعات شما در این زمینه درست نیست، یادآور شد: ممکن است افراد ایرانی از شهروندان ما در عملیات تروریستی در عراق شهید شده باشند. ما به هیچ وجه سرباز ایرانی در خاک عراق نداریم؛ چون دولت عراق و دولت کردستان عراق چنین نیازی به حضور ما ندارند. ما همه گونه حمایت از عراق می‌کنیم برای مقابله با ارهاب، ولی در حوزه‌ای که نیاز به حضور نظامی ما ندارند نیازی نمی‌بینیم که وارد شویم.
«هوشیار زیباری» وزیر امور خارجه عراق دراين نشست خبری از همکاری ایران و عراق برای مقابله با گروهک تروریستی داعش خبر داد.
وي همچنین از ایران برای همکاری‌ در مبارزه با تروریسم در مناطق مختلف عراق قدردانی کرد و گفت که اکنون یک واقعیت جدید در منطقه به وجود آمده و جامعه بین‌الملل خطر داعش را احساس کرده است.
زیباری در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه عراق در شرایط کنونی چه حمایتی از شرکت‌های ایرانی به عمل می‌‌‌آورد؟ گفت‌: ما از حضور شرکت‌های فعال ایرانی و همه شرکت‌های دیگر استقبال می‌کنیم.ما مسئول امنیت و حفظ منافع این شرکت‌ها از جمله شرکت‌های ایرانی هستیم به ویژه که در زمینه‌های مختلف سیاسی اقتصادی و انرژی در حال همکاری هستیم.
وزیر امور خارجه عراق ادامه داد که انتخاب دولت جدید یک تصمیم داخلی در عراق بوده و نه آمریکا، نه ایران و نه هیچ کشور دیگری دخالتی در این زمینه نداشته است.
سفر محمد جواد ظريف به بغداد و ديدار وي با مقامات عبلند پايه عراقي در حالي صورت گرفته است كه پيش از اين سفر روزنامه الحیات چاپ لندن در مطلبی به نقل از منابع ایرانی نوشت وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر خود به بغداد حامل پیامی از سوی حسن روحانی برای حیدر العبادی است.
منابع ایرانی در مصاحبه با روزنامه الحیات چاپ لندن اظهار داشتند: "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در جریان سفر خود به بغداد حامل پیامی از "حسن روحانی" برای "حیدر العبادی" نخست وزیر عراق با مضمون آمادگی تهران برای کمک به دولت جدید عراق در راستای موفقیت این دولت در ماموریتش است.
"محمدجواد ظریف" به منظور دیدارهای دوجانبه با مقامات عراقی و تبریک تشکیل دولت جدید این کشور، ساعتی پیش وارد بغداد شد.

https://siasatrooz.ir/vdcenf8v.jh8vfi9bbj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی