سه شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
کد مطلب : 91464
‌ترديد در ایمنی مجتمع ٧٠هزار متری فردوسي

جان مردم در خطر است

جان مردم در خطر است

افتتاح اولین مرکز تجارت جهانی فردوسی تهران که پیش‌بینی شده بود به عنوان اولین مجتمع مدرن تجاری بین‌المللی با معماری فاخر آغاز به کار کند، به‌دلیل عدم ‌ایمنی این مجتمع ٧٠هزارمتری، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
گزارش ها حاکی از عدم ایمنی ساخت پروژه است و بررسی‌های متعدد و بازدید میدانی نشان مي دهد سازه‌ای که درحال‌حاضر ساخته شده است با نقشه‌ای که به شهرداری ارایه شده و برای آن پیش پروانه گرفته شده یکی نیست چراكه آن نقشه مربوط به سازه مسکونی است و نه بنايي با زیربنای ٧٠هزارمترمربعی.

اشتباه تایپی ممكن نيست
در همين خصوص سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تاسف از این که ساختمان های بسیاری در تهران بدون داشتن نقشه سازه بنا می شوند، گفت: ارائه هر نقشه سازه برای مجتمع تجارت جهانی فردوسی، نقشه ای است که به تازگی تهیه شده است زیرا این ساختمان از همان ابتدا فاقد این نقشه بوده است.
ابوالفضل قناعتی با تاکید بر این که مجتمع تجارت جهانی فردوسی از ابتدا نقشه سازه نداشته است، اظهار کرد: در صورتی که نقشه سازه ای نیز از سوی مالک در حال حاضر ارائه شود، نقشه سازه اصلاح شده نیست بلکه نقشه سازه ای است که به تازگی تهیه و ارائه شده است.
وی با تاکید بر این که این بنا استحکام لازم را برای انجام فعالیت تجاری ندارد، اذعان کرد: امکان ندارد در مدارک پروژه ای به این مهمی اشتباه تایپی صورت گرفته باشد.
قناعتی افزود: این در حالی است که سعید غفرانی، رئیس سازمان نظام مهندسی ادعا می کند مهندس مشاور می گوید به کار بردن واژه مسکونی در مدارک این پروژه اشتباه تایپی است، زیرا بارگذاری صورت گرفته در این ساختمان برابر با ۵۰۰ کیلوگرم برای هر متر مربع است که با بارگذاری ساختمان مسکونی تطابقی ندارد.
سخنگوی کمیسیون عمران شورای شهر تهران تاکید کرد: بررسی های کمیسیون معماری و شهرسازی بیانگر این است که نقشه سازه برای این ساختمان ارائه نشده است این در حالی است که ساختمان های بسیاری در شهر در حال حاضر وجود دارند که بدون نقشه سازه ساخته می شوند.
وی با بیان این که دور باطلی در ساخت و سازهای شهری به وجود آمده است، اذعان کرد: در برخی مناطق ساخت و سازهایی در حال انجام است که مباشر یا نماینده شهرسازی یا ناظر منطقه باید شرایط آنها را براساس نقشه و دستور کارهای تعیین شده در شهرداری بررسی و کنترل کنند.

مگر مي شود بناي ۷۰ هزارمتري بدون نقشه سازه باشد؟
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تعجب از مقاومت مالک مجتمع تجارت جهانی فردوسی در ارائه نکردن نقشه سازه این پروژه گفت: نقشه موجود در پرونده این پروژه نقشه سازه فعلی نیست این در حالی است که امکان ندارد ساختمانی که ۷۰ هزار متر مربع بنا دارد، نقشه سازه نداشته باشد.
محمد مهدی تندگویان در گفت‌وگو با میزان، ضمن اشاره به عکس های منتشر شده در خصوص مجتمع تجارت جهانی فردوسی اذعان کرد: این عکس ها بیانگر این بود که سازه دچار ایراداتی در بخش های مختلف است.
وی با تاکید بر این که این عکس ها ملاک عمل شورای شهر تهران نیست، اذعان کرد: امکان جعل عکس وجود دارد. از سوی دیگر ممکن است مالک نیز این ادعا را داشته باشد که جعل عکس صورت گرفته است، لذا کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر کارشناسی های خاص را در این خصوص دارد. اصل موضوع بر این محور است زمانی که یک ساختمان نقشه ندارد و نقشه ای نیز از سوی مالک ارائه نمی شود، نمی توان سلامت آن را تایید کرد.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که مالک تاکنون نقشه سازه را ارائه نداده است، گفت: امکان ندارد ساختمانی که ۷۰ هزار متر مربع بنا دارد، نقشه سازه نداشته باشد.
تندگویان با تاکید بر این که به طور حتم موضوعی در میان است که مالک نقشه را ارائه نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: شنیده ایم که از خریداران تعهد گرفته شده است که حق ندارند، گاوصندوق‌های بیش از ۲۵۰ کیلوگرم را به ساختمان وارد کنند. اما به صورت مکتوب تاییدیه‌ای در این خصوص دریافت نکرده ایم که بخواهیم بر آن صحه بگذاریم.
وی با بیان این که تنها مدارک مکتوبی که در این خصوص وجود دارد، برای اثبات ضعف سازه کفایت می کند، عنوان کرد: مدت زمان هفت ماه است که شورای شهر، سازمان مدیریت بحران، نظام مهندسی و شهرداری منطقه نامه نگاری هایی را با مالک انجام داده است این در حالی است که تا کنون به هیچ یک از سازمان ها و مراجع مذکور نقشه ارائه نشده است.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با ابراز تعجب در خصوص این که چرا مالک مقاومت می کند، خاطرنشان کرد: با ارائه نقشه سازمان فنی و مهندسی به بررسی آن می پردازد. در صورت تایید سازمان، مجموعه شورای شهر و شهرداری نیز مشکلی با ادامه کار پروژه ندارد.

تخلف اوليه پیش از آغاز به کار
تندگویان با تاکید بر این که ظاهر پروژه بیانگر وجود ایرادات سازه ای است، خاطرنشان کرد: سازمان نظام مهندسی نیز نامه ای برای رفع نقص به مالک نوشته است. نگارش این نامه ادله ای است در خصوص این که پروژه با ایراد مواجه است.به همین دلیل ما نمی توانیم اجازه بهره برداری از پروژه ای را که جان مردم را به خطر می اندازد بدهیم.
تندگویان با بیان این که در دوره گذشته شهردار و معاون شهردار منطقه نیز به علت تخلف در ارائه پروانه به این ملک از سوی شهردار برکنار شده بودند، تصریح کرد: این به این معنی است که به تشخیص شهرداری تخلف اولیه ای نیز در ساخت این پروژه رخ داده بود که البته مربوط به پیش از آغاز به کار ساخت است.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این که پرداخت عوارض دلیلی بر انجام ندادن تخلف های سازه ای و ساختمانی نیست، گفت: پرونده این پروژه در کمیسیون ماده ۱۰۰ نیز مفتوح است.این در حالی است که اگر مالک در این مدت نقشه ایمنی را ارائه کرده بود و در صورت وجود نقص، آن را برطرف کرده بود، شاید تا کنون تمام امور به سامان رسیده بوده و موضوع رسانه ای نیز نمی شد.
وی افزود: تا رسیدگی به تخلف های انجام شده، بررسی موارد مورد نظر ماده ۱۰۰ و نیز پرداخت جریمه این پروژه متوقف است.
تندگویان به جلسه برگزار شده با حضور مالک اشاره و اذعان کرد: در این جلسه تمام ذی نفعان حضور داشتند و تاکید کردیم در صورت تمکین مالک، نظام فنی مهندسی سازه را بررسی می کند و طبق نظرها و تایید نظام اصلاحات انجام تا اجازه بهره برداری صادر شود.
نایب رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که مالک ادعا می کند به دلیل این که نقشه ای را ارائه داده‌ام و نظام مهندسی آن را تایید کرده است، عذری را بر گردن ندارم، تصریح کرد: اما این شخص از ارائه مدرک ادعای خود نیز طفره می رود.این در حالی است که نقشه موجود در پرونده این پروژه نقشه سازه فعلی نیست. این در حالی است که مالک با امضای خود صحت این موضوع را تایید کرده است.
تندگویان در پایان تاکید کرد: مالک تعهد داده است که ظرف مدت زمان ۱۰ روز نقشه سازه فعلی را ارائه دهد اما از آن ۱۰ روز اکنون چهار ماه گذشته است.

https://siasatrooz.ir/vdcdoo0n.yt0f96a22y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی