دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹
کد مطلب : 123546

توافق نزدیک است؟

آنچه که از برآیند مذاکرات احیای برجام دیده می شود، مثبت است اما این شرایط آیا به توافق نهایی می رسد؟...
آنچه که از برآیند مذاکرات احیای برجام دیده می شود، مثبت است اما این شرایط آیا به توافق نهایی می رسد؟ روشن است که ایران در پی احقاق حقوق خود است و برای رسیدن به آن تلاش می کند و در دولت جدید نیز سیاست مذاکره برای دستیابی به توافقی که بتواند حقوق ایران را محقق کند ادامه پیدا کرد. اما نوع مذاکرات کنونی با مذاکرات گذشته تفاوت دارد، تفاوت آن نوع مواضعی است که در جریان مذاکرات کنونی دیده می شود که در دوره قبل وجود نداشت.
تیم مذاکره کننده هسته‌ای با حضور علی باقری که سابقه مذاکره در دوره پیش از دولت تدبیر و امید را دارد، با رویکرد متفاوت وارد میدان مذاکرات شد. امتیاز ندادن و قاطعیت در احقاق حقوق ایران و پا فشاری بر روی اصول و مطالبات رهبری از ویژگی های تیم مذاکره کننده است که تاکنون بر روی آنهای ایستادگی و پافشاری کرده است.
سخنگوی وزارت خارجه نیز روز گذشته گفت: زمینه برای توافق هسته‌ای حتماً وجود دارد مشروط به آن که خطوط قرمز جمهوری اسلامی رعایت و منافع اساسی کشورمان از برجام تضمین شود در برخی زمینه‌ها که مطالبه ما بود پیشرفت‌های نسبی حاصل، اما بخشی از انتظارات ما تامین شد.اخبار مثبتی از فضای مذاکرات احیای برجام به گوش می رسد تا جایی که اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات خبر از احتمال لغو تحریم ها در هفته آینده می دهد. روشن است که تفاوتهایی میان احیای برجام با خود برجام وجود دارد.ضعف های برجام بر کسی پوشیده نیست، مهمترین ضعف برجام، نبود تضمین اجرایی و بازدارندگی خروج از توافق بود.
هر چند در جریان مذاکرات احیای برجام هنوز محتوایی از مذاکرات و آنچه که احتمالاً به توافق می انجامد برای افکار عمومی بیان نشده اما پس از گذار از این مرحله اعضای تیم مذاکره کننده هسته‌ای باید درباره آن سخن گفته و مردم را در جریان چند و چون محتوای آن حتی اگر به توافق هم نرسند قرار دهند.
آنچه که به دست خواهد آمد باید منافع مردم و کشور را تأمین کند و اجازه ندهد تا بار دیگر برجام تبدیل به ابزار فشار به ایران شود. قدر مسلم باید تکلیف مذاکرات احیای برجام روشن شود، اگر به سوی توافق نهایی پیش برود و قطعی شود اتفاق مثبتی است که می تواند سبب تأثیرات مثبتی بر روی فضای اقتصادی کشور شود اما اگر هم به نتیجه نرسد این مسئله نیز تکلیف همگان را روشن می کند چرا که از شرایط مذاکرات فرسایشی بیرون می آید که حتی رهبر معظم انقلاب نیز درباره آن هشدار داده اند. از سوی دیگر فضای شرطی بودن وضعیت اقتصادی کشور نیز پایان می یابد. با هر بار بالا و پایین شدن مذاکرات، حال بازار ارز و بورس به نوسان می افتد که اگر منطقی به این وضعیت نگاه کنیم چه بسا ارتباطی هم نداشته باشد اما شرایط شرطی این موضوع باعث شده تا مثبت شدن مذاکرات بر اقتصاد کشور تأثیر مثبت بگذارد و منفی شدن مذاکرات اثر منفی داشته باشد.
در هر صورت روشن شدن تکلیف وضعیت مذاکرات برای احیای برجام می تواند شرایط را مناسب کند و از این وضعیت موجود برهاند چرا که ادامه این روند اجازه نمی دهد تا بازار اقتصاد کشور خود را از قید این شرطی بودن آزاد کند.
اقتصاد کشور نیازمند ثبات است، ثباتی که تحت تأثیر بالا و پایین شدن مذاکرات قرار نگیرد و اجازه ندهد تا برجام بر روی ثبات و آرامش بازار اقتصاد کشور شود. اگر احیای برجام اتفاق بیفتد، نکته مثبتی است اما اگر هم به نتیجه نرسد، در هر دو صورت تکلیف آن روشن می شود و تولید کنندگان، وارد کنندگان و در کل اقتصاد کشور به یک شرایط عادی و ثبات می رسد که بازار هم خواهان آن است.

نویسنده: محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdci5pazqt1arw2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی