چهارشنبه ۲۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۰:۱۰
کد مطلب : 126383

مسئله بحرین و جزایر سه‌گانه ایران

کشورهای عربی منطقه خلیج فارس هر اندازه که خود را مشتاق بهبود و گسترش روابط با ایران اسلامی نشان دهند،‌ باز هم در جایی رفتاری از خود بروز می‌دهند که باعث اختلال در روند بهبود و گسترش روابط می‌شود.
با وجودی که سیاست خارجی ایران بر مبنای منطقه گرایی و از سر گیری روابط با برخی کشورهایی است که به دلایل خاصی روابط خود را با ایران قطع کرده یا کاهش داده‌اند، استوار است، اما آنچه که از سوی طرف مقابل دیده می‌شود، سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن را نشان می‌دهد.
کشورهای عربی منطقه که هیچ تاریخ و قدمتی هم ندارند و تا پیش از این، بادیه نشین بودند و دولت و حکومتی در انها وجود نداشت، اکنون با ساخت و سازهای چشمنواز و فریبنده خود را پیشرفته نشان می‌دهند در حالی که همین کشورها محتاج مواد غذایی وادراتی هستند و بخشی از آنها از ایران تأمین می‌شود.
با این وجود و با توجه به آن که کشورهای عربی منطقه خلیج فارس رزومه خوبی در میان مردم ایران ندارند به ویژه در زمان جنگ عراق علیه ایران کمک‌های مالی و انسانی آنها از یاد نمی‌رود، با این وجود اما ایران همواره در صدد رفع اختلافات و پایان دادن به آن بوده است تا بتوان امنیت منطقه را به صورت داخلی و با همراهی کشورهای منطقه تأمین کرد.
خلیج فارس یک منطقه مهم جغرافیایی در جهان است، منطقه که تاکنون شاهراه انرژی جهان بوده و منابع غنی نفت و گاز آن بی‌نهایت است.
تنگه هرمز نیز یک نقطه مهم و حساس از این منطقه است که آن نیز در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد در واقع مالکیت آن برای ایران است. در این میان جزایری در خلیج فارس وجود دارد که بر اساس اسناد و مدارک تاریخی متعلق به ایران بوده و هیچ تردیدی در آن نیست.
در برخی مقاطع تاریخی به دلیل ضعف حکومت مرزی و مداخله کشورهای خارجی همچون انگلیس و آمریکا در منطقه، بخش‌هایی از خاک وطن از ایران جدا شده است.
اما این که اکنون برخی کشورهای عربی منطقه ادعای مالکیت برخی جزایر ایرانی را دارند و سعی می‌کنند با دعوت از مقامات برخی کشورها همچون چین و روسیه به اجلاس خود به خواسته‌های نامشروع خود مشروعیت ببخشند، نمی‌تواند از نظر حقوقی و بین‌المللی جایگاهی داشته باشد.
شورای همکاری خلیج فارس در نشست تازه خود بار دیگر بر روی جزایز سه گانه ایران تنب بزرگ تنب کوچک و بو موسی دست گذاشت و بیانیه مشترکی را با حضور لاوروف وزیر خارجه روسیه صادر کرد و در آن خواهان گفت‌وگو درباره جزایر ایرانی شد. این که چرا لاوروف وزیر خارجه روسیه در چنین اجلاسی با کشورهای مدعی عربی همسو می‌شود و با آنها بر سر جزایر سه گانه ایران همراهی می‌کند، وزارت خارجه باید آن را پیگیری و اعتراض خود را رسما اعلام کند. دلیل ندارد که به واسطه روابط عمیق ایران و روسیه و اشتراکاتی که دو کشور دارند، ایران نسبت به اقدام مسکو در زمینه تمامیت ارض خود به این کشور معترض نشود. قدر مسلم، جزایر سه گانه متعلق به ایران است و تردیدی در آن نیست، امارات عربی انتظار آن را نداشته باشد که ایران بر سر خاک خود کوتاه بیاید، دوران پهلوی و قاجار به پایان رسیده که آنها با هر تلنگری قطعه‌ای از خاک ایران را به باد می‌دادند.
ایران می‌تواند ادعای مالکیت بحرین را مطرح کند، جایی که جزو خاک ایران بود و بخشی از استان بوشهر که با نیرنگ انگلیس با یک رفراندوم صوری که هیچگاه برگزار هم نشد، بحرین با بی عرضگی پهلوی از ایران جدا شد. بحرین قرن‌ها متعلق به ایران بوده است،‌ و می‌تواند این ادعا را مطرح کند اما با این وجود،‌تاکنون سعی کرده مدارا کند نه از سر ترس بلکه از سر درایت و شعور سیاسی،‌چرا که منطقه نیازمند آرامش است.
رژیم‌های عربی منطقه با برقراری ارتباط با رژیم صهیونیستی مرتکب اشتباه بزرگی شدند و در واقع به دشمن درجه یک جهان اسلام و مسلمانان مشروعیت بخشیدند در حالی با ایران اسلامی دشمنی می‌کنند و سعی دارند تا افکار عمومی خود را هم به این مسئله ترغیب کنند.
امارات و اعضای شورای همکاری خلیج فارس این پنبه را از گوش خود در آورند و بدانند ایران بر سر خاک خود با کسی شوخی ندارد و کوتاه نخواهد آمد. مالکیت سرزمین مذاکره بردار نیست.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcaain6e49nue1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی