يکشنبه ۲۵ تير ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۸
کد مطلب : 126431

یک طرح و چند نکته

قطعاً برای انجام هر کاری پیش‌نیازهایی وجود دارد، پیش بینی‌هایی باید انجام شود و برای آن اندیشه شود تا به بهترین وجه ممکن اجرا شود تا به نتیجه مطلوب برسد.
اگر کاری بدون فکر و اینده نگری اجرا شود تبعات منفی زیادی خواهد داشت که جبران آن شاید چه بسا ناشدنی باشد. حتی اگر برای جلوگیری از کاری باشد که فساد زا و هنجار شکن باشد باید برای اجرای خوب آن همه جوانب در نظر گرفته شود.
مسئله حجاب و عفاف سال‌ها است که در ایران مطرح است و در مقاطعی هم تنش زا و چالیش بر انگیز بوده است. اکنون پس از ماجرایی که سال گذشته در شهریور ماه اتفاق افتاد و بیش از 6 ماه کشور در شرایط آشوب و اغتشاش فرو رفت،‌ نیروی فراجا اعلام کرده است که گشت خودرویی و پیاده در سراسر کشور در شهرها مستقر است تا  مانع هنجار شکنی برخی افراد شود. در واقع به نوعی ساز و کار پلیس امنیت اخلاقی یا همان گشت ارشاد فعال شده است.
فضای فرهنگی و اجتماعی کوچه‌ها و خیابان‌های کشور اکنون نابسامان است، بسیاری هستند که قانون عرف،‌حیا و عفاف را کنار گذاشته و با نوع پوشش و رفتار خود، ناهنجاری‌های اجتماعی،‌فرهنگی و اخلاقی ایجاد می‌کنند،‌جلوه شهرها به ویژه پایتخت به گونه‌ای شده که شاید تاکنون در طول این سال‌ها چنین صحنه‌هایی به ندرت دیده می‌شد اما اکنون چنین صحنه‌هایی بیشتر شده است.
چرایی چنین اتفاقی نیاز به آسیب شناسی و تجزیه و تحلیل دارد و در مجال این نوشتار کوتاه نمی‌گنجد اما آنچه که در سطح جامعه به ویژه قشری از جوانان دیده می‌شود، تأثیری است که از تبلیغات گسترده رسانه‌های بیگانه بر روی ذهن جمعی از مردم کشور گذاشته و تحریکات آنها باعث چنین فضایی شده است.
البته در این میان کم کاری و ضعف داخل به ویژه در فضای آموزشی و فرهنگی کشور را نباید نادیده گرفت و چه بسا سهم این بخش در بروز چنین وضعیتی بیشتر از عوامل خارجی باشد. مسائل اقتصادی و فشارهای اقتصادی که در جامعه وجود دارد هم دخیل است.
با این وجود و با توجه به همه شرایط و جوانب،‌اجرای قانون حجاب و عفاف باید علم و آگاهی عمیق همراه باشد.
همه‌گان وضعیت را مشاهده می‌کنند و چیز پنهانی هم وجود ندارد،‌ در سطح جامعه و به ویژه کلانشهرها نمونه‌های زیادی از بد حجابی دیده می‌شود که از حد گذشته است اما نکته‌ای که باید به آن توجه ویژه داشت این است که اتفاقی نیفتد که بار دیگر همانند شهریور 1401 شاهد آن باشیم.
پلیس برای انجام وظیفه خود در این زمینه که بسیار حساس و مهم است باید نیروهایی را به کار گیرد که آموزش‌های لازم را در زمینه چگونگی برخورد با هنجار شکنان دیده باشند و از بروز تنش در جامعه بکاهند.
در آستانه ماه محرم قرار داریم،‌ ایران اسلامی، پایدار و ماندگار به یاد حسین بن علی (ع) است،‌ نگه داشتن حرمت اباعبدالله الحسین برای ایرانیان قرن‌ها است که برکت داشته است، ‌نکند خدای ناکرده در چنین ماه عزیزی اتفاقی بیفتد و حرمت‌ها شکسته شود!
و نکته مهم دیگر این که، ‌پیش از اجرای طرح جلوگیری از هنجار شکنی‌های اجتماعی، اطلاع رسانی می‌شد به این مفهوم که فرماندهان فراجا و سخنگوی آن در رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی حاضر می‌شدند و به اطلاع عموم می‌رساندند که قرار است از روز شنبه 24 تیر ماه 1402 طرح مقابله با هنجار شکنی و بی حجابی اجرا شود و در همان مرحله از آنهایی که قانون را زیر پا می‌گذارند درخواست می‌شد که شئونات جامعه را رعایت کنند در غیر این صورت در زمان اجرا با آنها بر اساس قانون برخورد خواهد شد.
قاعدتاً در این طرح که اجرای آن آغاز شده نیازمند پیوست رسانه‌ای بود که وجود ندارد و می‌توان ضعف بزرگ آن را همین مسئله دانست.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcexp8zzjh8wei.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی