يکشنبه ۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۸
کد مطلب : 128101

برگزاری یک انتخابات پرشور با اجرای توصیه‌های رهبری

کمتر از سه ماه به برگزاری انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی باقی است،‌ انتخاباتی که از هر دوره دیگری حساس‌تر و مهمتر است.
شاید برخی بگویند این سخن تکراری برای آن است تا مردم نسبت به آن حساس شوند و پای صندوق‌های رأی بیایند اما هر دوره از انتخابات در ایران مهم و حساس بوده است و دوره‌های بعدی هم خواهد بود. چرایی این مسئله هم روشن است، ‌کافی است نگاهی به دشمنی‌ها، خرابکاری‌ها و فتنه‌هایی بیندازیم که علیه ایران اسلامی پیاده شده و باعث گشته تا اوضاع و شرایط کشور نابسامان شود. بخشی از وضعیت موجود که در مقطع اقتصادی و بخشی دیگر اجتماعی و فرهنگی است، دو عامل دارد، داخلی و خارجی.
عامل خارجی سعی دارد تا اهمیت انتخابات را در افکار عمومی بد جلوه دهد و آن را بی‌اهمیت بنگارد تا مردم از حضور در پای صندوق‌های رأی ناامید شوند و مشارکت پایین بیاید. اما عواملی در داخل هم وجود دارد که خواسته یا ناخواسته با رفتار و اعمال خود همان راهی را می‌روند که دشمن می‌خواهد.
روشن است که برای برگزاری یک انتخابات پرشور، مردم باید دلگرم باشند،‌موضوعی که رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مردم استان‌های کرمان و خوزستان به آن اشاره کردند و گفتند؛‌ «دلسرد کردن مردم از انتخابات به ضرر کشور است. راه‌حل مشکلات کشور انتخابات است.»
برخی با قهر با صندوق رأی و ترویج آن،‌برخی با تحریم انتخابات و برخی دیگر با یأس آفرینی سعی دارند تا مردم را نسبت به انتخابات و تأثیر آن بر روی تحولات آینده کشور ناامید کنند در حالی که این انتخابات است که می‌تواند تحول آفرین در مسیر مثبت باشد.
مشارکت پر شور و باشکوه همراه با انتخاب آگاهانه است که می‌تواند اتفاقات خوب را رقم بزند و اگر می‌بینیم در برخی مقاطع مشکلاتی در کشور به وجود آمد، یکی از دلایل آن انتخاب اشتباه بوده است هر چند آنهایی که برگزیده شدند از فیلتر نهادهای نظارتی همچون شورای نگهبان گذشته بودند اما از میان آن تعداد تأیید صلاحیت شده، بودند افرادی که با انتخاب آنها مدیریت‌ها و مسئولیت‌ها بهتر رقم می‌خورد.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در همان دیدار مردمی، چهار عامل «مشارکت قوی‌ و پرشور، رقابت واقعی جناح‌ها و دیدگاه‌های مختلف، سلامت حقیقی و امنیت کامل» را از خصوصیات برگزاری یک انتخابات به بهترین شکل برشمردند.
هر یک از این مؤلفه‌ها نباشد یا ضعیف باشد، باعث افت کیفیت انتخابات خواهد شد. هر یک از آنها از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است که متولیان برگزاری انتخابات که شورای نگهبان و وزارت کشور است، باید بر اساس توصیه و تأکید رهبر معظم انقلاب عمل کند.
چندی پیش خبری منتشر شد که حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیداری که اعضای شورای نگهبان با ایشان داشتند نسبت به برخی احراز نشدن صلاحیت‌ها انتقاد کرده بودند و از یکی از نمایندگان کنونی مجلس که صلاحیتش تأیید نشده سخن گفتند. این خبر تاکنون از سوی دفتر رهبری تکذیب نشده است.
قطعاً وجود و حضور برخی از افراد از جریان‌ها و جناح‌‌های سیاسی گوناگون در انتخابات می‌تواند به رقابتی‌تر شدن آن کمک کند. نباید به گونه‌ای رفتار کرد که باعث شود تا سلایق گوناگون حضور نداشته باشند و یا از رونق انتخابات و رقابتی بودن آن بکاهد.
انتخابات برای هر کشوری که دموکراتیک است، اهمیت دارد، در ایران نیز به دلیل استقرار مردم سالاری دینی هر انتخاباتی مهم است و مردم نقش مهمی در آن دارند. با اجرای منویات و توصیه‌های رهبری می‌توان یک انتخابات پرشور را رقم زد.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcawan6649nu61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی