چهارشنبه ۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۹
کد مطلب : 128139

حلقه‌هایی که زنجیر نخواهند شد

جهان در آستانه سال نو میلادی در حالی معطوف به دو تحول یعنی مقاومت فلسطینی‌ها و جنایت صهیونیست‌ها در غزه و کم و بیش جنگ اوکراین است که طی روزهای اخیر مجموعه تحرکاتی از سوی آمریکایی و برخی اروپایی‌ها همچون انگلییس علیه ایران صورت گرفته است.
در جدیدترین اقدام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش محرمانه‌ای برای کشورهای عضو شورای حکام که به رویت خبرگزاری رویترز رسیده است، ادعا کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد در قالب هگزافلوراید را به حدود ۹ کیلوگرم در ماه، از پایان نوامبر افزایش داده است. همزمان یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که آمریکا در پی گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره افزایش اورانیوم غنی‌شده ایران، بسیار نگران شده است. این ابراز نگرانی در حالی صورت می‌گیرد که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به نگرانی آمریکا از افزایش تولید اورانیوم با غلظت بالا در ایران اذعان کرد که ما همان غنای ۶۰ درصد را تولید می‌کردیم، نه کاری را تغییر دادیم و نه ظرفیت جدیدی ایجاد کردیم. قابل توجه آنکه اخیرا انگلیسی‌ها با ادعای جنگ غزه، اقدام به تحریم‌هایی علیه ایران کرده است و آمریکا نیز رویه‌ای مشابه داشته است. حلقه دیگر این زنجیر نیز ادعای نقش پهپادهای ایرانی در تحولات اخیر دریای سرخ است بگونه‌ای که لندن و واشنگتن مدعی شده‌اند که پهپادهای ایرانی توسط یمنی‌ها علیه کشتی‌ها در دریای سرخ اقدام می‌کنند.
 نکته دیگر آنکه مقامات ارشد امریکایی و البته سفیر انگلیس در تهران در شب یلدا بار دیگر سناریوی برهم زدن آرامش روانی جامعه ایرانی را با ادعای جشن یلدا برگزار کردن در پیش گرفتند. یکی از نکات قابل توجه در تحرکات این روزهای غربی‌ها علیه ایران در تروریسم دولتی صهیونیست‌ها در به شهادت رساندن سردار سیدرضی موسوی از مستشاران باسابقه سپاه است که روز دوشنبه در حمله رژیم صهیونیستی به منطقه زینبیه در حومه دمشق به شهادت رسید. او از مستشاران قدیمی نیروی قدس سپاه در سوریه و یار و همراه حاج قاسم سلیمانی بود که در حوزه پشتیبانی از محور مقاومت در سوریه فعالیت داشت. سازمان ملل، شورای امنیت، قدرت‌های بزرگ، شورای حقوق بشر، اتحادیه اروپا و نهادهای زیر مجموعه آن و... به عنوان مدعیان حمایت از امنیت بین‌الملل موظف به موضع گیری در قبال این ترور هستند. آنها در کنار محکوم سازی این جنایت باید بر اساس قوانین بین‌المللی برای مجازات و بازخواست رژیم صهیونیستی به عنوان تهدید کننده امنیت بین‌الملل اقدام نمایند.
 سکوت این کشورها و سازمان‌ها و نهادها در برابر تروریسم صهیونیستی، در کنار آنکه رسوایی دیگری در کارنامه آنها ثبت خواهد کرد، زمینه ساز بدعتی خطرناک می‌شود که تهدیدهای جدیدی را علیه امنیت جهانی رقم خواهد زد. کشورهای غربی که راه سکوت در برابر این ترور را در پیش گرفته‌اند نمی‌توانند خود را از مشارکت در این جنایت مبرا سازند و باید به دلیل رفتارهای حمایتی خود از این رژیم در کشتار غزه که زمینه ساز چنین گستاخی شده است پاسخگو باشند. در همین حال رسانه‌های غربی از جمله فارسی زبانان معاند که در این مدت به تطهیر رژیم صهیونیستی در کشتار غزه پرداخته‌اند و اکنون نیز در باب ترور سردار رضی با سانسور واژه ترور به دنبال حمایت از جنایت این رژیم هستند نیز باید پاسخگوی افکار عمومی جهان باشند که چگونه ادعای ازادی بیان و مستقل بودن می‌کنند حال آنکه در عمل در کنار رژیمی قرار گرفته اند که جز ترور و جنایت هیچ کارکردی در کارنامه‌اش وجود ندارد. مجموع این حلقه‌ها در نهایت به دنبال ایجاد زنجیری است که در قالب سیاست فشار و مذاکره قابل طرح است. سیاستی که بر اساس آن از یک سو مولفه‌های اعمال فشار و تنگ‌تر کردن حلقه محاصره اجرا می‌شود و از سوی دیگر مطالبات و خواسته‌ها به صورت مستقیم و یا از طریق واسطه‌ها مطرح می‌گردد. این روزها غرب به شدت در جنگ غزه، حملات به پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق  و نیز اقدامات دلیرانه یمن در دریای سرخ گرفتار آمده است در حالی که به اذعان خودشان راه گریز بهره‌گیری از ظرفیت‌های ایران جهت کم ترکردن اقدامات مقاومت است. این حلقه‌ سازی‌ها در حالی شکل گرفته است که ایستادگی ایران در برابر فشارها و نیز تاکید آن مبنی بر مستقل بودن گروه‌های مقاومت و استمرار حمایت از فلسطین، از زنجیر شده این حلقه‌ها جلوگیری کرده و می‌روند تا ناکامی دیگری را در کارنامه غرب در قبال ایران و مقاومت ثبت نماید.
 
قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcbfwb89rhb58p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی