يکشنبه ۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۱
کد مطلب : 128191

کاهش مشارکت مساوی با مجلس ضعیف

یک استاد دانشگاه گفته است: این نظام امنیتش تابع مستقیمی از میزان مشارکت مردم است و اگر این مشارکت را از دست بدهیم همه چیزمان را از دست داده‌ایم این قضیه را شوخی نگیرید‌.
اما انگار برخی این موضوع جدی را شوخی گرفته‌اند و دست به کارهایی می‌زنند که خواسته یا ناخواسته باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود.
می‌پرسید چگونه؟ ‌برایتان می‌گویم.
آنچه که آن استاد دانشگاه گفته یک واقعیت است، این موضوع مورد تأکید رهبر معظم انقلاب نیز هست، همین چند روز پیش بود که در دیدار مردم خوزستان و کرمان به مسئله مشارکت پرشور مردم در انتخابات اسفند ماه تأکید کردند.
حضرت آیت الله خامنه‌ای در آن دیدار گفتند؛ « کسانی که دارای مخاطب هستند وظیفه دارند مردم را به انتخابات دعوت کنند؛ اگر مشارکت ضعیف باشد، مجلس ضعیف خواهد شد.»
با این وجود برخی هنوز مسئله مشارکت را جدی نگرفته‌‌اند و تصور می‌کنند که مردم خودشان پای کار هستند و در انتخابات مشارکت می‌کنند در حالی که این مسئله جای خود، اما ابزار و لوازمی هم نیاز است تا اکثریت مردم را برای مشارکت پرشکوهتر راغب کند.
در گزارش‌ها و اخباری که منتشر می‌شود، می‌بینیم در آستانه برگزاری انتخابات حساس مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، تصمیماتی گرفته می‌شود که نشان می‌دهد آنهایی که چنین می‌کنند انتخابات را جدی نگرفته‌اند.
یک روز اینترنت گران می‌شود و برای توجیه آن هم این استدلال را می‌آوردند که چاه‌ای نداشتیم،‌در حالی که بر اساس شنیده‌ها،‌ اپراتورها فشار وارد کرده‌اند تا به 30 درصد افزایش رضایت دادند.
اپراتورهای موجود همه به نوعی وابسته به دولت و حاکمیت هستند، به ویژه همراه اول و مجوزهای کار را از دولت و حاکمیت گرفته‌اند،‌سال‌ها است که به واسطه ارائه اینترنت ضعیف درامدهای زیادی به دست آورده‌اند و این که با دیگر کشورهای مقایسه می‌شویم، قیاس درستی نیست،‌اگر اینگونه است که باید دستمزدها را هم با دلار محاسبه کرد!
این مسئله که عده‌ای از اینترنت بیشتر استفاده می‌کنند و باید بابت آن بیشتر پول پرداخت کنند چرا که از آن کسب درامدهای کلان دارند،‌منطقی نیست، تر و خشک که نباید با هم بسوزند،‌ اسانترین راه همواره از سوی دلتمردان و مسئولان انتخاب شده و آن هم گران کردن است. آیا از آن تعداد که اینترنت بیشتر مصرف می‌کنند نمی‌توان بیشتر گرفت؟
در جای دیگر خبر افزایش 30 درصدی اقامتگاه‌های گردشگری منتشر می‌شود که این نیز خود رد آستانه برگزاری انتخابات که در آستانه سال نو هم هست، خبری ناخوشایندی است.
هم اکنون نیز کیفیت سفرها پایین آمده و مردم از مراکز اقامتی کمتر استفاده می‌کنند چرا که گران است،‌30 درصد هم افزایش یافته باز هم با کاهش مسافر روبرو خواهیم بود.
در کنار این تصمیمات،‌اعلام درخواست افزایش 45 درصدی تعرفه‌های پزشکی که با سلامت مردم سر و کار دارد، خبر دیگری است که این روزها در میان افکار عمومی داغ است حال آنکه همه می‌پرسند که سوگندی که پزشکان برای خدمت به مردم خورده‌اند کجاست؟
همه این تصمیمات در کنار این مسئله که افزایش حقوق کارگران،‌بازنشستگان و کارمندان به میزان 18 درصد باعث گلایه این قشر شده است، خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!
استدلال مسئولان هم این است که افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان و کارمندان بیش از آن چیزی که گفته شده باعث تورم می‌شود در حالی که بر اساس مصوبه مجلس،‌دولت موظف به افزایش حقوق‌ها بر اساس نرخ تورم سالانه است که این اتفاق نیفتاده است.
آیا افزایش تعرفه‌های پزشکی، یا افزایش نرخ اینترنت و اقامتگاه‌های گردشگری باعث افزایش تورم نمی‌شود؟‌آیا فقط این بخش‌ها حق عبور از پیچ و خم‌های تورم را دارند؟
علی ایحال که با توجه به شرایط اقتصادی موجود و آنچه که گفته شد،‌ اگر در زمینه بالا بردن مشارکت مردم در انتخاباتی که قراراست 11 اسفند ماه برگزار شود،‌ آقایان مسئول فکری نکنند مشارکت پایین می‌آید، مجلسی ضعیف تشکیل خواهد شد و در پی آن این ضعف به دیگر نهادها هم سرایت خواهد کرد و دامن قوه مجریه و حتی قوه قضاییه را هم خواهد گرفت و همینطور تسری خواهد یافت چنانکه در طول سالهای متمادی دیده‌ایم که چگونه تصمیمات مجلس از جمله در باب هدفمندی یارانه‌ها و یا واقعی سازی حامل‌های انرژی چه بر سر اقتصاد کشور آورده است.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcjhoevvuqe8vz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی