هیات معرفی فیلم ایرانی به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی، فهرست کوتاه ۴ فیلم برای بررسی در مراحل نهایی را اعلام کرد.
چهار فیلم "رگ خواب" ساخته حمید نعمتالله، "مالاریا" ساخته پرویز شهبازی، "نفس" ساخته نرگس آبیار و "ویلاییها" ساخته منیر قیدی نام آثاری هستند که به فهرست نهایی انتخاب اسکار ۲۰۱۸ رسیدهاند.
در این میان حذف فیلم سینمایی "ماجرای نیمروز" که طی سال گذشته اکثر جوایز سینمایی را به خود اختصاص داده بسیار عجیب است. فیلمی که علاوه بر ساختار متفاوت سینمایی از لحاظ مفهومی نیز ویترین خوبی برای سینمای ایران است.
شیوه کارگردانی، ژانر متفاوت و همچنین داستانی تازه در کنار بازیهای یکدست و درست تماماً دلایلی هستند که از نگاه بسیاری منتقدین مورد ستایش قرار گرفته شدهاند. ماجرای نیمروز به عنوان دومین اثر بلند سینمایی محمدحسین مهدویان در تمام رویدادهای حاضر توانست جوایز بسیاری را بدست آورد و علاوه بر آن در گیشه نیز به اقبال قابل توجهی دست یافت.
ماجرای نیمروز میتوانست با حضور در اسکار ۲۰۱۸ چهره تازهای از سینمای جوان ایران را به نمایش بگذارد. ساخت فیلمی متفاوت از کارگردانی جوان اتفاق ویژهای در سینمای ایران محسوب میشد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و این فیلم چرخه اسکار حذف شد.
حال باید دید که هیات انتخاب بر چه اساس موفقترین فیلم سینما طی سال گذشته را از چرخه انتخاب حذف کرده است. فیلمی که نه تنها برای مخاطبین بلکه برای منتقدین نیز قابل احترام و از لحاظ فنی بسیار قوی بود.
واکنش محمدحسین مهدویان به حذف ماجرای نیمروز از فهرست اسکار
پس از اعلام این فهرست چهارتایی محمدحسین مهدویان نسبت به این انتخاب واکنش نشان داده و این متن را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.
از سال هشتاد و سه تا امروز تعداد زیادی فیلم مستند و داستانی ساختهام. در میان کارهایم مجموعهی"آخرین روزهای زمستان" و فیلم سینمایی "ایستاده در غبار" بیشتر دیده شدند و احتمالا باز هم دیده خواهند شد. برای این کارها خیلی تشویق شدهام اما کمکم دارم متقاعد میشوم بهترین فیلمی که در این چهارده سال ساختهام "ماجرای نیمروز" است. باید یک اعتراف صادقانه بکنم.
بعد از "ایستاده در غبار" در خلوت خودم چیزی بود که خیلی آزارم میداد. اینکه وقتی همه به تو آفرین بگویند احتمالا یک جای کارَت میلنگد. این یعنی چیزی را تغییر ندادهای و فکری را آشفته نساختهای. شاید برای همین است که حالا دیگر دارم مطمئن میشوم "ماجرای نیمروز" را از همهی کارهایم بیشتر دوست دارم. چون در کنار تحسینها، واکنشهای منفی و حتی دشمنیها را نیز برانگیخت. این یعنی این دفعه کارم را بهتر از همیشه انجام دادهام و لازم است تکرارش کنم.