يکشنبه ۲۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۰۹
کد مطلب : 128003

جابه‌جایی اولویت زلنسکی

در حالی جهان معطوف به جنگ غزه است که وضعیت اوکراین هر روز از گذشته اسفناک‌تر می‌شود بویژه اینکه گزارش‌ها از خالی کردن پشت کی یف از سوی آمریکا و برخی اروپایی‌ه حکایت دارد.
نکته قابل توجه در این فرایند مواضع زلنسکی رئیس جمهور اوکراین است چنانکه فایننشال تایمز گزارش داد که ولودمير زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به رهبران اتحادیه اروپا گفته که آغاز مذاکرات برای عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، بسیار مهمتر از موافقت با بودجه اضافی برای کی‌یف است. این درخواست از سوی زلنسکی در حالی مطرح می‌شود که در طول 2 سال جنگ نیابتی کی یف با روسیه، همواره وی بر لزوم حمایت‌های نظامی و مالی غرب تاکید داشته و در مقاطعی نیز عنوان می‌کند که اگر کمک نمی‌کنید حداقل وام دهید.
تغییر موضع زلنسکی در حالی است که اخیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد که بلینکن وزیر خارجه آمریکا از آخرین بسته حمایتی از کی یف گفته است و رسانه‌های آلمانی نیز از توافق برلین و واشنگتن مبنی بر کنار نهادن حمایت از اوکراین خبر داده‌اند.
در این شرایط زلنسکی که ماهیت دروغین بودن ادعاهایش در باب بی قید و شرط بودن حمایت‌های غرب در برابر مردم اوکراین آشکار شده است به دنبال جایگزینی به جای مواضع گذشته است که اساس آن را ادعای اهمیت بیشتر عضویت در اروپا تشکیل می‌دهد. مطالبه‌ای که البته مخالفان بسیاری دارد چنانکه یک اندیشکده آلمانی در گزارشی به این موضوع اشاره کرده که اگر کشور اوکراین به اتحادیه اروپا ملحق شود، چیزی در حدود ۱۷ درصد از بودجه این اتحادیه حدود ۱۹۰میلیارد یورو به صورت مستقیم به آن تخصیص داده می‌شود.
در همین حال مکرون رئیس جمهوری فرانسه گفت که از پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا حمایت می‌کند اما هشدار داد، راه عضویت کی‌یف در این اتحادیه هنوز طولانی است و نباید به اوکراین اجازه داد صنعت اتحادیه اروپا را تضعیف کند. این روند نشانگر شکست زودهنگام توهمات زلنسکی در باب عضویت در اتحادیه اروپاست که سخت‌تر شدن روزهای پیش روی اوکراین را که زمانی دلبسته وعده‌های غرب بود آشکار می‌سازد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcbgwb8frhb5gp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی