سه شنبه ۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۰:۴۳
کد مطلب : 128452

مدیریت سهمیه بنزین یا تشویق به مصرف!

دیروز در رسانه‌ها، خبری منتشر شد با این تیتر«کاهش سهمیه بنزین آزاد به ۱۰۰ لیتر»
در ادامه این خبر آمده بود،( سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۱۵۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر کاهش یافت. همچنین ذخیره سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی که تا پیش از این، ۹ ماه و به میزان حداکثر ۵۴۰ لیتر بود، از این پس به ۶ ماه و حداکثر ۳۶۰ لیتر کاهش یافت.
 از این رو، امکان ذخیره سهمیه‌های بنزین ۱۵۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت بیش از ۳۶۰ لیتر وجود ندارد و اگر کارت سوختی، به این میزان سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی داشته باشد، سهمیه جدید به این کارت در ماه‌های آتی واریز نخواهد شد.
خب علی الظاهر دولت خواسته است علاوه بر نظارت بر مصرف سوخت به نوعی سهمیه‌ها را هم کاهش دهد که البته افکار عمومی این تحدیدها در خصوص مصرف بنزین و سهمیه را مقدمه «افزایش قیمت بنزین»‌ می‌دانند!
البته هرگونه تلاش برای جلوگیری از مصرف بی‌رویه بنزین که کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش واردات بنزین را در پی داشته باشد امری معقول و عقلانی است اما یک نکته در این اطلاعیه و خبرنهفته است که اگر کسی ۳۶۰ لیتر بنزین ذخیره داشته باشد برای ماه‌های بعد کارت سوخت بنزینش شارژ نخواهدشد، واقعا چرا؟
این موضوع که نقض غرض است، زیرا مالکین خودروها همیشه با ذخیره کردن بنزین در کارتشان عملا مصرفشان را مدیریت می کنند اما الان با این مورد، دارندگان خودرو بیشتر به مصرف تشویق می شوند چرا که از نظر روانی احساس می‌کنند ممکن است سهمیه شان از بین برود و به همین دلیل ممکن است اقدام به مصرف بیشتر یا فروش سهمیه ذخیره شده در بازار آزاد شوند.
بنظر می‌رسد که تصمیم گیرندگان در این خصوص باید در ارتباط با این بخش از تصمیمشان یک تجدید نظر اساسی نمایند تا جامعه بیش از دستخوش اقدامات هیجانی نشود.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcjioev8uqe8xz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی