يکشنبه ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۴
کد مطلب : 121214
کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن مجلس تصویب شد

رئیسی: اثر حذف ارز ترجیحی در معیشت مردم را جبران می‌کنیم

رئیسی: اثر حذف ارز ترجیحی در معیشت مردم را جبران می‌کنیم
نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح روز گذشته یکشنبه مجلس پس از استماع سخنان رئیس جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس و سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نظرات موافقان و مخالفان لایحه بودجه ۱۴۰۱، در نهایت با ۱۷۴ رای موافق، ۷۶ رای مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۲۶۰ نماینده حاضر این لایحه را تصویب کردند.
به گزارش خبرنگار سیاست روز کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش از این در کمیسیون تلفیق بودجه به تصویب رسیده بود و در مرحله بعد جزئیات این لایحه در کمیسیون مزبور و صحن علنی مجلس بررسی می‌شود.

امکان ندارد ارز ترجیحی بدون فکر برای سفره مردم حذف کرد
مهمترین بخش سخنان رئیس جمهور در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۱ بخش ارز ترجیحی یا همان ارز ۴۲۰۰ تومانی بود.
رئیسی در تشریح نظر دولت در این باره که در لایحه بودجه منعکس شده است، تصریح کرد: این را بدانید که ما هم باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود، حتماً باید برای جبران تاثیر آن بر زندگی مردم، بویژه نیازمندان فکر جدی کرد. امکان ندارد ارز ترجیحی را بدون اینکه فکری برای سفره مردم و زندگی نیازمندان شود، حذف کرد.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در این رابطه سازمان برنامه و بودجه با بعضی از صاحبنظران اقتصادی در مجلس و ریاست محترم مجلس جلسات بسیاری برای همفکری و همراهی در این رابطه داشتند تا مجلس و دولت امروز با هم بتوانند این مسئله را حل کنند.
رئیسی گفت: دولت به دنبال آن است تا با همفکری با مجلس این مساله را به نحوی حل و فصل کند که هم در کشور رشد اقتصادی به همراه داشته باشد، هم به معیشت مردم لطمه وارد نشود و هم به نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور یک انضباط کاملی ببخشد. هر پیشنهادی در این رابطه که بتواند همه مقاصد را تأمین کند حتماً مورد حمایت ماست.
دلایل مخالفت مجلس با لایحه حذف ارز ترجیحی
رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با تاکید بر این‌که دغدغه اول مجلس معیشت مردم است، گفت: در موضوع ارز ترجیحی اولویت ما در سال آینده توجه به معیشت مردم با در نظر گرفتن محرومان است.
محمد باقر قالیباف اظهار کرد: ارز ترجیحی موضوع مهمی است و معیشت مردم را مورد توجه قرار می‌دهد، همان طور که اشاره شد در بودجه ۱۴۰۰، هشت میلیارد دلار برای ارز ترجیحی پیش بینی شد، جزء دو بند «ب» تبصره یک قانون سال ۱۴۰۰ به دولت اختیار داده بود که سیاست‌های جبرانی خود را برای پرداخت یارانه و کمک معیشتی به مردم اجرا کرده و مستقیم این پول را پرداخت کند.
وی اضافه کرد: از طرف دیگر بخش قابل توجهی از ارز ترجیحی در ۶ -۷ ماه اول سال هزینه شده بود. دولت جدید بعد از سه - چهار ماه بعد از شروع کارش لایحه دو فوریتی (حذف ارز ترجیحی) به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. توقع دولت این بود که مجلس در مورد این موضوع مهم ظرف ۴۸ ساعت تصمیم‌گیری کند قطعا مجلس فی البداهه و ۴۸ ساعته نمی‌تواند برای این امر مهم تصمیم بگیرد، لذا مجلس به این فوریت رای نداد اما کمیسیون این موضوع را در دستور کار قرار داد و آن را بررسی کرد.
قالیباف ادامه داد: اگر واقعا این بحث خوب بود دولت باید لایحه اصلاحیه بودجه می‌داد که این کار را انجام نداد.
رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع‌بندی گفت: امروز مجلس شورای اسلامی و دولت براین موضوع تاکید دارند که معیشت مردم اولویت اول است، اگر مجلس در کلیات به جمع‌بندی رسید در جزییات هماهنگی با دولت خواهد داشت. به مردم اطمینان می‌دهیم که دغدغه اول ما معیشت مردم است درباره ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ هم توجه ما به معیشت مردم با اولویت محرومان خواهد بود.

میرکاظمی: کل درآمد نفتی ۲۶ میلیارد دلار است
سید مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در این جلسه در دفاع از لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: درآمد نفتی ما ۲۶ میلیارد دلار است که صرفا ۶۲.۵ درصد آن را می توانیم تبدیل و استفاده کنیم. (با فرض اینکه ۲۰ درصد به صندوق توسعه ملی دهیم) و اینکه تمام درآمد مالیاتی ما حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است اما فقط ۶۵۰ هزار میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کنیم.
وی با بیان اینکه اگر ارز ترجیحی را پرداخت کنیم بازار به همین روند ادامه پیدا خواهد کرد و اگر به خزانه واریز شود دیگر نمی توان ارز ترجیحی را پرداخت کرد نیز گفت: در چند سال گذشته به دلیل اینکه ارز نداشته بانک مرکزی به قیمت ۲۴ تا ۲۳ هزار تومان خریده و ۴۲۰۰ پرداخت کرده یعنی پایه پولی و هزینه ها را بالا برده است اما نمی توان این شرایط را ادامه داد لذا باید به یک تعادلی رسید.

رأی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ اقتدار مجلس را حفظ می‌کند
حمیدرضا حاجی بابائی، رئیس کمیسیون تلفیق نیز در این جلسه با بیان اینکه مخالفان و موافقان دلایل خود را به درستی بیان کردند، اظهار داشت: در کمیسیون تلفیق و کمیسیون برنامه و بودجه نیز به همین منوال بود و نمایندگان موافق این نظر را داشتند که کلیات به تصویب برسد و اصلاحات در جزئیات انجام شود و همچنین نمایندگان مخالف بر این عقیده بودند که دولت باید قول همراهی دهد تا اصلاحات انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه رای به کلیات لایحه ۱۴۰۱ اقتدار مجلس را حفظ می‌کند افزود: لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور شامل ۳ بخش است، بخش اول ۶۴۴ هزار میلیارد تومان درآمد، بخش دوم ۴۰۸ هزار میلیارد تومان فروش نفت، بخش سوم ۲۹۱ هزار میلیارد تومان استقراض از صندوق توسعه ، فروش شرکت‌ها و ۸۸ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار است.
نماینده مردم همدان و فامنین تصریح کرد: ۹۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جاری، غیرجاری و اجتناب‌ناپذیر و ۱۵۵ هزار میلیارد تومان نیز اوراق بهادار و ۲۵۱ هزار میلیارد تومان هزینه‌های عمومی است که از این رو اعداد بسیار شفاف و روشن است.
این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با تأکید بر اینکه تجمیع ردیف‌های بودجه نباید موجب تضعیف حقوق مناطق شود، یادآور شد: مجلس هر تصمیمی بگیرد کمیسیون تلفیق می‌پذیرد و ما نماینده کل نمایندگان مجلس هستیم و اگر امروز کلیات رد شود باید ۱۰ روز دیگر مجدداً آن را بررسی کنیم. برخی نمایندگان معتقدند دولت باید لایحه را اصلاح کند اما دولت می‌گوید نهایت کار همین است از این رو باید با دولت همکاری کنیم چرا که فضای عمومی جامعه، وحدت دولت و مجلس را می‌طلبد.
حاجی بابایی افزود: محرومیت زدایی مسئله مهمی است و دولت گفته است می تواند یک میلیون شغل ایجاد کند که جای خرسندی دارد. دولت انقلابی است و مجلس انقلابی، اصلاحات بودجه را برای قدرت دولت انقلابی انجام می‌دهد.
https://siasatrooz.ir/vdcizzaz5t1arr2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی